Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Subaru Outback möter Glare!
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Subaru Outback möter Glare!
Hej!
Ja, då var det dags att göra bilen höstfin inför vinterns prövningar.
Under vintern tvättas bilen en gång i veckan med avfettning, och det krävs något relativt hållbart för att klara detta. Efter mycket funderingar på medel så valdes denna gång Glare! som har fått ett bra betyg i hållbarhet här på forumet. Att den prismässigt också har hamnat i en rimlig prisklass gör ju inte saken sämre .
Waxdog skickade min order snabbare än snabbast och har även varit varit vänlig med svar på mina nybörjarfrågor utan att gnälla .
Dessa medel användes under dagen:
Från vänster ses:
Ultima schampo, Bilt Hamber Auto-Clay, NordicPro blå trissor, Glare! Micro Finish, CarPads gråa trissor, Glare! Professional Polish samt Gummi Förnyelse till gummimattorna.
Utgångspunkten för dagen är min Subaru Outback med 1150 mil på mätaren. 15 lager med olika lackslydd och vax har det hunnit bli sedan den köptes (de flesta under våren och sommaren). Det är fortfarande bra blänk och avrinning, och det är inte speciellt mycket tvätt/torkrepor på den:
Jag körde igenom följande steg under dagen. Det blev mitt längsta pass...dryga 7½ timmar och mot slutet så var man ganska seg.
- HD-grön
- Tvätt med Ultima schampo
- Clayning med Bilt Hamber clay (vatten som smörjmedel)
Jag måste tacka Waxdog för en ypperlig lera. Rena drömmen att kunna använda vanligt vatten som smörjmedel. Jag upplevde ytan innan som ren, men Waxdog tyckte att jag skulle claya ändå...och tur var det då leran såg ut så här efter de två dörrarna på vänstersidan:
- Tvätt med Ultima schampo
- Torkning med tryckluft och Sonus MF våffla
- Maskering av alla svarta lister mm.
- Polering med Glare! Micro Finish, blå NordicPro trissor
- Eftertorkning med Meguiars MF
Redan här känns resultatet väldigt bra.
Jag körde med "musse-pigg"-maskinen och det var väldigt lätt att jobba med Glare! Micro Finish.
I efterskott skulle jag dock ha valt min roterande AEG PE150 istället då jag fortfarande kunde se några svaga tvättrepor när jag var klar. En lite djupare repa hittade jag, men den försvann när jag använde AEG:n på den ytan.
- Lackskydd Glare! Professional Polish, grå CarPads trissor
- Eftertorkning med Meguiars MF
- Lackskydd Glare! Professional Polish, manuellt med applikator
- Eftertorkning med Meguiars MF
Även Glare! Professional Polish var lätt att arbeta med. Kanske lite svårare att eftertorka efter det första varvet, men det är ju också en indikering om att det fäst bra i lacken, antar jag. Andra varvet var lättare att eftertorka, men däremot lite segt och tråkigt att lägga på för hand.
Bägge de använda Glare! produkterna var dryga och var perfekta i konsistensen så att det inte stänkte ner allt för mycket. Lukten kände jag igen...men kunde inte placera den...tills det slog mig, det luktade precis som sådana där "lukta-gott-suddgummin" som man hade när man gick i skolan. De som luktade så gott att man inte kunde låta bli att försiktigt ta en liten liten tugga, och blev så besviken då det smakade skit . Jag testade även lukten på frun som höll med om att det var precis den doften.
Nu hade tyvärr blivit alldeles för mörkt att fotografera så det får kompletteras med fler foton imorgon.
Edit: Bild från idag, fler bilder ses senare i tråden
...slut Edit.
Kvar att göra är listerna längst ner på bilen som på nytt ska köras med Concept Vista.
Hjulhusen missade jag att "skrubba" såg jag alldeles för sent. De får jag jag ta tag i vid nästa tvätt. Nu ska Glare! härda ett dygn och inget vatten bör komma på lacken innan härdningsdygnet har gått.
Ja, förhoppningen är att det ska bli en blänkande yta med bra avrinning som klarar hela hösten och vintern. Till våren blir det nog en ny omgång vare sig det behövs eller inte, och då blir det den roterande polermaskinen till Glare! Micro Finish:en...eller om man skulle testa Glare! Spider då .
Ja, då var det dags att göra bilen höstfin inför vinterns prövningar.
Under vintern tvättas bilen en gång i veckan med avfettning, och det krävs något relativt hållbart för att klara detta. Efter mycket funderingar på medel så valdes denna gång Glare! som har fått ett bra betyg i hållbarhet här på forumet. Att den prismässigt också har hamnat i en rimlig prisklass gör ju inte saken sämre .
