Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Toyota R-2000

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Toyota R-2000

Inlägg av Jiiins » 19 sep 2008 19:09

Helt ny bil har bara kört med R.2000 cleaner lite hårdare sen la jag lackskyddet med en svart mjuk trissa.

Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Göran

Re: Toyota R-2000

Inlägg av Göran » 19 sep 2008 19:12

Gillar den våta looken, men jag undrar lite vad du använder för slags däckglans?
Så mörka däck, och det gillar jag! :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 19 sep 2008 19:28

admin skrev:Gillar den våta looken, men jag undrar lite vad du använder för slags däckglans?
Så mörka däck, och det gillar jag! :D
Jo det gör jag med men tyvärr så är det bara vatten på däcken :lol:
Sorry :oops:
Bilen är ny tvättad o ny Wåfflad men däcken är bara blöta.
Men jag har en favorit till däcken o lister det är följande Bild
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
WebFixaren
Ny Medlem

Inlägg av WebFixaren » 15 okt 2008 00:31

verkligen snyggt det :)
Senast redigerad av 4 WebFixaren, redigerad totalt 14 gång.
Phpbb/design akut hjälp dyget runt.
kontakta mig genom att trycka här

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 15 maj 2009 22:38

Hej på er alla därute :D
Har fått några så kallade flygrostprickar efter skärmkanterna både fram o bak, nu undrar jag vad jag ska göra för att få bort dom på bästa sätt? Funderade på kaross svampen men vill helst inte det ifall det blir lite dimmigt efter den o polera känns fel oxå för jag la R-2000 lackskydd på den för ett år sedan kanske R-2000 cleaner tar bort flygrost någon som vet? Funderat på oxalsyra kombikemi har en "flygrostborttagare " men om man använder ett sånt medel tar det även bort lackskyddet? För jag är nöjd med glansen på bilen och lätt tvättad är den oxå! Tvättade bilen idag lägger in några kort :jeps

Bild
Bild

Kort på biltaket o garagetaket :D
Bild

Mvh.Jiiins
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 15 maj 2009 22:55

Kör svampen väldigt lokalt på just flygrostprickarna med rikligt med QD eller schampovatten. Hellre det än att vispa runt skiten med polering tycker jag. Sen kan du ju köra cleaners efter det om det syns att du lerat/svampat.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 15 maj 2009 23:18

rkoo skrev:Kör svampen väldigt lokalt på just flygrostprickarna med rikligt med QD eller schampovatten. Hellre det än att vispa runt skiten med polering tycker jag. Sen kan du ju köra cleaners efter det om det syns att du lerat/svampat.
Jo polera enbart har jag inte tänkt! Vill helst göra så lite som möjligt för skyddet skull :jeps
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 12:14

Sprayflaska med 25% schampo 75% vatten....spruta på rikligt...knåda in en clay (lera) i handflatan och ta bort flygrosten..spruta på från flaskan medans du jobbar för att skölja bort rester...sedan tar du en fin polish och en microfiberduk och polerar lite lätt på stället....

Det som du skall ta bort är mikroskopiska järnpartiklar som etsat sig fast på bilens lack.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 maj 2009 12:20

Nisse skrev:Sprayflaska med 25% schampo 75% vatten....spruta på rikligt...knåda in en clay (lera) i handflatan och ta bort flygrosten..spruta på från flaskan medans du jobbar för att skölja bort rester...sedan tar du en fin polish och en microfiberduk och polerar lite lätt på stället....

Det som du skall ta bort är mikroskopiska järnpartiklar som etsat sig fast på bilens lack.... ;)
Men då till en fråga till om jag gör så måste jag lägga R-2000 igen på dom ställena igen, för då försvinner väl skyddet oxå?
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 maj 2009 16:47

Alternativt så sprayar du på en syra, avsedd för just detta ändamål, låter den verka i 5-10 minuter, svampa in och skölj. Klart.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 18:19

Jiiins skrev:
Nisse skrev:Sprayflaska med 25% schampo 75% vatten....spruta på rikligt...knåda in en clay (lera) i handflatan och ta bort flygrosten..spruta på från flaskan medans du jobbar för att skölja bort rester...sedan tar du en fin polish och en microfiberduk och polerar lite lätt på stället....

Men då till en fråga till om jag gör så måste jag lägga R-2000 igen på dom ställena igen, för då försvinner väl skyddet oxå?
Nej så dåligt sitter ingen 2 komp lackförsegling på marknaden...Ditec, Zirconite, R-2000, PPS, Tefcar, Perma 5, Diamondbrite, mfl dessa skall tåla ständiga avfettningar vintertid...och även mekanisk nötning från automattvättar... ;)

Däremot så blir inte lacken mindre reptålig av en lackförsegling...så tvätta manuellt 6-8 manuella tvättar i månaden sliter tillräkligt mycket på en lack...

Det finns alt till leran som Marcus skriver...sura rengöringsmedel baserat på oxalsyra och fosforsyra...men jag håller klart på leran om jag är aktsam om lackförseglingen och miljön...
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 maj 2009 18:46

marcus skrev:Alternativt så sprayar du på en syra, avsedd för just detta ändamål, låter den verka i 5-10 minuter, svampa in och skölj. Klart.

Det verkar ju smidigt det är sånna dom kallar för " Flygrostborttagare " som du menar?
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 maj 2009 18:48

Nisse skrev:
Jiiins skrev:

Nej så dåligt sitter ingen 2 komp lackförsegling på marknaden...Ditec, Zirconite, R-2000, PPS, Tefcar, Perma 5, Diamondbrite, mfl dessa skall tåla ständiga avfettningar vintertid...och även mekanisk nötning från automattvättar... ;)

Däremot så blir inte lacken mindre reptålig av en lackförsegling...så tvätta manuellt 6-8 manuella tvättar i månaden sliter tillräkligt mycket på en lack...

Det finns alt till leran som Marcus skriver...sura rengöringsmedel baserat på oxalsyra och fosforsyra...men jag håller klart på leran om jag är aktsam om lackförseglingen och miljön...

Nisse jag tänkte mest på finpolishen du skrev om tar inte den bort ett lackskydd?
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 18:50

Jiiins skrev:
marcus skrev:Alternativt så sprayar du på en syra, avsedd för just detta ändamål, låter den verka i 5-10 minuter, svampa in och skölj. Klart.

Det verkar ju smidigt det är sånna dom kallar för " Flygrostborttagare " som du menar?
Kombi kemi har en dom kallar KOMBI 297 TOXAL.... ;)

Finpolish tar inte bort en bra lackförsegling som R2000
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 maj 2009 19:01

Nisse skrev:
Jiiins skrev:

Kombi kemi har en dom kallar KOMBI 297 TOXAL.... ;)

Finpolish tar inte bort en bra lackförsegling som R2000
Okej det trodde jag att det gjorde så fort man polerar vet att till MR Cap så fick man inte ens använda waxschampo pga.skyddet fast det var för tio årsedan som jag hörde det så det kan vara på ett annat sätt nu. Har tjärlösaren jag köpte av BBV kanske den tar bort rostprickarna? Kan ju börja med det ;)

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 18 maj 2009 20:01

Petroleumbaserade avfettningar rår inte på flygrost, det är clay alt en sur produkt som gäller.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 maj 2009 23:25

marcus skrev:Petroleumbaserade avfettningar rår inte på flygrost, det är clay alt en sur produkt som gäller.
Har testat lite med tjärlösare om det är begränsat med flygrost...det behövs en aning lättare mekanisk nötning med hjälp av att man gnuggar lite med ett finger så släpper flygrosten...Men någon effekt så att man kan blåsa bort med högtryck finns inte...som det ofta gör med surt medel "flygrostborttagare"
I vissa lägen kan det vara svårt att få bort flygrost även med flygrostborttagare....Men just Clay (leran) får man nog betrakta som väldigt "klockrent" när det gäller just flygrostborttagning....dvs. ett väldigt säkert kort !! ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar