Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Våtslip med roterande vs lahega No13

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
MAX

Våtslip med roterande vs lahega No13

Inlägg av MAX » 16 mar 2010 23:10

Funderade på vad jag skulle göra i kväll då jag åkte hem från jobbet,och det var inte lätt att komma på något Vettigt,
Samt att min testhuv var redan polerad och våtslipad(för hand) samt lack-skyddad ungefär 99gånger :mrgreen:

Så det enda jag inte testat tidigare i hela mitt låååånga liv var att våtslipa med maskin har då en liten makita exenterslip2,5mm slag som skulle passa utmärkt för det ändamålet men då inga lämpliga papper till den maskinen 125mm trissa.

utan då bara 77mm albron våtslip dukar med tillhörande slipkloss med karborrefäste i ena ändan för papperet och duk i andra ändan för att exempelvis sätta på en annan karborre platta.

:idea: kom ju på att jag hade en liten fästplatta till mina roterande maskiner ca 85mm(hemgjord)så vafasiken tänkte jag bara att testa funkar det så funkar det :P

Så håll till godo :? visserligen alla bilder tagna med en 2mpxl mobil kamera men ska det fotas så ska det ;)
Före bild.
Bild
vapen Bildvåtslip pågår 1000rpm och mycket lätt hand Bildklart Bildavtorkat och klart Bilddags att börja polera
med lahega no 13 och en tvär-slut spränd aprikosfärgad 135mm trissa samt 1000rpm Bildklara färdiga gå :P Bildno13 ordentligt inarbetat och rejält överdoserat Bild
tar bra som tusan bara att rensa ur överflödigt medel ur trissan med borsten för att sedan ge sig på medlet som är kvar på huven Bildklart bara att torka Bild gick ju ganska snabbt då jag tom fotade under tiden och funderade hur det skulle bliBildavtorkat och klart för blänktestet :? Bildnu har jag vänt huven som den ska ligga då den tidigare lutade mot väggen men som sagt måste den vändas mot glansmätarn :?: Bildgick inte så bra med glansmätarn(skyller på mobilen)men kan det fixade sig ändå då man som sagt har varit med förr ;) BildNää nu är det dags att köra lite slutfinish så bara att duscha på lite isoprpanol på trissan och köra av den med borsten samt köra den torr mot en mf-duk och sedan tre små klickar med :?: ja just det lahega no13 :nicka Bildfortfarande 1000rpm och lugna fina rörelser så ser det ut så här före avtork :o Bildfast det går ju att köra lite till så blir det så här;) BildSedan kan man torka av och inte behövar man sprita som jag ser det då ytan i det närmaste är snustorr no fet at ol som man säger sen blev det väl inte nå blankare vad jag kan se men helt perfekt resultat duger åt dom flesta tom mig själv och kan säga att det blir minst lika bra som vilken två stegspolering (grov o medium )som helst dvs det hade räckt med en vända med just lahega no 13 då jag inte räknar våtslipen i det här fallet som ett polersteg utan ett rep-steg för att se vad jag kunde åstakomma med enbart ett medel som både har bra averkning och ger bra glans tom med en trissa som var färdig för sop-påsen men man tager vad vill testa och nu blev det så här den här gången :P
och kan ju till-lägga att lahegas trissor är helt suveräna både den oranga och den svarta men dom passar bättre på min stora roterande som i sin tur har 1500rpm konstant men det funkar bra som tusan det med, och det här var ju mest en kul grej både med våtslipen och den simpla polerutrustningen ;) Bild

Får väl även passa på att tacka Lahega för just dom här produkterna som vi fick i julklapp då det visade sig att dom passade mig alldelles utmärkt,gick kanske lite trögt i början när jag testade dom men som sagt var sak har sin tid och tid har jag gott om vilket passar utmärk nu när jag ska skaffa lite större våtslip-papper 125mm så jag kan utveckla det här med våtslip och roterande maskin. :brumm

Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Våtslip med roterande vs lahega No13

Inlägg av Pär_L » 16 mar 2010 23:28

nästan obehagligt blankt det där :best
är huven grön :?:
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 mar 2010 23:47

:lol: Du är go Max :best Blänka!!!

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 17 mar 2010 00:19

yerfen skrev:nästan obehagligt blankt det där :best
är huven grön :?:
jo nog blänker den allt där jag varit rädd om färgen ;)
finns ju även ställen på sidorna som som inte är lika fina där jag varit våldsam så där håller jag på och tränar för att få fram orginal-lacken i så bra skick som möjligt :?: (verkar vara lila)då huven är omlackad i svart solid färg så man kan säga att huven är svart än så länge.
Hasse skrev:Otroligt vad blank du fick den :jeps , tycker du själv att den blev blankare efter våtslipningen än innan?
nu var den ju redan våtslipad(för hand sen tidigare men visst blir det stor skillnad kanske inte blankare men att den blir blankare just för att den få så fin yta(slät) men som sagt bara ett övnings objekt.
Jiiins skrev::lol: Du är go Max :best Blänka!!!

/Jiiins :jeps
thank you Jiiins men skulle man lägga ner ett sånt här jobb på en hel bil så skulle det nog bli hispan som sagt. fast å andra sidan så skulle man nog nu när man testat både dom dåliga sätten och dom bra ha lite bättre förutsättningar än man hade innan så att säga :mrgreen: samt så använder jag nu bara dom roterande maskinerna även när det tjurar rejält, för annars blir det liksom bara att man smiter undan när det tjurar,dvs som jag gjort när det tjurat med roterande så har jag tagit 3401.an och när den tjurat har jag tagit roterande.
fast då bättre att byta polermedel där även lite mindre kända märken kan göra susen ibland :P

max.

Skriv svar