Waxdog skickade min order snabbare än snabbast och har även varit varit vänlig med svar på mina nybörjarfrågor utan att gnälla .
Dessa medel användes under dagen:
Från vänster ses:
Ultima schampo, Bilt Hamber Auto-Clay, NordicPro blå trissor, Glare! Micro Finish, CarPads gråa trissor, Glare! Professional Polish samt Gummi Förnyelse till gummimattorna.
Utgångspunkten för dagen är min Subaru Outback med 1150 mil på mätaren. 15 lager med olika lackslydd och vax har det hunnit bli sedan den köptes (de flesta under våren och sommaren). Det är fortfarande bra blänk och avrinning, och det är inte speciellt mycket tvätt/torkrepor på den:
Jag körde igenom följande steg under dagen. Det blev mitt längsta pass...dryga 7½ timmar och mot slutet så var man ganska seg.
- HD-grön
- Tvätt med Ultima schampo
- Clayning med Bilt Hamber clay (vatten som smörjmedel)
Jag måste tacka Waxdog för en ypperlig lera. Rena drömmen att kunna använda vanligt vatten som smörjmedel. Jag upplevde ytan innan som ren, men Waxdog tyckte att jag skulle claya ändå...och tur var det då leran såg ut så här efter de två dörrarna på vänstersidan:
- Tvätt med Ultima schampo
- Torkning med tryckluft och Sonus MF våffla
- Maskering av alla svarta lister mm.
- Polering med Glare! Micro Finish, blå NordicPro trissor
- Eftertorkning med Meguiars MF
Redan här känns resultatet väldigt bra.
Jag körde med "musse-pigg"-maskinen och det var väldigt lätt att jobba med Glare! Micro Finish.
I efterskott skulle jag dock ha valt min roterande AEG PE150 istället då jag fortfarande kunde se några svaga tvättrepor när jag var klar. En lite djupare repa hittade jag, men den försvann när jag använde AEG:n på den ytan.
- Lackskydd Glare! Professional Polish, grå CarPads trissor
- Eftertorkning med Meguiars MF
- Lackskydd Glare! Professional Polish, manuellt med applikator
- Eftertorkning med Meguiars MF
Även Glare! Professional Polish var lätt att arbeta med. Kanske lite svårare att eftertorka efter det första varvet, men det är ju också en indikering om att det fäst bra i lacken, antar jag. Andra varvet var lättare att eftertorka, men däremot lite segt och tråkigt att lägga på för hand.
Bägge de använda Glare! produkterna var dryga och var perfekta i konsistensen så att det inte stänkte ner allt för mycket. Lukten kände jag igen...men kunde inte placera den...tills det slog mig, det luktade precis som sådana där "lukta-gott-suddgummin" som man hade när man gick i skolan. De som luktade så gott att man inte kunde låta bli att försiktigt ta en liten liten tugga, och blev så besviken då det smakade skit . Jag testade även lukten på frun som höll med om att det var precis den doften.
Nu hade tyvärr blivit alldeles för mörkt att fotografera så det får kompletteras med fler foton imorgon.
Edit: Bild från idag, fler bilder ses senare i tråden
...slut Edit.
Kvar att göra är listerna längst ner på bilen som på nytt ska köras med Concept Vista.
Hjulhusen missade jag att "skrubba" såg jag alldeles för sent. De får jag jag ta tag i vid nästa tvätt. Nu ska Glare! härda ett dygn och inget vatten bör komma på lacken innan härdningsdygnet har gått.
Ja, förhoppningen är att det ska bli en blänkande yta med bra avrinning som klarar hela hösten och vintern. Till våren blir det nog en ny omgång vare sig det behövs eller inte, och då blir det den roterande polermaskinen till Glare! Micro Finish:en...eller om man skulle testa Glare! Spider då .
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- limban
- Forumägare
- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Subaru Outback möter Glare!
underbart... vill inte lämna ämnet... men men.. lämnar över till er ungdomar,,
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
- Entusiast
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 30 dec 2010 14:24
- WaxDog
- Sponsor
- Inlägg: 1282
- Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
- Ort: Kvärlöv/Landskrona
Re: Subaru Outback möter Glare!
Snyggt jobbat, nu ser vi fram emot lite trädbilder Manor!
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
Tackar .
Här kommer några kompletterande bilder efter gårdagens behandling.
Korten är tagna under carporten då jag inte vill köra med bilen medan Glare! medlet härdar.
jag är ingen duktig fotograf så det blir lite problem med skärpan ibland...det är dock samma blänk bak som fram:
...och speciellt för dig Waxdog .
Här kommer några kompletterande bilder efter gårdagens behandling.
Korten är tagna under carporten då jag inte vill köra med bilen medan Glare! medlet härdar.
jag är ingen duktig fotograf så det blir lite problem med skärpan ibland...det är dock samma blänk bak som fram:
...och speciellt för dig Waxdog .
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Jiiins
- Entusiast
- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Subaru Outback möter Glare!
Snyggt jobbat Manor
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
En kort uppföljning.
Glare! behandlingen har fungerat perfekt. Det är en bra glans med bra djup och även det där våta utseendet som jag gillar, och de två gångerna jag har tvättat den så har avrinningen varit perfekt.
Min stora förhoppning är att detta lackskydd ska klara hela vintern med "glans" .
Glare! behandlingen har fungerat perfekt. Det är en bra glans med bra djup och även det där våta utseendet som jag gillar, och de två gångerna jag har tvättat den så har avrinningen varit perfekt.
Min stora förhoppning är att detta lackskydd ska klara hela vintern med "glans" .
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 326
- Blev medlem: 25 apr 2011 22:26
- Ort: Kristianstad
Re: Subaru Outback möter Glare!
Låter bra det här! Ska själv testa Glare i helgen
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
Lycka till, jag är väldigt nöjd.Daniel N skrev:Låter bra det här! Ska själv testa Glare i helgen
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
Ja, redan nu så börjar man tänka på våren .
Hur ska då en Glare! behandlad bil hanteras?
Kan man tvätta den noga och därefter köra två lager med Glare! Professional Polish, eller ska man börja om med clay, Glare! Micro Finish följt av Glare! Professional Polish?
Det jag tänkte på är att det finns de som hävdar att Glare! ska kunna hålla 5 år, men att det rekommenderas en uppföljning var 18:e månad (som Ditec och MrCap). Om jag då går på bilen igen efter 6 månader så borde man ju inte behöva börja om direkt är ju känslan.
Är det någon som har testat Glare! under en längre period som har något tips runt detta?
Hur ska då en Glare! behandlad bil hanteras?
Kan man tvätta den noga och därefter köra två lager med Glare! Professional Polish, eller ska man börja om med clay, Glare! Micro Finish följt av Glare! Professional Polish?
Det jag tänkte på är att det finns de som hävdar att Glare! ska kunna hålla 5 år, men att det rekommenderas en uppföljning var 18:e månad (som Ditec och MrCap). Om jag då går på bilen igen efter 6 månader så borde man ju inte behöva börja om direkt är ju känslan.
Är det någon som har testat Glare! under en längre period som har något tips runt detta?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
Någon Glare:are som kört med detta medel ett tag?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- WaxDog
- Sponsor
- Inlägg: 1282
- Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
- Ort: Kvärlöv/Landskrona
Re: Subaru Outback möter Glare!
Vid återbehandling hos rekondfirmor så poleras ju inte bilen om utan ett nytt lager läggs bara på. Jag har dock inte koll på vilka eventuella rengörande produkter dom använder före appliceringen. Men efter en vinter skulle jag rengöra, claya och sedan applicera på liten yta. Är du nöjd och inte har fått tvättrepor under vintern så fortsätt på hela bilen.
Jag kör ju GLARE själv delvis men har dessutom 10-15 andra produkter på bilen på det rullande testlabbet
Jag kör ju GLARE själv delvis men har dessutom 10-15 andra produkter på bilen på det rullande testlabbet
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Subaru Outback möter Glare!
Ja, hur går det med det rullande testlabbet?WaxDog skrev:Vid återbehandling hos rekondfirmor så poleras ju inte bilen om utan ett nytt lager läggs bara på. Jag har dock inte koll på vilka eventuella rengörande produkter dom använder före appliceringen. Men efter en vinter skulle jag rengöra, claya och sedan applicera på liten yta. Är du nöjd och inte har fått tvättrepor under vintern så fortsätt på hela bilen.
Jag kör ju GLARE själv delvis men har dessutom 10-15 andra produkter på bilen på det rullande testlabbet
Hur står sig Glare! mot de andra produkterna du använder?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 08 okt 2010 09:18
Re: Subaru Outback möter Glare!
Riktigt snyggt!
Senast redigerad av 4 Linden, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor
- Inlägg: 1282
- Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
- Ort: Kvärlöv/Landskrona
Re: Subaru Outback möter Glare!
Det står sig bra Manor, du kanske såg när jag skulle applicera Chipex stenskottslagning att det var ett h-vete att få väck lackskyddet Fick polera huven men frågan är om jag fick bort det lackskyddet som var i själva stenskotten. Iaf så har jag rullat runt med GLARE i ett drygt år, 1,5 snart till och med. Jag har toppat med lite olika vaxer för skojs skull här och var. Finns inte en panel på bilen som är behandlad likadan som en annan panel. Stackars bil!