Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bilhandlarrekond...
-
Daniel N
- Medlem
Bilhandlarrekond...
Satt å kikade lite på bilderna i datorn och fick syn på denna. Det är en XC 70 som jag hjälpte en kollega att snygga till i höstas. Han hade precis köpt den från en större bilhandlare här i trakterna. Den var självklart helt nyrekondad men visst syns det väl lite skillnad på höger och vänster sida?
. Det var dessutom polerrester precis överallt, inte riktigt vad man förväntar sig på en bil i 300 000:- klassen. Han fick dock avdrag på priset efter att ha visat upp hur den kunde se ut när den verkligen var rekondad så det blev ett lyckligt slut för alla parter

Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Re: Bilhandlarrekond...
Bilhandlarna får även dom vad dom betalar för.
Oftast vill dom inte betala för en riktig polering och då ser bilarna ut därefter.
Har även varit inne på "finare" firmor som sålt Bentley, Ferrari etc och det ser likadant ut där.
Håren reser sig...
Oftast vill dom inte betala för en riktig polering och då ser bilarna ut därefter.
Har även varit inne på "finare" firmor som sålt Bentley, Ferrari etc och det ser likadant ut där.
Håren reser sig...
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
Självklart är det så att man får vad man betalar för, inget konstigt med det.
Det jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför handlaren inte lägger till någon femhundring för att få ett bra resultat? Det borde gå att höja priset på bilen motsvarande summa om jobbet verkligen är ordentligt utfört. Eller så kanske det kunde rymmas i förtjänsten på runt 40 000:- som jag vet att de gjorde på denna bil
Jag tycker man borde vilja sälja en så bra produkt som möjligt.
Det jag däremot har oerhört svårt för att förstå är varför handlaren inte lägger till någon femhundring för att få ett bra resultat? Det borde gå att höja priset på bilen motsvarande summa om jobbet verkligen är ordentligt utfört. Eller så kanske det kunde rymmas i förtjänsten på runt 40 000:- som jag vet att de gjorde på denna bil
-
johmi
- Medlem
Hur får man bort vaxresterna från dessa "bilhandlarrekondoffer"? Hämta min begagnade v70II i april och nu börjar det smyga fram vita rester...
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
På plastdetaljer brukar det funka bra med mirakelsvamp och interiörmedel. Gnugga försiktigt barajohmi skrev:Hur får man bort vaxresterna från dessa "bilhandlarrekondoffer"? Hämta min begagnade v70II i april och nu börjar det smyga fram vita rester...
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ofta när det är rester ikvar på vissa ställen så är det en amatör som gjort jobbet....Kan vara någon pensionär som jobbat med bilar i yngre dar, som hjälper bilhandlaren för att dryga ut den dåliga pensionen....
Bilhandlar rekond är hos många firmor ett varv med en osccilerande och en vaxpolish...Bilhandlaren vill bara ha tillbaka studsen i lacken så bilen blänker....Bilhandlaren vill inte att marginalen krymper....han kanske gör en förtjänst på 15,000kr på objektet...Och då vill han inte kosta på en 3 stegs polering med 2K skydd för 6000kr...
På 70-80-90 talet så kunde dom lite större handlarna ha 1-2st bilrekondare anställda....Idag köper dom flesta denna tjänst....Och gör rena slavavtal med rekondfirmorna...Hittar dom någon som är 100kr billigare/bil så flyttar man över dit...Händer också att vissa firmor helt enkelt måste ta dessa slavkontrakt för att överleva...
Bilhandlar rekond är hos många firmor ett varv med en osccilerande och en vaxpolish...Bilhandlaren vill bara ha tillbaka studsen i lacken så bilen blänker....Bilhandlaren vill inte att marginalen krymper....han kanske gör en förtjänst på 15,000kr på objektet...Och då vill han inte kosta på en 3 stegs polering med 2K skydd för 6000kr...
På 70-80-90 talet så kunde dom lite större handlarna ha 1-2st bilrekondare anställda....Idag köper dom flesta denna tjänst....Och gör rena slavavtal med rekondfirmorna...Hittar dom någon som är 100kr billigare/bil så flyttar man över dit...Händer också att vissa firmor helt enkelt måste ta dessa slavkontrakt för att överleva...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
johmi
- Medlem
Nu köpte jag min bil hos en större volvohandlare i Vänersborg och man kan ju tycka att de borde kunna bättre på en bil +200'-klassen. Fråga är vad kan man kräva att de ska gör (och inte göra)
Nu får jag väl vara nöjd eftersom det inte finns några spår av maskintvätt trots att bilen varit tjänstebil. Förmodligen har den dessutom bara gått till och från arbetet (+semesterresa) då man inte lyckats klämma mer än 4000 mil på 2,5år...
Nu får jag väl vara nöjd eftersom det inte finns några spår av maskintvätt trots att bilen varit tjänstebil. Förmodligen har den dessutom bara gått till och från arbetet (+semesterresa) då man inte lyckats klämma mer än 4000 mil på 2,5år...
Senast redigerad av 4 johmi, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Var faktiskt och kollade på en liten bil i höstas och påpekade att den var lite skabbig. Fick till svar att de inte släppte ut någon bil som inte var rekondad... Denna var dock rekondad då mattorna var halare än ett bananskal och instrumentpanelen blänkte som Ingvar Oldsbergs flint.
Säger som Nisse, de betalar inte för ett bättre jobb än vad de behöver. 9 av 10 tycker ändå bilen ser fin ut. De motiverar alltid den hiskeliga skillnaden mellan inbytespris och utpris i hallen med att kostnaderna är höga.
Farsan blev erbjuden 53k (med reservation för sänkning) för deras Peugeot för några år sedan hos Bilia, samma Bilia ville ha 104k för motsvarande bil sämre utrustad i exakt samma kulör två mil norrut. Snacka om att man blir lurad.
Säger som Nisse, de betalar inte för ett bättre jobb än vad de behöver. 9 av 10 tycker ändå bilen ser fin ut. De motiverar alltid den hiskeliga skillnaden mellan inbytespris och utpris i hallen med att kostnaderna är höga.
Farsan blev erbjuden 53k (med reservation för sänkning) för deras Peugeot för några år sedan hos Bilia, samma Bilia ville ha 104k för motsvarande bil sämre utrustad i exakt samma kulör två mil norrut. Snacka om att man blir lurad.