Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på produkter för en ny bilvårdare

Allt utvändigt arbete och produktval.
cm22bb
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 sep 2010 23:24

Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av cm22bb » 29 sep 2010 18:58

Hej,
Sen jag, för några veckor sedan, införskaffat min första egna bil har jag helt förändrats. En kompis till mig ”förstörde” mitt liv genom ett tipsa om att det fanns en sida som heter Bilvårdsforum. JÖSSES vad produkter, tips och trix det finns och jag är helt fast. Längtar tills bilen gått några mil så att man kan få åka och tvätta igen :)
Då jag surfat runt på forumet slås man av hur otroligt många timmar erfarenhetskunskap som folk ligger inne med och jag har spenderat MÅNGA timmar med att läsa alla möjliga trådar. Även om jag vet att det finns många trådar som behandlar ungefär det jag är ute efter hoppas jag nu på lite tips på produkter som passar just mig.

Följande
Jag vill lägga på en glasbehandling. Som jag fattat det från forumet så är det Aquapel eller Res-bona som gäller. Spontant känns aquapel lite smidigare.

1. Är det nån stor skillnad på dessa produkter i hållbarhet och hur effektiva dem är?
2. Löser man att lägga på det själv om man aldrig gjort det innan? Jag har läst instruktionerna för aquapel som finns och utifrån det så känns det som att det inte bör bli så stora problem. Dock tycker jag inte att det framgår om man skall lägga på det på alla rutor med en gång och sen börja gnugga in det eller om man börjar med halva framrutan och gnuggar in det och sedan går vidare och ta det del för del?
Tvättar man sedan rutorna som vanligt varje gång man tvättar bilen eller skall man vara försiktig så att inte behandlingen mattas av tvätt?

Jag behöver tips på medel för att göra rent rutorna. Jag har kört med nått från turtle nu men det blir inte rent. Det ligger en film kvar och det syns tydligast när det sedan kommer vatten på rutan. Man ser tex väldigt tydligt var torkarna har gått. Jag tror inte rutan är tagen nästan alls innan förutom kanske lite med tvättsvampen. Jag behöver alltså någonting riktigt stark.
Många rekommenderar Strovel glasrent. Skulle detta lösa mitt problem? Jag vill ju få rent utsidan ordentligt innan glasbehandlingen skall på.

Sen skulle jag vilja ha tips på medel för gummimattorna inne samt däck och lister ute. Mattorna får inte bli hala medans jag på däcken vill ha lite glans. Inte så att dem ser ”utställningsvåta” ut men ändå lite glans. Jag har sett att många rekommenderar Selaclean gummiförnyare. Ger Selaclean däcken någon glans? Vad skall jag annars ta till däcken? Hur är Autoglym Tyre Dressing?
Finns det nått medel som kombinerar glans samtidigt som mattorna inte blir hala eller går det inte alls ihop?

Detta blev en hel del ser jag, hoppas folk orkar läsa. (Orkar ni bara med en del så tipsa gärna om rengörning för rutorna utvändigt för detta håller på att reta ihjäl mig)

Tack på förhand
/Calle
Senast redigerad av 4 cm22bb, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av WaxDog » 29 sep 2010 19:07

Hej Calle och kul att även du är fast i polerarträsket.

När det gäller Aquapel så är behandlingen busenkel.
1. Rengör rutan ordentligt innan med fönsterputs eller liknande.
2. Plocka fram aquapel-ampullen och håll den mot vind-rutan. Kläm ihop vingarna så glasmpullen inuti knkäcks och vätskan frigörs och kan rinna ner i "kudden". Stryk vertikalt och horisontellt tills hela rutan är täckt.
3. Torka nu torrt på rutan med vanligt hushållspapper.

Nu finns lite Aquapel kvar i ampullen (räcker till lite drygt en framruta) och du kan då gå på en sidoruta.

Lycka till!
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av limban » 29 sep 2010 19:19

Tjena.
Som vaxdog säger är det med aquapel.
Jo strovels gladrent får du sätta hänglås på annars får den ben när frugan har testst den :-)
Till gummimattor är selaclean gimmiförnyare en höjdare.
Men tyvärr inte på däck tycker jag.
Då funkar Autoglym instant tyredressing ruggit bra:-)
Lycka till med alla råd och tipps.
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator
Inlägg: 517
Blev medlem: 28 jun 2010 19:41
Ort: Skänninge, Östergötland

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av xion92 » 29 sep 2010 19:25

Ett alternativ till aquapel är biltemas rain-off. Kostar 50kr och räcker till 2 vindrutor samt 2 bilar runt om. (dock så la jag bara ett lager, man ska lägga två) Mitt har suttit kanske ett par månader och på framrutan märks att det är påväg bort eftersom att jag var tvungen att använda torkarna under en längre resa då det bara regnade jättefint.
Medlet gör det som det ska, utan konstigheter. Jag har dock inte jämfört med aquapel sida vid sida.
Om man bor där det är lägre hastigheter osv. och behöver använda torkarna tycker jag inte att det skulle vara värt att köpa det dyrare alternativet eftersom att man måste komma upp i 70-80 för att dropparna ska börja glida av. Jag vet ioförsig inte hur aquapel står sig mot nötning med torkarna

Man fick en riktig "wow"-känsla (och får det fortfarande) första gången man körde i regn :)
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1268
Blev medlem: 10 maj 2009 19:18
Ort: Hällefors

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av Gunther » 29 sep 2010 19:38

Hej,
Jag använder från idag också aquapel, ska pröva den nu på vinter.
Liten film hur man använder den:
http://www.youtube.com/watch?v=GkLUmYUm ... embedded#!
för däck kan du använda olika medel från billig till ganska dyr.(autoglym, meguiars, chemical guy's, lahega,wolfgang,...)
Första steg för däck är ta bort smuts som sitter i gummi, den kan du göra med fälgtvättmedel, degreaser,APC,...
Sen kan du lägga däckglans på den :jeps
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av jujimbo » 29 sep 2010 19:47

Hej!
Turtle har en glaspolish som jag tycker funkar bra om du vill få rutan ren och få bort släppmärkerna efter torkarna,annars så går det nog med en vanlig polish också,bara du gör rent efter med fönsterputs.

Biltema har torkare med glasbehandling,jag köpte såna förra hösten blev överraskad över att dom funka såpass bra som dom gjorde,dock inte i klass med en riktig glasbehandling som jag nu har lagt på bilen.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av yerfen » 29 sep 2010 22:22

man kan få en ampul att räcka till framrutan samt lyktorna och sidorutorna om man är van :mrgreen:
annars så kan man behandla alla rutor om man gillar vattenavrinning :D
då bör man satsa på tex resbona som räcker till flera rutor.

Lycka till :cheers
Senast redigerad av 4 yerfen, redigerad totalt 14 gång.
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av WaxDog » 29 sep 2010 22:45

Sant yerfen men vi ska nog utgå ifrån att vanan inte finns där med tanke på frågorna :jeps
Tänk också på att inte lägga på lyktorna om de är gjorda av plast bara.

Ingen med glasögon som testat Aquapel förresten? Sedan stoppa ut skallen i ösregn på motorvägen... :mrgreen:
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

cm22bb
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 sep 2010 23:24

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av cm22bb » 29 sep 2010 23:37

Tack för alla svar,

Helt rätt "WaxDog", vanan finns inte och lyktorna känns ändå inte så nödvändigt för mig.
Jag kör en sedan så jag är nog sugen på att lägga på alla rutorna. Bakrutan får väl inget vidare med fartvind men den blir väl lättare att hålla ren. Är resbona lika lätt att applicera för en förstagångare som aquapel verkar vara?

Vad beträffar de lite billigare medlen så känns det som att det kan vara värt att lägga nån hundring extra på ett medel som i alla fall sägs hålle upp till 12 månader och som fått bra kritik.

Sen får det nog bli strovler glasrent också om du tror att det är kraftigt nog "limban". Synd bara att det inte finns hos waxdog för det lilla jag tittat runt så verkar dem ha bättre priser än bbv. Dock inte i närheten av samma sortiment. Får helt enkelt bli en beställning från båda.

Och så får blir det nog selaclean till mattorna och autoglyms dressing till däcken.
Om det inte kommer in fler svar där någon starkt rekommenderar några andra medel.

Tack ni som tog er tid att svara, det är kanon att få lite hjälp.

Är det någon som har några andra medel eller märken att rekommendera så fortsätt skriva,

/Calle
Senast redigerad av 4 cm22bb, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av WaxDog » 30 sep 2010 00:07

Det blir bra mycket lättare att hålla rent en behandlad yta. Speciellt gillar jag varenda frostmorgon med is på rutorna. Du kommer bli glatt överraskad.
Det jag kan erbjuda dig för rengöring är Prima Clarity men jag ska inte göra för mycket reklam i dessa öppna kanaler. Titta runt hos alla och välj det som passar dig och plånboken.
:nicka
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

cm22bb
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 sep 2010 23:24

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av cm22bb » 30 sep 2010 00:38

Ok, låter intressant.
Någon som testat både strovel och Prima och kan uttala sig om vilket som är bäst?

/Calle
Senast redigerad av 4 cm22bb, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av rkoo » 30 sep 2010 10:58

WaxDog skrev: Ingen med glasögon som testat Aquapel förresten? Sedan stoppa ut skallen i ösregn på motorvägen... :mrgreen:
Haha, jag har faktiskt lagt Res-Bona på mina glasögon som inte hade reflex/repbehandlinhg vid köp. Inbillar mig iaf att de är lite tåligare mot repor och smuts nu... :lol:

Aquapel är klart enklare för nybörjaren då man slipper dosera som med Res-Bona. Båda funkar utmärkt.
På sidorutor och bakruta tycker jag dock vanligt lackskydd funkar lika bra.

För effektiv rengöring kan jag rekommendera Biltema glaspolish.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av Jiiins » 30 sep 2010 18:36

WaxDog skrev:Sant yerfen men vi ska nog utgå ifrån att vanan inte finns där med tanke på frågorna :jeps
Tänk också på att inte lägga på lyktorna om de är gjorda av plast bara.

Ingen med glasögon som testat Aquapel förresten? Sedan stoppa ut skallen i ösregn på motorvägen... :mrgreen:

Varför kan man inte lägga på plastlyktor?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av WaxDog » 30 sep 2010 19:03

Enligt PPG som tillverkar Aquapel bildas en kemisk förening med glaset och denna förening skapas inte med plasten. Jag har ställt frågan direkt till dom om man KAN använda det på plast och få en skaplig effekt men det rekommenderar dom INTE....utan att gå in på vad som skulle hända med plasten.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av Jiiins » 30 sep 2010 19:19

WaxDog skrev:Enligt PPG som tillverkar Aquapel bildas en kemisk förening med glaset och denna förening skapas inte med plasten. Jag har ställt frågan direkt till dom om man KAN använda det på plast och få en skaplig effekt men det rekommenderar dom INTE....utan att gå in på vad som skulle hända med plasten.

Okej!

Hade varit intressant och veta om det är " skadligt " för plasten.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av yerfen » 30 sep 2010 20:36

WaxDog skrev:Sant yerfen men vi ska nog utgå ifrån att vanan inte finns där med tanke på frågorna :jeps
hehe jo förstår att vanan inte finns men kan vara informativt för andra :cheers

använd med fördel ett rakblad för att rengöra, om du har en sträv yta på glaset.

resbona är inte så svårt att lägga, man har ett rengöringssteg och ett behandlingssteg. beskrivning medföljer.

man kan med fördel behandla lycktorna för att hålla dom renare lättare :jeps

men som tidigare nämnt dom skal vara av glas och inte plast.
Senast redigerad av 4 yerfen, redigerad totalt 14 gång.
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av WaxDog » 30 sep 2010 21:10



Okej!

Hade varit intressant och veta om det är " skadligt " för plasten.
Ja det är skadligt. Svaret på frågan om man kan använda det på plast:

"No, absolutely not. Aquapel is for Glass Only if applied to any type of plastic it will cloud up and ruin your windscreen"
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

cm22bb
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 sep 2010 23:24

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av cm22bb » 01 okt 2010 00:26

använd med fördel ett rakblad för att rengöra, om du har en sträv yta på glaset.
Det ska jag testa. Har inte tänkt på det men rakblad använder man ju på andra glas man rengör.
Tack för tipset

/Calle
Senast redigerad av 4 cm22bb, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av yerfen » 01 okt 2010 19:46

viktigt att tänka på att helst ha ett nytt och slätt blad och hålla den i en kraftig vinkel så du inte repar :cheers
Senast redigerad av 4 yerfen, redigerad totalt 14 gång.
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på produkter för en ny bilvårdare

Inlägg av Funk » 01 okt 2010 19:49

Rostfria blad repar mycket mindre lätt än vanliga, men kan vara svåra att få tag på...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar