Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
½år efter Ditec behandling
-
robin_nerf
- Ny Medlem
½år efter Ditec behandling
Hej !
Gjorde en Ditec behandling på min svart metalic bil för ca ½ år sedan, bilen är vinteravställd nu och har rullat ca 100mil efter Ditec behandlingen.
Jag är petig men är inte 100% nöjd i nuläget med min lack, upplever små tvättrepor och andra rester av insekter (tror jag) och vet nu inte hur jag ska få bort detta, har ju hört att polera/vaxa en Ditec behandlad bil ska undvikas, och att be ett Ditec center ordna detta kostar säkert "onödigt" mycket.
Förslag ?
Mvh / Robin
Gjorde en Ditec behandling på min svart metalic bil för ca ½ år sedan, bilen är vinteravställd nu och har rullat ca 100mil efter Ditec behandlingen.
Jag är petig men är inte 100% nöjd i nuläget med min lack, upplever små tvättrepor och andra rester av insekter (tror jag) och vet nu inte hur jag ska få bort detta, har ju hört att polera/vaxa en Ditec behandlad bil ska undvikas, och att be ett Ditec center ordna detta kostar säkert "onödigt" mycket.
Förslag ?
Mvh / Robin
Senast redigerad av 4 robin_nerf, redigerad totalt 14 gång.
-
robin_nerf
- Ny Medlem
Re: ½år efter Ditec behandling
Jag erkänner att jag vid något tillfälle låtit insikterna sitta kvar för länge och därav fått eventuella tvättrepor mm.Jill skrev:Tvättrepor kommer från "handhavande fel" vid tvätt.
Insekter kan ha frätit så pass att du inte får bort det. Lägg en blöt handduk ett par timmar så har du löst upp det som går.
I framtiden så tvätta bort insektrer så fort som möjligt ... sen hur man ska tvätta finns många tips här på forumet, för att slippa tväytrepor så mycket som möjligt.
Men min fråga är nu, hur får jag bort dessa när min bil är Ditec behandlad ?
Senast redigerad av 4 robin_nerf, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Håller med Jill, Fråga är gratis!

Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
Om jag förstått det hela rätt så är det endast 6mån sedan behandlingen gjordes? I så fall är det ju 12 mån kvar till återbehandling.Jill skrev:Börja med att åka till ditt Ditec center och be om råd, det kostar inget.robin_nerf skrev:Jag erkänner att jag vid något tillfälle låtit insikterna sitta kvar för länge och därav fått eventuella tvättrepor mm.Jill skrev:Tvättrepor kommer från "handhavande fel" vid tvätt.
Insekter kan ha frätit så pass att du inte får bort det. Lägg en blöt handduk ett par timmar så har du löst upp det som går.
I framtiden så tvätta bort insektrer så fort som möjligt ... sen hur man ska tvätta finns många tips här på forumet, för att slippa tväytrepor så mycket som möjligt.
Men min fråga är nu, hur får jag bort dessa när min bil är Ditec behandlad ?
Sen är det väl dags att återbehandla, men väljer du att skippa det så kan du ju polera lätt själv och slänga på något skydd.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
-
bmwlarsa
Haha! Så då är ju det där lackskyddet helt bortkastat då om flugor osv har frätt så pass! Vilken kanongrej! =) Jag har ett bra tips, använd insektsborttagning och det gör absolut INGENTING att vaxa en DITEC behandlad bil.. dom är bara måna om att dom ska få ghöra jobbet. Så antingen tar du insektsborttagning eller så tar du lite vax på en mjuk och fin trasa så löser dom upp resterna så det bara är att torka bort sen.
Sen tycker jag att du ska ta dig en funderare på VAD lackskydet har gett dig? Vad är det du har köpt och betalat för? Vad ville du uppnå med skydet? Att flugor skulle fräta fast och att den ska bli full med tvättrepor? SÅ vad har då skyddet åstadkommit? Men se det som så att du nu är en erfarenhet rikare iaf.. Kan även vara så att DITEC´n gjort ytan känsligare.. det är inte helt ovanligt att ditecbilar blir kletiga och lite feta i yta och därmed lätt blir repiga.. Hoppas det löser sig! (flugorna alltså) Vore ju bedrövligt om du ska behöva blaska på med blöta handdukar hela kvällarna efter du varit ute och åkt! *garv*
Sen tycker jag att du ska ta dig en funderare på VAD lackskydet har gett dig? Vad är det du har köpt och betalat för? Vad ville du uppnå med skydet? Att flugor skulle fräta fast och att den ska bli full med tvättrepor? SÅ vad har då skyddet åstadkommit? Men se det som så att du nu är en erfarenhet rikare iaf.. Kan även vara så att DITEC´n gjort ytan känsligare.. det är inte helt ovanligt att ditecbilar blir kletiga och lite feta i yta och därmed lätt blir repiga.. Hoppas det löser sig! (flugorna alltså) Vore ju bedrövligt om du ska behöva blaska på med blöta handdukar hela kvällarna efter du varit ute och åkt! *garv*
Senast redigerad av 4 bmwlarsa, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Det är väl absolut inget fel på Ditec? Det tycker jag att du har fått om bakfoten.bmwlarsa skrev:Haha! Så då är ju det där lackskyddet helt bortkastat då om flugor osv har frätt så pass! Vilken kanongrej! =) Jag har ett bra tips, använd insektsborttagning och det gör absolut INGENTING att vaxa en DITEC behandlad bil.. dom är bara måna om att dom ska få ghöra jobbet. Så antingen tar du insektsborttagning eller så tar du lite vax på en mjuk och fin trasa så löser dom upp resterna så det bara är att torka bort sen.
Om det är värt pengarna för en behandling? Ja, det tycker nog de som inte har tid, lust, ork att hålla på själv...och det är väl merparten av bilägarna...eller rättare sagt merparten gör väl inte ett dugg, så de som ändå lämnar in den för behandling tycker jag åtminstone bryr sig.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
bmwlarsa
Men frågan är vad kunden då fått för fördelar med den DITEC behandlingen? Vad är det han har köpt? Vad ÄR lackskyddet till för?? =)
Senast redigerad av 4 bmwlarsa, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör