Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

R-2000 Lackskydd

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: R-2000 Lackskydd

Inlägg av mortil » 12 jan 2010 20:21

Jill skrev:Alla verkar vara eniga att PPS är bättre än R200, Silver Seal & Toughguard.. Intressant ;)
PPS är sjukt. de är sjukt blankt när man applicerat de. och låter man sen bilen stå till dagen efteråt inne i garaget så är den ÄNNU blankare och halare tamejf-n :D ja vart sjukt snopen när marcus påpekade detta
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 13 jan 2010 21:04

mortil skrev:
Jill skrev:Alla verkar vara eniga att PPS är bättre än R200, Silver Seal & Toughguard.. Intressant ;)
PPS är sjukt. de är sjukt blankt när man applicerat de. och låter man sen bilen stå till dagen efteråt inne i garaget så är den ÄNNU blankare och halare tamejf-n :D ja vart sjukt snopen när marcus påpekade detta
Hur gör du för att jämföra dels den ökade glansen o dels "halkan"?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 13 jan 2010 22:30

Vi kör mycket nybilar direkt från märkeshandlare t.ex. Toyota....och då har ju kunden sett bilen dom köper hos bilhandlaren...men sedan körs bilen till oss för PPS behandling...och då när bilen hämtas så brukar jag fråga kunderna om dom tycker lacken är ännu blankare efter behandlingen...och dom brukar svara...ja den är helt klart ännu blankare nu....får man till svars... :nicka

Inget snack om saken...PPS är klart den bästa 2K lackskyddet....bättre än Ditec och Tefcar... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 13 jan 2010 23:02

:) Vad kostar en behandling hos er nisse?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 13 jan 2010 23:15

Jill, jag vill inte ha helrekond eller nåt annat. Kommer dit med en nypolerad bil och vill endast ha pps. Borde inte priset stå i relation till arbetet?

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 13 jan 2010 23:29

det står ju där 2995:-
för endast en pps behandling
du får läsa noggrannare göran ;)
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 14 jan 2010 07:45

Och det är ju ett praktexempel på att priset inte står i relation till arbetet, som Göran frågade om, utan mer till vad kunderna är villiga att betala för.

Kunder som inte själva är så värst intresserade har ju ingen susning om att poleringen är det som tar tid. Och de kan ju gärna få tro att lackskydden är jättedyra eftersom de nog hellre betalar för "skyddet" de får istället för förarbetet till skyddet.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 14 jan 2010 18:33

bustorp skrev:
mortil skrev:
Hur gör du för att jämföra dels den ökade glansen o dels "halkan"?

De trodde ja du visste hur man gör. Eller rättare sagt. Hur gör du när du avgör sådant?

Själv kör jag med en halkometer..
!! MORTIL !!

Göran

Inlägg av Göran » 14 jan 2010 19:14

Vart kan man köpa en halkometer? Man kan mäta friktion genom att använda en fiskevåg och dra en tyngd efter den och placera tyngden mot lacken. Men det avgör inte det avgörande nämligen hur lackskyddet reflekterar solljuset. :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 14 jan 2010 20:44

Halkometer - här i Göteborg tror jag vi skulle kalla det för ett "hittepå" ;)

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 14 jan 2010 22:09

mortil skrev: De trodde ja du visste hur man gör. Eller rättare sagt. Hur gör du när du avgör sådant?

Det vet jag också........o till skillnad mot mången annan "expertis" så har jag inga problem med att avslöja det, eftersom alla kan använda sig av det o det behövs inga speciella tillbehör.

De gångerna man vill göra det bästa man kan prestera så försöker jag se någon skillnad på glans genom att lägga ett gäng medel intill varandra INNAN jag avgör vilket medel bilen ska ha.
På det viset så har jag alltid ett antal referensytor tillgängliga.
Inga halogenstrålkastare eller liknande, bara kallvitt, oriktat ljus uppifrån, även när sidorna synas.
Det är ju så ljuset träffar bilen när den är utanför garaget. Not?
Något annat sätt, förutom glansmätare eller liknande, som funkar tillförlitligt till en rimlig peng vet jag inte.........vet du?

Halkan o andra ytfenomen intresserar mig så lite att det testar jag ytterst sällan, men kast med liten polermaskin brukar funka. :shock:
Vill jag att vattnet ska rinna av i sjok, pärla sig eller stanna kvar av så tvättar jag med lämpligt schampo ;)
TADAAA.......
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 14 jan 2010 23:31

bustorp skrev:
mortil skrev: De trodde ja du visste hur man gör. Eller rättare sagt. Hur gör du när du avgör sådant?

Det vet jag också........o till skillnad mot mången annan "expertis" så har jag inga problem med att avslöja det, eftersom alla kan använda sig av det o det behövs inga speciella tillbehör.

De gångerna man vill göra det bästa man kan prestera så försöker jag se någon skillnad på glans genom att lägga ett gäng medel intill varandra INNAN jag avgör vilket medel bilen ska ha.
På det viset så har jag alltid ett antal referensytor tillgängliga.
Inga halogenstrålkastare eller liknande, bara kallvitt, oriktat ljus uppifrån, även när sidorna synas.
Det är ju så ljuset träffar bilen när den är utanför garaget. Not?
Något annat sätt, förutom glansmätare eller liknande, som funkar tillförlitligt till en rimlig peng vet jag inte.........vet du?

Halkan o andra ytfenomen intresserar mig så lite att det testar jag ytterst sällan, men kast med liten polermaskin brukar funka. :shock:
Vill jag att vattnet ska rinna av i sjok, pärla sig eller stanna kvar av så tvättar jag med lämpligt schampo ;)
TADAAA.......

nepp vet inte om nån glansmätare som funkar vettigt till rimliga pengar. brukar låna med mej en från grannföretaget ibland.. sen som du säger. referera till andra medel lagda på samma yta brukar jag göra om jag inte har tillgång till glansmätaren.

ljuset träffar ju inte alltid bilen direkt uppifrån . när man som jag brukar vara på bilträffar sent på kvällen så blir de mycke xenon/billjus som lyser upp sidorna på bilar. och då vill man ju helst att de ska se 100 ut såatt det bara lyser uppifrån är inte riktigt rätt, iaf inte för mej . :) tadaa ? :D
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 15 jan 2010 08:25

Naturligt ljus kommer alltid uppifrån o det är det enda som jag räknar.
Fabricerat ljus är aldrig lika två gånger i rad.

Glansmätaren visar bara faktisk glans efter ett sätt att mäta, det är inget som ögat/hjärnan är kalibrerat efter.
Mätaren visar skillnader som ögat har svårt (t o m omöjligt) att uppfatta o det ögat inte ser är ju knappast intressant. Då får man ha intyg på att ens lack motsvarar den o den glansen. Kul.
Det måste vara det individuella ögat som avgör glansen vid varje enstaka tillfälle som avgör.
Något annat har vi ingen nytta av IRL.

Så är det..............i min värld.
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 15 jan 2010 08:57

bustorp skrev:Naturligt ljus kommer alltid uppifrån o det är det enda som jag räknar.
Fabricerat ljus är aldrig lika två gånger i rad.

Glansmätaren visar bara faktisk glans efter ett sätt att mäta, det är inget som ögat/hjärnan är kalibrerat efter.
Mätaren visar skillnader som ögat har svårt (t o m omöjligt) att uppfatta o det ögat inte ser är ju knappast intressant. Då får man ha intyg på att ens lack motsvarar den o den glansen. Kul.
Det måste vara det individuella ögat som avgör glansen vid varje enstaka tillfälle som avgör.
Något annat har vi ingen nytta av IRL.

Så är det..............i min värld.

Ok. Så enligt dig är det alltså fel att vara noga och belysa sidorna när man Polerar/inspekterar en bil. Lustigt. Anledningen till att jag använder glansmätare ibland är för att jag kan och för att jag är noga. Detta finner inte jag är fel.. Att vara sjukt noga alltså. Tar hellre 15timmar på mig på en bil och att JAG är nöjd än 5timmar och kunden är nöjd. För jag har betydligt högre krav än dom flesta. Bara stött på 2-3st som har lika höga krav. Extreme är en av dom.
!! MORTIL !!

Göran

Inlägg av Göran » 15 jan 2010 13:23

Vi asvslutar tråden här så fortsätter vi diskussionen senare om ni behöver dryfta det mera.

Jag kan bara gå tillbaka till mig själv, om jag har en mjölk i kylskåpet och den doftar surt trots att det står att den går ut först om tre dagar så är den iallafall sur. Våra sinnen är oerhört bra, många gånger har jag doftat på en kontaktor eller ett relä och känt att den doftar bränt trots att mina kollegor skulle springa efter en multimeter.

Spelar det någon roll om bilen är blankare än ögat kan uppfatta? Huvudsaken är att hjärnan kan bearbeta jobbet och att poleraren känner sig tillfreds inombords.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 15 jan 2010 18:44

Funk skrev:Halkometer - här i Göteborg tror jag vi skulle kalla det för ett "hittepå" ;)

/Thomas
halkometer ;) hehe de låter mycke roligare än friktionsmätare (tribometer)

ska försöka fixa lite prover och olika resultat på olika lackskydd som jag kan mäta med en tribometer så får vi helt enkelt se vilket som är halast...

sånt är alltid kul att veta. tror fler här skulle tycka det ? men de kan vi ju som göran säger starta en ny tråd om när det är dags.
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 15 jan 2010 21:30

Behöver bara bemöta för att klargöra......
mortil skrev: Ok. Så enligt dig är det alltså fel att vara noga och belysa sidorna när man Polerar/inspekterar en bil. Lustigt. Anledningen till att jag använder glansmätare ibland är för att jag kan och för att jag är noga. Detta finner inte jag är fel.. Att vara sjukt noga alltså. Tar hellre 15timmar på mig på en bil och att JAG är nöjd än 5timmar och kunden är nöjd. För jag har betydligt högre krav än dom flesta. Bara stött på 2-3st som har lika höga krav. Extreme är en av dom.
Vad jag sa var att JAG använder mig av detta sätt, inget annat.
Jag antog att det var det du ville att jag skulle berätta.
Det jag inte kan se kan jag heller inte visa upp o då är det ganska meningslöst, eller hur?

Vårt naturliga dagsljus kommer alltid uppifrån himlen o inte från marken.
Kommer det någon annanstans ifrån så är det med all säkerhet inte naturligt dagsljus.

Vi har olika sätt att arbeta o tolka information ur resultatet o nu vet vi varandras, mortil...........

Jag är nöjd när jag inte kan SE en förbättring i resultatet efter jämförelse med tidigare resultat.
Kunden är nöjd ljusår tidigare.................utan halkometer.
PM:a mig gärna o berätta hur du själv gör, det kom inte fram här......

NU..........är jag klar, tack.
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar