Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lack

Allt utvändigt arbete och produktval.
bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Lack

Inlägg av bigguns » 10 apr 2010 19:41

Hej!

Innan man våtslipar.
Hur vet man vilket lager som det är apelsinskalsyta på, grundfärgen, baslacken eller klarlacken?
Jag tänker att om det endast är klarlacken som är "ojämn" då är det väl inget problem.
MEN om det är grunden eller baslacken som är lagd som apelsinyta och klarlacken ligger slät ovanpå,
hur gör man då?
Mina två franska bilar tycken jag nog att klarlacken ser slät ut men underliggande har apelsinytan.
Värst är det på sidorna på bilarna, huv,tak är mycket slätare.
Har dock inte vågat gå på så hårt på någon yta för att testa om den blir bättre men....

Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Lack

Inlägg av bustorp » 10 apr 2010 20:26

Att basen är 100% slät är mindre viktigt normalt sett, då klarlacken "slätar ut" o fyller ut ojämnheter ganska bra.
Tyvärr så har biltillverkarna snålat in på mängden klarlack/bil under de sista 10-15 åren o då blir det plötsligt betydligt känsligare att basen är jämn.

Uppskattningsvis så finns det bara hälften av klarlacken kvar idag jämfört med förr (+ att lackerna har blivit miljövänligare) o det gör att man tappar både glans o djup i lacken.
Så man tar en större risk när man vattenslipar en nyare bil än en äldre.
Inte så att jag avråder från slipning, men man ska slipa med lätt hand o aldrig på ytterveck.
Det syns inte om man lämnar 3-4 mm på varje sida vecket när man slipar, men det är betydligt säkrare.
Genomslipning = kört.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Lack

Inlägg av bigguns » 10 apr 2010 22:45

Tack bustorp!

Men frågetecknen finns kvar.
Vad jag vill veta är alltså. Hur vet man att man kan polera bort apelsinskalytan och inte?
Ligger den "dåliga" ytan under klarlacken så går det ju INTE enligt mig, OM klarlacken i sig är slät vill säga.

Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Lack

Inlägg av WaxDog » 11 apr 2010 01:23

Dom olika lagren följer ju varandra så att säga men det spelar som sagt ingen roll.
Får du bara klarlacken slät så upplevs hela lacken som slät hur än dom underliggande lagren ser ut.
Nu skulle jag vilja rita lite i paint känner jag :mrgreen: men jag hoppas du förstår min taskiga förklaring.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Lack

Inlägg av bustorp » 11 apr 2010 13:13

bigguns skrev:Tack bustorp!

Men frågetecknen finns kvar.
Vad jag vill veta är alltså. Hur vet man att man kan polera bort apelsinskalytan och inte?
Ligger den "dåliga" ytan under klarlacken så går det ju INTE enligt mig, OM klarlacken i sig är slät vill säga.

Mvh
Z
Man VET inte det förrän man har slipat, det är därför jag "varnade" innan. Det funkar bättre på lite äldre bilar.
Bry dig inte om basen, den kan du inte påverka. Den kan vara ojämn, men finns det bara tillräckligt med klarlack så löser det sig ändå.
Det är i klarlacken som ALL glans sitter, både djupet o blänket o det är bara den du kan bearbeta.
Det behövs både djup (tjocklek) o slät yta på klarlacken för att nå optimalt resultat.
Nyare bilar saknar oftast det ena eller det andra, vissa saknar båda o då funkar det inte ens våtslip.

Om jag någonsin kommer igång med lackrekond (o vattenslip) igen så ska jag i första hand jobba med bilar före -00, det är dem man kan få bästa resultaten på för där finns det lite yta att jobba med.
I andra hand blir det att jobba med oxiderade häckar d v s jag ska göra det många andra drar sig för att göra.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Lack

Inlägg av bigguns » 18 apr 2010 20:37

Hej!

Har försökta att fånga "apelsinskal" på bild. Jäkla svår med ljuset.
PÅ den blå, försök att titta upp till höger på bilden.
På den vallmoröda, titta in i portalen och på det gula huset.

Bild

Bild

Vart vill jag komma med allt det här då?
Jo, om grunden el baslacken har den här ytan, då är frågan. Följer klarlacken dessa små ojämnheter eller kan man få klarlacken att flyta ut och "fylla" dessa ojämnheter i underliggande och ligga slät ovanpå?

Varför vill jag veta det?
Om klarlacken följer underliggande så skulle då inte jag iallafall våga våtslipa el gå på hårt med polermedel
för då är jag ju igenom "topparna" på klarlacken rätt snabbt, eller.....?

Om däremot man kan få klarlacken att så att säga flyta ut i lackprocessen, då går det helt enkelt inte att göra något åt apelsinfenomenet i efterhand, OM det nu inte är så att grund och basfärg ligger helt SLÄT och det är endast klarlacken som ligger som apelsinskalsyta.

Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Lack

Inlägg av nyberg » 18 apr 2010 20:48

är nog bara från klarlacken du ser det där, så om du tar bort topparna så blir det slätt och fint,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Lack-"apelsinlack"

Inlägg av bigguns » 19 apr 2010 12:59

Responsen på forumet angående "apelsinlack" var betydligt mindre än jag trodde :o

Nåja, idag visade jag upp båda mina bilar, se bilder ovan, för ortens lackerare och en bilrecondkedja.
Svaret från de båda var ENTYDLIGT. Prova INTE med våtslip eller kraftigt polermedel på dessa två bilar.
Ojämheterna i lacken sitter med 90% säkehet i grundfärgen, så bas, klarlack följer dessa ojämheter.
Börjar man gå på för hårt på dessa så kommer man , som jag misstänkte, att gå igenom topparna på klarlacken väldigt snabbt med resultat att baslacken kommer att börja exponeras.

Lackeraren var en trevlig prick så jag passade på att pumpa ut så mycket så möjligt ur hans 25-år som billackerare. Och som Bustorp nämner här ovan så är lackerna MYCKET tunna. Biltillverkarna godkänner
en tjocklek på MAX 0,1mm lager färg, alla 3 lager inkluderat.
Men han erkände att En av våra svenska biltillverkare hade en lackkvalite (tjockare) som höjde sig över de alla andra. Sämst var tyskarna.

Mvh
Z

Skriv svar