Manor skrev:Ultimas schampo är kanon. Det var främst de två Glaremedel jag länkade till som jag gillar, deras schampo är sisådär även om det fungerar.
Det finns kemikalier som kan användas som ett första steg mot flygrost. De brukar heta typ Iron X, Iron Cleanse eller liknande.
Innan man börjar polera så ska bilen vara så pass ren som det bara går. En vanlig missuppfattning i början är att man ju ändå polerar så då kan man ju polera bort smutsen som sitter hårdare också...men det är fel väg att gå.
(Kall)avfettning som tar bort tjära, asfalt och liknande föroreningar. Alkalisk avfettning för att ta bort mer organiska föroreningar. Iron X för att gå på flygrosten. Lera (clay) fungerar förträffligt och tar också hand om föroreningar som inte föregående steg tar bort. Det är lätt att hantera...titta på några Youtube-klipp så ser du tekniken. Om leran är lite grövre så brukar den orsaka lite tunnare repor, men de går lätt bort i den efterföljande poleringen.
En finess med de Glaremedel du nu beställt är att du inte behöver sprita mellan stegen Micro Finish och Professional Polish (den sistnämnda är alltså lackskyddet, trots namnen). Micro Finish torkas av efter poleringen och ger en grund till det efterföljande lackskyddet

.
Ta god tid på dig den första gången. Det är lätt hänt att man vill snabba på för att bli klar, men kör ut Micro Finish i flera varv med långsamma rörelser tills det i princip bara är som en tunn tunn hinna kvar, som du därefter lätt torkar bort. Testa exempelvis på en plan yta på en framskärm och se om du blir nöjd med resultatet.
Lycka till

.
Tack för dina tips och goda råd!
Det blev ganska mycket [emoji4]
GLARE[REGISTERED SIGN] Lackskydds-paket
CAR|PADS Polerrondell Gul (180X30MM) - Medium
Car|Pads Polerrondell Svart (180x30mm) Mjuk
Tvätthandske dubbelsidig (2 in 1)
2 i 1 Tvätthandske lammull
Bilt Hamber Auto-Clay (Soft) 200g 200g
Bilt Hamber Auto-Clay (Regular) 200g 200g
Ultima Paint Guard Wash 650ml 650ml
Blue & Green Degreaser Wet Avfettning 5L
BBV Arti Green 5L
BBV Microfiber Towels 30x30cm (10 pack) - Färg : Blå
Skumrondell ST Svart 180X25mm
Skumrondell ST Orange HR 180X25mm
Polermaskin Cocraft HPV 720
Polertrissa Sonax
Delade upp mina beställningar från olika firmor, ni som är luttrade ser säkert vilka, hittade en hel del andra prylar jag gärna hade köpt men fick lov att hejda mig.
Ser det vettigt ut? Något jag glömt som är ett måste? Något som är slöseri med pengar?
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk