Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
-
jojje
- Entusiast

Bananen skrev:jojje skrev:[/url]
Från igår morse 4/8 på väg ut ifrån marinan i Grisslehamn, ett helt fantastiskt väder, varma vindar så jag ville stå upp och köra och inte krypa ner bakom vindrutan
Idag väntas varvräknaren hem, så väntans tider..
Nice!
Inte långt till Åland, ca 40 km.
Blir det en tur över kanske, fast man kanske tar färjan istället?

Nja ingen tur över till Åland i egen båt i år iaf. Möjligen nästa sommar.
Enklare att ta ålandsbåten över, den har större sortiment i bar och taxfree än vad min lilla bella har(b)
-
Manor
- Moderator

jojje skrev:Bananen skrev:jojje skrev:[/url]
Från igår morse 4/8 på väg ut ifrån marinan i Grisslehamn, ett helt fantastiskt väder, varma vindar så jag ville stå upp och köra och inte krypa ner bakom vindrutan
Nice!

Enklare att ta ålandsbåten över, den har större sortiment i bar och taxfree än vad min lilla bella har(b)
Jag skulle aldrig åka över i egen liten båt...pytteliten mot de stora båtarna som kör där...att inte se land...och helt förlita sig på en utombordsmotor...nä, det skulle jag inte våga som sagt.
mvh Manor
jojje
- Entusiast

Manor skrev:jojje skrev:Bananen skrev:jojje skrev:[/url]
Nice!

Jag skulle aldrig åka över i egen liten båt...pytteliten mot de stora båtarna som kör där...att inte se land...och helt förlita sig på en utombordsmotor...nä, det skulle jag inte våga som sagt.
Lite vanskligt kan det ju vara att ge sig ut på öppna havet i en liten båt, men ordning och reda på grejorna så går det förhoppningsvis bra.
Har på akterspegeln plats för en liten reservmotor på en 2-4hk, och en sån skulle få följa med om jag skulle ut på långfärd

-
jojje
- Entusiast

Idag fick jag fjutt på rpm-mätaren oxå, gjorde ett försök igår men då ville den inte. Glapp i en signalkabel i reglaget ställde till det.
Nu är det mesta fixat som jag vill ha det, ett kapell saknar jag men det ska fixas under vintern till nästa säsong. Även en fast tank på en 80-100liter ska oxå till, finns gott om utrymme under aktertoften för det.
På lördag är det roslagsloppet som jag ska ut och titta på, och vädret ser ju ut att hålla sig på rätt sida:)
-
Lill-Dan
- Medlem
J-kligt vettig båt du skaffat! Tycker du den känns smidig och lätt att hantera? Det är väl bra att kunna "kliva i" båten och gå rakt igenom båten bakåt? Jag har kollat på styrpulpetbåtar,men en sån här är ju jättebra modell. Att den är finsk gör inte saken sämre... 2 taktare,ja tack!
-
jojje
- Entusiast

Lill-Dan skrev:J-kligt vettig båt du skaffat! Tycker du den känns smidig och lätt att hantera? Det är väl bra att kunna "kliva i" båten och gå rakt igenom båten bakåt? Jag har kollat på styrpulpetbåtar,men en sån här är ju jättebra modell. Att den är finsk gör inte saken sämre... 2 taktare,ja tack!
Hej, jag tycker båten är lätthanterlig och smidig att ha och göra med.
Går stabilt i sjön vid vågor, är ju hyggligt v-bottnad.
Det känns rejält allting, inget skrammel eller så, finskt kvalitetsbygge

-
jojje
- Entusiast

Only in Roslagen:)
Lite för slack flagglina men det är numera fixat:)
Resterna av ett gammalt pråmvrak, det här tyckte sönerna var riktigt spännande när vi åkte hit när dom var små:)
Lilla Bellan som tråden handlar om..
-
jojje
- Entusiast

Nästa sak på agendan att fixa är hydraulstyrning ist för gammal vanlig teleflex med vire.
http://www.flotecmarin.se/mavimare-gf15 ... 8d2aad9152
Ett ev motorbyte framöver, antagligen till nästa sommar (inte för att denna 75hk är dålig men lite vill ha mer

) så är hydraulstyrning nästan ett måste.
Gör 35 gps knop nu, vill gärna över iaf 40 så en nyare snurra runt 90 hk och en bra stålpropp fixar nog det

-
Lill-Dan
- Medlem
En väldigt fin båt du har! Sett att vissa av dom på blocket har 70hk,och många med 90hk.. Känns det som 70hk 2taktare är för svagt,eller funkar det helt okej?typ om man är 2vuxna+2barn,går det segt då tror du med 70-75?
Är det idag det är roslagsloppet?
-
jojje
- Entusiast

Lill-Dan skrev:En väldigt fin båt du har! Sett att vissa av dom på blocket har 70hk,och många med 90hk.. Känns det som 70hk 2taktare är för svagt,eller funkar det helt okej?typ om man är 2vuxna+2barn,går det segt då tror du med 70-75?
Är det idag det är roslagsloppet?
Hej, ja 70hk är nog minimum vad som funkar okay på denna båt, vi har åkt 4-vuxna och det blir ju lite segt men helt okay ändå.
Så en 90hk vore nog idealiskt, det är ju vad båten är godkänd för.
-
jojje
- Entusiast

Kan ju tillägga det att diverse försäkringsbolag är kinkigare än andra med vilken motorstyrka man har på båten. Denna Bella 512 är ju godkänd för max 90hk men skulle ju säkert klara uppåt 130 kanske 150hk men då utan att kunna försäkra den på ett vettigt vis. Men mumma vore ju och få bara prova den med en stadig 150hk med en anpassad stålpropp på akterspegeln.
-
jojje
- Entusiast

Ska ta och prata med Atlantica där jag har båten försäkrad vad dom säger om att jag skulle byta till en något för stor motor som båten är godkänd för.
Har blivit sjukt hungrig på den i länken nedanför, rejält med kubik mot många andra tillverkare och så är den ju svart
Flertalet tillverkare verkar hoppa steget 90hk och då får jag välja antingen 80 eller 100hk och ska jag byta så vill jag ju att det ska märkas någorlunda ordentligt. Har 75hk idag.
http://marinkonsulterna.mamutweb.com/Sh ... ELPT-15/89
-
Manor
- Moderator

jojje skrev:Ska ta och prata med Atlantica där jag har båten försäkrad vad dom säger om att jag skulle byta till en något för stor motor som båten är godkänd för.
Har blivit sjukt hungrig på den i länken nedanför, rejält med kubik mot många andra tillverkare och så är den ju svart
Flertalet tillverkare verkar hoppa steget 90hk och då får jag välja antingen 80 eller 100hk och ska jag byta så vill jag ju att det ska märkas någorlunda ordentligt. Har 75hk idag.
http://marinkonsulterna.mamutweb.com/Sh ... ELPT-15/89
Läckert

.
Det påminner mig om en bilstreamer som jag såg en gång på 80-90-talet..
"Sugen på en svart? Sätt på en där bak så Mercury skillnaden."
(...då tolkade jag det som en smaklös men rolig reklam...men det kan ju inte vara företaget Mercury som låg bakom det?)
mvh Manor
Bananen
- Trogen Medlem

/ Hälsningar Thomas
-
jojje
- Entusiast

Iof inte fel men har för mig det är dom äldre modellerna dom annonserar ut.
-
ostkroken
- Entusiast

Optimax måste ju vara perfekta motorn för dig som vill ha lite "för mycket" effekt.
75, 90 och 115hk är i det närmaste samma motor med olika programmering.
Köp en 75hk och skicka in boxen på trimning så får du ca 108hk.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
-
Bananen
- Trogen Medlem

ostkroken skrev:Optimax måste ju vara perfekta motorn för dig som vill ha lite "för mycket" effekt.
75, 90 och 115hk är i det närmaste samma motor med olika programmering.
Köp en 75hk och skicka in boxen på trimning så får du ca 108hk.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Japp, t ex till
Lundins Marin.
/ Hälsningar Thomas
-
jojje
- Entusiast

NOTHING BEATS CUBIC INCHES
But, nu har ni satt griller i huvudet på mig. Är dock starkt inne på 4-takt i dagsläget, var ju i början lite anti till det men har ''nog'' tänkt om en liten aning.
Vi får se vad detta utvecklas till, idag kommer iaf hydraulstyrningen hem

. Montering av denna blir i helgen.
-
jojje
- Entusiast

Så där ser innehållet ut till hydraulstyrningen (klicka på bilden), montering som sagt i helgen
Mejlade Atlantica där jag har båten försäkrad och frågade om att montera en motor med 10hk mer än den är godkänd för-
men det accepterade dom inte
Hmm och att då köpa en Optimax istället och trimma den en aning blev ju lite mera lockande, men garantierna kan väl bli lidande av det.