Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilket medel till svart vinylsuflett?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av Tantrum » 22 jun 2009 08:07

Jag hade en Mazda Mx-5 för ett par år sedan vars suflett hade bleknat och spruckit lite kring sömmarna. Den fick ny färg med Hagmans svarta Bumpershine med gott resultat. Blev riktigt bra efter två lager faktiskt.

Det jag funderade över är om det idag finns något bättre medel för att hålla en dylik suflett i trim? Svågern har en Miata från 2002(?) med vinylcab och den börjar se lite trött ut. Finns det något medel som både återställer färgen och fräschar upp själva materialet, eller är vinyl ett dött material på det sättet att det inte går att "återfetta"?
Jag tänkte annars att t ex. Vista skulle kunna funka bra för att skydda materialet lite mot blekning osv. Men sen är det det där med att hålla materialet smidigt.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av Nisse » 22 jun 2009 12:34

Tantrum skrev:Jag hade en Mazda Mx-5 för ett par år sedan vars suflett hade bleknat och spruckit lite kring sömmarna. Den fick ny färg med Hagmans svarta Bumpershine med gott resultat. Blev riktigt bra efter två lager faktiskt.

Det jag funderade över är om det idag finns något bättre medel för att hålla en dylik suflett i trim? Svågern har en Miata från 2002(?) med vinylcab och den börjar se lite trött ut. Finns det något medel som både återställer färgen och fräschar upp själva materialet, eller är vinyl ett dött material på det sättet att det inte går att "återfetta"?
Jag tänkte annars att t ex. Vista skulle kunna funka bra för att skydda materialet lite mot blekning osv. Men sen är det det där med att hålla materialet smidigt.
Vista skulle jag INTE använda till detta !!
Det finns speciella medel för just detta....
Kolla under "Fordonsvård" Cabbar/Suflett på någon bra sida på nätet som säljer bilvårdsprodukter !! :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av linblekinge » 22 jun 2009 13:01

Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Energade
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 maj 2009 22:37

Re: Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av Energade » 22 jun 2009 14:36

SmartGel is really good for your trim - keep the colour warm and healty to look at!

http://www.smartwax.se

Energade
Senast redigerad av 4 Energade, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av Funk » 22 jun 2009 16:21

Jag har lite smartgel du kan få prova, kanske även någon annan dressing...är du kvar på västkusten är det bara att ringa..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vilket medel till svart vinylsuflett?

Inlägg av Tantrum » 23 jun 2009 00:15

Det där är en tygcab, men tack för tipset :) Renovo har även ett medel för vinylcabbar dock. Fast de är rätt dyra.

Satt och kollade lite på medel efter att jag skrev inlägget och jag kan inte fatta vad det är för speciellt med medel för just vinylcabbar? Till syvende och sidst måste det väl bara handla om att skydda mot UV-strålning och elakt nedfall? Materialet är väl dött i övrigt?

Funk: Jag tar gärna ett litet smakprov vid tillfälle!
...like a boss.

Skriv svar