Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Problem med mattlack

Allt utvändigt arbete och produktval.
Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Problem med mattlack

Inlägg av Pada » 26 nov 2009 12:19

Jag har problem med en röd matt lack.

Denna bilen använder jag som vinterbil och har haft den i ägo i cirka 1 ½ år nu. Det är en röd Audi 80 årsm. 89. För cirka 4 månader sedan polerade jag upp bilen så den såg ut som ny, nu när jag tvättar bilen så blir lacken väldigt matt direkt igen och det ser inte ut som att jag har rört den med något polermedel. Sist jag tvättade bilen använde jag Meguiars schampo. Jag har inte avfettat den eller något utan enbart vanlig svampning och högtryck.

Vad kan ja göra för att detta inte ska upprepas? Jag vet att en av framskärmarna är omlackerad så det har ju sina förklaringar.
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Problem med mattlack

Inlägg av Executive » 26 nov 2009 16:57

Jag gjorde en kompis solidröda Volvo 855 för ett par månader sedan. Den var matt vit/rosa och jag använde min dubbel-oscillerande Micro-maskin (med gula trissor). Gick åt ca 20 trissor (bytte ofta) och en hel dags jobb (från 8-20 inklusive tvätt osv). Först Buffer 2000, sedan Menzerna Power Finish och slutligen Menzerna Super Finish. "Spritade" hela blen med en isopropanol-lösning och la sedan på ett lager Ultima Paint Guard Plus.

Den ser fortfarande ut som ny! :nicka :jeps


Så kör en omgång till och avsluta med ett lackskydd så tror jag att den håller bättre! Grundjobbet är viktigast! ;) Jag har inte provat Menzerna Power Gloss S100, men jag tror att det skulle kunna göra ett bra jobb också.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Problem med mattlack

Inlägg av bustorp » 26 nov 2009 18:35

Finns bara en lösning: Se flaskan till höger --------------------------------------------------------->
Med detta så ska lacken hålla sig runt ett år, om den är vettigt skött. :nicka
Med periodiskt underhåll under tiden så kan det hålla ytterligare ett antal år, bara man håller skyddet i skick. Det är grunden till att slippa oxiden.

"Fel" val av medel (allt annat än Buffer) kan visserligen också sluta i en blank bil, men då ska man ha klart för sig att det är oxiden som man inte får bort som är källan till att den matta ytan kommer tillbaka så fort.
Det håller max ett par månader om lackskyddet håller hyfsad kvalité.

Visst går det kanske med andra medel än Buffer också, men varför chansa när man ändå får göra om det med riktiga grejor i slutändan. ;)
Bollnäs Bilvård har småflaskor, så kostnaden blir inte så hög.
Roterande maskin är att föredra, annars tar det tid o risken att man lämnar oxid kvar är ganska stor då Buffer funkar bäst om det körs lite varmt. Då är det klart effektivast.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Problem med mattlack

Inlägg av Nisse » 26 nov 2009 19:31

Lite medusin läs:: *pippi Långstrump* mot oxid....

Först Buffer 2000...sedan Menzerna Sealing Wax....sedan underhåll med Ultima Paint Guard.... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Problem med mattlack

Inlägg av deciso » 26 nov 2009 21:42

Kan bara instämma med tidigare talare. Buffer 2000 är bra.
Och det är bra att ha ett gäng trissor redo. Jag brukar köra med mirror image efter.

Har man rätt grejer och lite kunskap är det hur kul som helst att göra oxiderade bilar.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Problem med mattlack

Inlägg av bigguns » 27 nov 2009 00:01

Hej!

Plockar R2 án även tvättrepor?
Eller måste man slutpolera med tex Menz SF el FF.
mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Problem med mattlack

Inlägg av Nisse » 27 nov 2009 17:16

bigguns skrev:Hej!

Plockar R2 án även tvättrepor?
Eller måste man slutpolera med tex Menz SF el FF.
mvh
Z
Autosmart Buffer 2000
Oxidborttagning: Hög
Repborttagning: Medium

Så repor kan man köra med en medelrubbing....t.ex. Menzerna Power finish....eller varför inte en kraftig rubbing...t.ex. Menzerna Power Gloss S100...och sedan en finrubbing av dom du nämnde...
Bild
MVH Nisse

Skriv svar