Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på vaxpåläggare (pads)

Allt utvändigt arbete och produktval.
Bear
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2010 18:02

Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Bear » 23 jul 2010 11:54

Kommer snart gå över 960:an med några tunna lager med vax innan det är dags för bilträffarna i Augusti, gjorde en rejäl genomgång med rubbing och polish och vax i våras.

Produkterna jag använde mig av var från Meguiars och jag är smått förtjust i deras produkter, så har kikat in deras små "soft foam aplicator" Dock är priset ganska högt, 79 kr för två. Har sett att Turtle har ett trepack för ca 30 kr med motsvarande produkter.

Sedan så finns ju Meguiars "Even coat microfiber". Dom känns lite mer robusta och går ju att använda flera gånger med.

Reflektioner och tips önskas! Gärna om det går att köpa i butik i Göteborg med!

/Björn
Senast redigerad av 4 Bear, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Funk » 23 jul 2010 13:36

Personligen så tycker jag att det går lika bra med en tvättsvamp skuren till lämplig storlek..
Men det finns mikrofiberapplikatorer på diverse ställen för ca.20:- styck .. BollnäsBilvård har dem bl.a , men jag köpte mina på Karlssons. Dom är del i en serie som finns lite varstans. Är det panik så kan du få köpa ett par av mig annars, tror jag har ett par påsar över.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Bear
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2010 18:02

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Bear » 23 jul 2010 14:18

Funk skrev:Personligen så tycker jag att det går lika bra med en tvättsvamp skuren till lämplig storlek..
Men det finns mikrofiberapplikatorer på diverse ställen för ca.20:- styck .. BollnäsBilvård har dem bl.a , men jag köpte mina på Karlssons. Dom är del i en serie som finns lite varstans. Är det panik så kan du få köpa ett par av mig annars, tror jag har ett par påsar över.

/Thomas
Tvättsvampsidén låter ju lika bra! Är dock rädd att den är för grov och ska repa även om man tar en helt ny? Noterade även att Biltema skickar med två vaxpåläggare när man köper hättor hos dom (hättorna är ju under all kritik, men påläggarna kanske är bättre?).
Gott att veta att du har om jag inte skulle hinna fått beställt eller handlat :)

/Björn
Senast redigerad av 4 Bear, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av nyberg » 23 jul 2010 19:01

brukar köra padsen som är till maskin,, funkar mycket bra,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 15 jan 2010 14:17
Ort: Sölvesborg

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Funkytear » 23 jul 2010 19:29

Kör med microfiber pads från bl.a bbv, Karlssons och även provat megs. Megs är inte bättre än andra, dom bästa jag provat måste vara gratis padsen man fick från bbv för ett tag sen.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Bear
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2010 18:02

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Bear » 28 jul 2010 00:18

Hittade ett tillgodokvitto i plånboken från Mekonomen, så det fick bli Meguiars-pads likt förbaskat ;) Blir nog två tunna lager med vax i helgen på pärlan!

/Björn
Senast redigerad av 4 Bear, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på vaxpåläggare (pads)

Inlägg av Tantrum » 28 jul 2010 09:49

Skillnaden mellan Megs' och Turtles vaxapplikatorer i skum är att Meguiars är betydligt kraftigare. Turtles variant är solid medan Megs' består av två runda skumskivor som är ihopsvetsade i kanten.

Det är väl ingen rymdteknik direkt, men jag gillar Meguiars applikatorer mest :)
...like a boss.

Skriv svar