Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jämförde Ultimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Allt utvändigt arbete och produktval.
Bilpedanten

Jämförde Ultimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Bilpedanten » 17 dec 2009 21:59

Fick ett prov av Göran som välkomstpresent till detta sköna forum :)

Så provade det idag. Skulel bli spännande att prova Ultima och Sanego, med tanke på det blir sämst mot bäst. Gick till enl. följande.
Ställde dessa schampo i samma rum med rumstemp. i 24h. Tog en kompis bil och testade på, då hans bil inte varit lackbehandlad någon gång under hans tid som ägare(4år).

Avfettade bilen med kallavfettning 2min. Sedan alkalisk på det i 1 min. Spolade av med högtryck nerifrån och upp med turbomunstycket. Och spolade uppefrån och ner med std.munstycket.

Svampade sedan med en mikrofibersvamp. La en sträng med schampo på 5cm med Ultima och svampade hela bakdörren inkl. rutan.
Sedan direkt med andra svampen och likadan sträng med Sanego på framdörren inkl. rutan.
Lät sedan verka 2-3min.

Spolade sedan av Sanegodörren först uppefrån och ner. Sedan Ultimadörren likadant. Detta visas på filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=q3VOwcZ9qOw

Slutsumering: Förstår inte hur Sanego kunde komma sist i schampotestet :?:

Men alltid kul att testa :jeps

Mvh Tobbe
Senast redigerad av 4 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Tantrum » 17 dec 2009 22:18

Kul med film! Mera sånt! :)

Vad bedömde du? Avrinningen? I så fall vore det ju konstigt om inte vaxschampot vann :)

Det verkar som att tillverkaren modifierat receptet nånstans på vägen. På Prorecond var det många som klagade på schampot medan andra tycker det är kanon. Sen visar ju vårt test att det inte var så populärt också. Jag har i alla fall inte fått nån klarhet i det där. Nån får gärna klargöra!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Göran » 17 dec 2009 22:39

Riktigt bra filmat, :)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Funk » 17 dec 2009 22:53

Det kanske är dags att undersöka Sanego igen... den formulan som jag testat var absolut värdelös på alla sätt förutom möjligen avrinningen, vilket inte är prio ett hos mig ändå. Luktade äckligt, smorde dåligt, och krävde (enligt tillverkaren) 10 gånger så hög koncentration som det drygaste jag kör med (2-5% mot 0,2%). Visserligen brukar inte vaxschampo löddra speciellt mycket, men Sanegon jag köpte löddrade t.o.m mindre än Smartabs Duet som är känt för att löddra extremt lite.
Det var så dåligt att jag lät frugan använda det som såpvatten mot bladlössen på rosorna...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Jiiins » 17 dec 2009 23:05

Bilpedanten skrev:Fick ett prov av Göran som välkomstpresent till detta sköna forum :)

Så provade det idag. Skulel bli spännande att prova Ultima och Sanego, med tanke på det blir sämst mot bäst. Gick till enl. följande.
Ställde dessa schampo i samma rum med rumstemp. i 24h. Tog en kompis bil och testade på, då hans bil inte varit lackbehandlad någon gång under hans tid som ägare(4år).

Avfettade bilen med kallavfettning 2min. Sedan alkalisk på det i 1 min. Spolade av med högtryck nerifrån och upp med turbomunstycket. Och spolade uppefrån och ner med std.munstycket.

Svampade sedan med en mikrofibersvamp. La en sträng med schampo på 5cm med Ultima och svampade hela bakdörren inkl. rutan.
Sedan direkt med andra svampen och likadan sträng med Sanego på framdörren inkl. rutan.
Lät sedan verka 2-3min.

Spolade sedan av Sanegodörren först uppefrån och ner. Sedan Ultimadörren likadant. Detta visas på filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=q3VOwcZ9qOw

Slutsumering: Förstår inte hur Sanego kunde komma sist i schampotestet :?:

Men alltid kul att testa :jeps

Mvh Tobbe

Hej Tobbe!

Alltid kul med film :D Nu måste jag oxå ställa frågan vad är det vi skulle se på filmen, mer än att Sanego ger bättre avrinning som inte är något häpnandsväckande då det är ett WAX SCHAMPO! Blir intressant att höra, sen är det ju svårt att se på bilder /film vad man vill visa ibland! Syns ju så mycket bättre i verkligheten :) Sen om det nu var just avrinningen i fråga emellan Ultima & Sanego som du var ute efter ,så var det fler punkter vi testade schampona på än avrinning. Lukt, skum, friktion,ect. Och det enda Sanego hade enligt mej var avrinning dock ingen häpnads väckande avrinning, håller fortfarande fast vid att det är det tråkigaste schampo jag använt på en bil. Då väljer jag hellre en Bamsesvamp med waxschampo i den skummar ju lite i alla fall :)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Bilpedanten

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Bilpedanten » 18 dec 2009 00:41

Sanego ändrade receptet helt plötsligt, och då vart både lukten, ytsträckningen, flaskkorken och schampofärgen annorlunda.

