Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Concept Vista byter färg?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Concept Vista byter färg?

Inlägg av johmi » 30 dec 2009 17:01

Igår kväll behandlade jag plastdetaljerna på en av mina bilar med Concept Vista. Och jag kan svära på att innehållet i flaskan var (liksom det tidigare har varit) orangebrunt. När jag kom ner i källaren och tittade på arbetsbänken noterade jag att innehållet i flaskan hade blivit grönt!!! Nu undrar jag om någon tidigare har noterat samma effekt och är det någon som vet varför?

/Mikael
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Jiiins » 30 dec 2009 17:08

Inget som jag har noterat ;) Och varför den blivit grön har jag ingen aning om :?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Nisse » 30 dec 2009 18:49

Problemet är okänt...

Men Vistan är attraktiv...kan någon bytt ut den mot klykol ?? ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av johmi » 30 dec 2009 19:08

Att någon skulle bytt innehållet är knappast troligt även om medlet är synnerligen attraktivt. Bor i egen villa med ordentliga lås.

Som gammal (allt är relativt) kemist funderar jag över färgämnet (det röda) i medlet är stabilt vad gäller temperatur och exponering mot luft. I min källarare är det ingen tropisk värme direkt så här års, ca 15 grader. Flaskan jag har är av minsta modellen (köpt hos dig nisse) och är numer bara halvfull. Min gamla saab 900 har olackade kofångare och vid första behandlingen drack dessa vista som en engelman dricker öl på pubben... En annan vanlig orsak till förändring av färger är att lösningens pH förändras, dvs någon komponent påverkas exempelvis av syret i luften eller ljus (nu är det ju mörkt på natten varvid vi kan utesluta detta).

Om det nu bara är färgämnet som påverkats så torde det vara säkert att använda. I övriga fall där man kan misstänka att lösningen sammansättning påverkats kanske man kan få ett skadlig innehåll i flaskan.

Vad tros?

/Mikael
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Nisse » 30 dec 2009 19:33

Vi har ju en massa olika volymer av detta..100/250/500/1000/5000ml...och vi har även egna förp 500ml som vi själva använder i rekonden...men inget har blivit missfärgat...så det är lite mysterium det där... ;)
Vår flaska i rekonden går det inte stänga korken på riktigt, så den får mycket syre...men ingen missfärgning ändå.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

P.Hellberg

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av P.Hellberg » 30 dec 2009 19:57

Hur applicerar du vistan till plasten ? kan det vara så att du använt en svamp eller duk med rester av nått annat medel i som på något sätt kommit i behållaren under användning ? tex en gammal tvättsvamp med schampo i ? det skulle väll kunna påverka till en annan pH balans ? Lite tankar bara :|
Senast redigerad av 4 P.Hellberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Nisse » 30 dec 2009 20:30

Kommer hejdlöst att tänka på en grupp kemistuderande som på skoj blandade i BTB, bromtymålblått i studentbålen...och dagen efter så kissade alla blått urin... :)

Kan det vara en gammal kollega från kemist tiden som manipulerat Vistan vid ett obevakat tillfälle.... ;)

Har faktiskt ingen bättre teori gällande detta just nu i alla fall...återkommer om jag får någon klarare tanke gällande detta.. ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av carina » 30 dec 2009 20:40

Gå ner och titta igen.... du har inget bakom som gör att vätskan ser grön ut ( ja jag vet hur dumt det låter :-))
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av bustorp » 30 dec 2009 21:18

Det är säkert frugan som bytt etiketter med Yes:en.
I morgon slår hon vad med dig om att det går att diska med Vista........ ;)
Gå INTE på det........

Skämt åsido, det enda jag kan tänka mig som kan spela in är temperatur o luftfuktighet.
Men även att du fått med något från appliceringsapplikatorn :shock: från annat medel.

Jäkla medel att vara drygt o hålla länge förresten. Nu har jag lagt på för andra gången på testödlan (Jettan) sedan i somras o den höll nästan fullt ut mellan gångerna. Makalöst!
3 max 4 behandlingar/år på de slitna plastkofångarna räcker för att de ska hålla sig kanon året runt. Innan fick man ju kladda en gg/mån.

Jag trodde inte att det var SÅ bra när de skröt om den hos Jarre när det kom.
Undrar om man kan blanda det med päronsoda? Hmmm.......
Sen blir man lätt landets halaste bilnasare.... :D :D
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av yerfen » 30 dec 2009 21:30

johmi skrev:Att någon skulle bytt innehållet är knappast troligt även om medlet är synnerligen attraktivt. Bor i egen villa med ordentliga lås.

Som gammal (allt är relativt) kemist funderar jag över färgämnet (det röda) i medlet är stabilt vad gäller temperatur och exponering mot luft. I min källarare är det ingen tropisk värme direkt så här års, ca 15 grader. Flaskan jag har är av minsta modellen (köpt hos dig nisse) och är numer bara halvfull. Min gamla saab 900 har olackade kofångare och vid första behandlingen drack dessa vista som en engelman dricker öl på pubben... En annan vanlig orsak till förändring av färger är att lösningens pH förändras, dvs någon komponent påverkas exempelvis av syret i luften eller ljus (nu är det ju mörkt på natten varvid vi kan utesluta detta).

Om det nu bara är färgämnet som påverkats så torde det vara säkert att använda. I övriga fall där man kan misstänka att lösningen sammansättning påverkats kanske man kan få ett skadlig innehåll i flaskan.

Vad tros?

/Mikael
du måste ju testa den och se om du får samma resultat ;)
Senast redigerad av 4 yerfen, redigerad totalt 14 gång.
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Nisse » 30 dec 2009 21:54

Har den kommit i grönt nu också.... tänk va dom hittar på !! :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av johmi » 31 dec 2009 11:26

Min applikator är en hederlig gammal bit frotté, färskklipp vid användnigstillfället från en nytvättad men väl begagnad handduk... Kan inte det mest optimala men det funkar ok.

Vad gäller lukt och andra fyskikaliska egenskaper (förrutom färg) verkar inget ha förändrats. Tyvärr har just nu inte någon tillgång till lämplig utrustning för testning men jag misstänker att det är tämligen riskfritt att använda den gröna vistan. Får prova på gammlingen (saaben) nästa gång den behöver en tvagning.


Gott Nytt År
önskar
Mikael
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.

Adde666

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Adde666 » 31 dec 2009 13:17

Min har samma färg som ny. ouptappad orginalflaska.
Senast redigerad av 4 Adde666, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Västervåla
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 maj 2009 16:33
Ort: Västervåla

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av Västervåla » 31 dec 2009 13:43

Skumt det där. Kan du ta ett kort så vi får se hur det ser ut?
Senast redigerad av 4 Västervåla, redigerad totalt 14 gång.

johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av johmi » 02 jan 2010 19:50

Inga foton tyvärr, min kamera är fortfarande analog. Har flyttat flaskan till något varmare plats och den börjar så sakteliga att bli orangebrun igen så det verkar vara ett temperaturfenomen. Får testa ifall det händer igen om jag kyler ner flaskan igen.

/Mikael
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Concept Vista byter färg?

Inlägg av bustorp » 02 jan 2010 19:54

Concept Vista Chameleon Edition.......
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar