Gårdagens helrekond av en XC60 -09
Ägaren var nyss hemkommen från en fjällresa, så det var en del salt och annan skit på bilen:
Under huven var det inte så farligt, mest lite damm:
Testade de rekomenderade tvättvantarna från Jysk för 15:-/st. Så här ser dom ut:
Funkade utmärkt som fälgvantar, men oxå som vanlig tvättvante.
Slarvade med före bilderna av inredning i vanlig ordning, men barnfamilj och ljus inredning... Gott om skomärken och grus mm.
Inredningen klar:
Motorutrymmet avdammat

:
Då bilen under skiten visade sig vara fin i lacken bestämde jag mig för en enstegspolering, passade på att prova min nya oscillerande Das 6 PRO, lilla led lampan som diskuterats flitigt i tråden användes så klart!
PPS steg 1 verkar...
Takboxen som satt på bilen får man inte glömma!

Den tvättades, handpolerades och fick en enpetare som skydd. Blank blev den iaf
Lite blandade bilder på färdig bil:
Först spolade jag av lös skit, la sedan på Degreaser Wet upp till rutorna, lät den verka några minuter, sprayade sedan hela bilen med HD-Grön 1:20. Spolade rent med högtryck.
Tvättade av bilen med Jyskvante och Concept Autoschampo, clayade sedan med Bilt Hamber Soft.
Sprayade Concept Autoschampo/HD-Grön i dörrgångar och penslade för att få loss skiten,
Samma lösning användes under huven, pensel även där. Spolade av motorn med högtryck (höll lite avstånd) Sprayade sedan Trutest White Dressing under huven.
Fälgarna tvättades med Degreaser Wet och Valet Pro Bilberry. De skyddades sedan med Prima Wheel Armour.
Insidan dammsögs noga, fläckar togs med Autoglym Interior Cleaner och Magisk svamp där det behövdes. plasten fick Ultima Interior Guard. Skinnet rengjordes med Autoglym Leather Cleaner och skyddades med Autoglym Leather Care Balm. Gummimattorna tvättades med Concept Autoschampo och sprayades med Concept Outline.
Polering gjordes med Meguiars 205 och gul nonametrissa. Bilen tvättades sedan av med stark HD-Grön lösning och jag avslutade med att torka av den med Isopropanol Blue.
Lackskydd blev PPS, takboxen och dörrgångar, insida huv osv skyddades med Micro Seal 2000 (enpetare).
Däck och lister fick Ultima Tire & Trim.
Tidsåtgång inklusive några korta raster, 12,5 tim. Men då hann jag även tvätta min egen bil och behandla skinnet i den oxå