Den dåliga versionen av Sanego på högra sidan av bilden: Bild
Och den dåliga versionen igen, på vänstra sidan av framrutan. På högra sidan är nya versionen.
Bild tagen 10sek. efter påläggning:
Bild

Efter min upptäckt så har jag jagat Sanego om att ändra tillbaka recpetet igen. Och efter ett tag så gjorde dom det :jeps

Ett schampo som ska fånga mitt intresse och ge en "wow"känsla, är ytsträckning och glans i första hand. Efter det kommer priset och sen lukt.

Och det har Sanego lyckats riktigt bra med vad gäller ytsträcknign och glans. Sen luktar det helt ok också, samt riktigt prisvärd.
Och tvättar man minst 1ggr/veckan, så håller sig ytsträckningen och glansen tills nästa gång man tvättar.

Sen bör ni kanske vara försiktiga till att skräpförklara Sanegos schampo, då ni hade en äldre version i testet ni kört!

Har provat flera olika sorters vaxschampo som inte varit i närheten av ytsträckning som denna.
Och detta är inget försäljningssnack!!

När jag tvättar en bil så vill jag ha en bra glans och en grym ytsträckning, så torkningen efteråt går fort och smidigt som efterlämnar en fräsch lyster.
Mer komplicerat än såhär behöver man väl inte göra en tvätt!?
Senast redigerad av 4 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av mortil » 18 dec 2009 00:49

Bilpedanten skrev:Sanego ändrade receptet helt plötsligt, och då vart både lukten, ytsträckningen, flaskkorken och schampofärgen annorlunda.


Efter min upptäckt så har jag jagat Sanego om att ändra tillbaka recpetet igen. Och efter ett tag så gjorde dom det :jeps

Ett schampo som ska fånga mitt intresse och ge en "wow"känsla, är ytsträckning och glans i första hand. Efter det kommer priset och sen lukt.

Och det har Sanego lyckats riktigt bra med vad gäller ytsträcknign och glans. Sen luktar det helt ok också, samt riktigt prisvärd.
Och tvättar man minst 1ggr/veckan, så håller sig ytsträckningen och glansen tills nästa gång man tvättar.

Sen bör ni kanske vara försiktiga till att skräpförklara Sanegos schampo, då ni hade en äldre version i testet ni kört!

Har provat flera olika sorters vaxschampo som inte varit i närheten av ytsträckning som denna.
Och detta är inget försäljningssnack!!

När jag tvättar en bil så vill jag ha en bra glans och en grym ytsträckning, så torkningen efteråt går fort och smidigt som efterlämnar en fräsch lyster.
Mer komplicerat än såhär behöver man väl inte göra en tvätt!?
:jeps

:jeps
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av peterv » 18 dec 2009 07:08

Bilpedanten, hur upplevde du medlena vad det gäller hur dryga de är i jämförelse med varandra?

Mycket bra inlägg :D
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Bilpedanten

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Bilpedanten » 18 dec 2009 11:30

peterv skrev:Bilpedanten, hur upplevde du medlena vad det gäller hur dryga de är i jämförelse med varandra?

Mycket bra inlägg :D
Kan bara svara för min erfarenhet igår. Och då märkte jag ingen direkt skillnad på dom båda.
Senast redigerad av 4 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 11:59

Nät vi gjorde testet varnade jag i en tråd att Sanegon vi fick i provrören inte alls hade samma färg eller lukt som min dunk med Sanego hemma men men... detta test var lite konstigt även på andra sätt... Varför ha vaxschampon och "vanliga" i samma test ?
Eftersom det var många vanliga schampon så varför var inte Cherry foam med ? Många här använder det..kanske fler än Sanego?

Jag erkänner också att ibland vill jag ha riktigt lödder när jag tvättar bilen... men det slutar oftast ändå med att jag blandar ut Sanego i vatten och häller sen över hela bilen som sista steg.

Men sommartid vill jag göra snabba tvättar på bilen och få snygga resultat, Då passar Sanego mig perfekt
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 12:03

Bilvårdpedanten :

Vilken av dessa lukter på Sanego tycker du det är på den bra versionen

1.Citrusaktig som nästan påminner lite om något skurmedel i doft
2. Avfettningsliknande, nästan som HD-Grön
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 12:04

peterv skrev:Bilpedanten, hur upplevde du medlena vad det gäller hur dryga de är i jämförelse med varandra?

Mycket bra inlägg :D


Han tvättar inte på samma sätt som vi gjorde i testet, om jag förstår rätt så applicerar han schampo direkt på bilen och inte i vattnet
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Nisse » 18 dec 2009 12:21

Vi måste göra en ny större test av schampo sommaren 2010....Och då skall den senare versionen av Sanego Waxschampo vara aktuell...Verkar som Sanegos schampo har varit minst sagt varierande i kvalité, och detta är för mig lite märkligt....Då det är enormt viktigt att det håller måttet när det skall levereras till slutkund... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av rkoo » 18 dec 2009 12:33

Med andra ord var mina (och senare även Ante_bmws) spekuleringar kring att BBV fått en dålig sändning helt korrekta. Jag var i kraftig minoritet om den åsikten vill jag minnas... ;)
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 13:25

rkoo skrev:Med andra ord var mina (och senare även Ante_bmws) spekuleringar kring att BBV fått en dålig sändning helt korrekta. Jag var i kraftig minoritet om den åsikten vill jag minnas... ;)
Helt klart !

Jag köpte mitt via Prorecond och det var inga problem , men alla som köpte via BBV klagade något hemskt om detta schampo
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av marcus » 18 dec 2009 13:46

Det verkar onekligen som att det har varit variationer i de olika batcharna från Sanego, vilket är tråkigt men jag hoppas att dem har fått i ordning på sin utrustning.

Jag har aldrig haft problem med Sanegos vaxschampo, då det både har löddrat okej --mer än t.ex Smartabs duett, även om skummet lägger sig fortare jämfört med "vanliga" schampos-- och samtidigt gett en bra avrinning. Jag har kört ca 5-6 cl på 12l vatten och fått bra effekt.

Mindre drygt än Ultima och Cherry foam? Det kan jag hålla med om men då får man räkna på att Sanegos har ett literpris på 47 kr 80 öre, medans t.ex. Ultiman har ett literpris om ~ 289 kr 23 öre.
Är Ultiman ~6 ggr drygare? Nej.

Jag tycker att både Ultima och Sangeos är bra schampos, men jag använder i stort sett alltid Allbrites cherry foam, då den levererar kvalité till rätt pris.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Nisse » 18 dec 2009 14:04

2-3st 500ml upptappat sålde vi av dessa sedan stoppade vi leveranserna av dessa och tog bort denna art i shopen....dom som var missnöjda erbjöds ersättnings schampo...någon tackade ja till detta erbjudande...någon använde schampot i alla fall... ;)

Nästa sommar kör vi en test igen och ser till att Sanegos schampo är med...men då får någon annan leverantör bistå med detta schampo.... ;)

Concept Speedy Wash & Wax schampo hade en liten missfärgning i kulören....så fort vi ringde leverantören gällande detta, så byttes denna sändning ut direkt... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Funk » 18 dec 2009 15:49

Mindre drygt än Ultima och Cherry foam? Det kan jag hålla med om men då får man räkna på att Sanegos har ett literpris på 47 kr 80 öre, medans t.ex. Ultiman har ett literpris om ~ 289 kr 23 öre.
Är Ultiman ~6 ggr drygare? Nej.
Sanego (59kr/liter) skall blandas 2-5% enligt flaskan jag hade, vid 3% ger det en kostnad av 18kr/tvätt
Ultima (289/flaska) skall räcka till 25 hinkar enligt den amerikanska hemsidan så den blir faktiskt billigare, 11,50kr/tvätt.
I brukskoncentrationer rekommenderade enligt tillverkarna så är den ca. 10ggr drygare.....

Sanego är det schampon som är minst koncentrerat vad jag vet. Jag skulle nog anta att 0,3% är ganska normalt och flertalet schampon jag använt ligger ungefär där...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av marcus » 18 dec 2009 17:53

Funk skrev:
Mindre drygt än Ultima och Cherry foam? Det kan jag hålla med om men då får man räkna på att Sanegos har ett literpris på 47 kr 80 öre, medans t.ex. Ultiman har ett literpris om ~ 289 kr 23 öre.
Är Ultiman ~6 ggr drygare? Nej.
Sanego (59kr/liter) skall blandas 2-5% enligt flaskan jag hade, vid 3% ger det en kostnad av 18kr/tvätt
Ultima (289/flaska) skall räcka till 25 hinkar enligt den amerikanska hemsidan så den blir faktiskt billigare, 11,50kr/tvätt.
I brukskoncentrationer rekommenderade enligt tillverkarna så är den ca. 10ggr drygare.....

Sanego är det schampon som är minst koncentrerat vad jag vet. Jag skulle nog anta att 0,3% är ganska normalt och flertalet schampon jag använt ligger ungefär där...

/Thomas
Om du missade vad jag skrev, så skall jag skriva det en gång till ;) jag använder mellan 5-6 cl när jag använder Sanegos, och ca 3 cl när jag använder Cherry foam och Ultima.

Med andra ord så är alltså Cherry och Ultima, enligt mina beräkningar, dubbelt så dryga som Sanegos.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Bilpedanten

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Bilpedanten » 18 dec 2009 19:22

Lukten på den nya versionen är mer citruslukt isåfall.
Ärligt talat har jag inte granskat doften, så kan inte svara exakt vad den luktar.

Jag kan bistå med Sanegos schampo vid nästa tvätt, inga problem.

Jo jag häller schampon direkt på svampen, då jag aldrig använder hink p.g.a risken för smuts. Klart säkrast är ju att spola rent svampen under rent kranvatten.

Sen att man börjar jämföra skillnaden i några kronor för varje tvätt med olika schampon, fårstår jag inte riktigt tyvärr.
Senast redigerad av 4 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar