Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

3 spann metoden??

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 19 feb 2010 13:29

3 spann metoden??

Inlägg av zaphyr » 08 apr 2010 11:26

Jeg brukte i går for første gang min nye Meguiars microfiber mitt, og 2 spann metoden.
Et 17 liter CG spann med gritguard og en 20 liter murarhink med shampoo.

Problemet var bare at etter å ha vasket halve bilen, var det nesten ikke mere vann i murarhinken. Jeg ble nødt til å fylle mere vann og shampoo i for at jeg ikke skulle "tørrvaske" resten

Jeg vurderer om jeg skal ha 2 stk 20 liter spann med shampoo, 3 spann til sammen, men det virker bare så "too much" liksom.
Er det en teknikk jeg skal bruke for 2 spann metoden uten å løpe tørr? :?
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: 02 mar 2010 16:16

Re: 3 spann metoden??

Inlägg av RobertD » 08 apr 2010 11:58

Nej, jag håller med. När jag körde med två hinkar för första gången under påsken märkte jag också att det det inte var så mycket shampoovatten kvar. Det beror ju på att man sköljer och kramar ur vattnet i en hink och sedan stoppar ner en urkramad vante hela tiden i shampoohinken. Jag körde dessutom bara med en 10-litershink.

Jag upplevde å andra sidan att jag vågade använda mindre vatten i vanten, eftersom det var i princip helt rent. Och för att vara på den säkra sidan bytte jag hinken med smutsvatten en gång ungefär mitt i.

Men jag är också intresserad av "rätt teknik" för att köra med två hinkar. Brukar ni fylla på shampoovatten en gång? Och hur stora hinkar har ni?

/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: 3 spann metoden??

Inlägg av Tantrum » 08 apr 2010 14:37

Jag kör med två tiolitare och det räcker gott, även på riktigt skitiga bilar.
Tvättredskapet måste ju inte drypa av vatten. Med en tvätthanske oavsett material fångar man ju både upp och sköljer bort smutsen. Bara schampot är tillräckligt halt funkar det bra :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 19 feb 2010 13:29

Re: 3 spann metoden??

Inlägg av zaphyr » 08 apr 2010 22:55

Tantrum skrev:Jag kör med två tiolitare och det räcker gott, även på riktigt skitiga bilar.
Tvättredskapet måste ju inte drypa av vatten. Med en tvätthanske oavsett material fångar man ju både upp och sköljer bort smutsen. Bara schampot är tillräckligt halt funkar det bra :)
Du kan jo ikke skylle bort noe om du ikke har nok vann på, selv om du bruker en god shampoo. Jeg vil prøve en mellomting neste gang, ikke for våt, ikke for tørr, og se hvor mye jeg sparer :)

Skriv svar