Haha sedär! Inte lätt att komma ihåg alltThomas j skrev:Att jag inte tänkte på det där med skinnet och alcantaran/mocca på inredningen![]()
Har ju själv haft en 850R -97 för många år sedan...
Mvh Thomas
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Dennis Volvo 855 GLT| Jakten efter perfektion
- Dennis
- Medlem
Re: Dennis Volvo 855 GLT| Taklös.
Senast redigerad av 4 Dennis, redigerad totalt 14 gång.
- Dennis
- Medlem
Då är förardörren klar och dithängd på bilen. Nu ska bara allting monteras tillbaka, hur det nu satt. Haha
Började även med vänsterbakdörr nu i förmiddags. Så den har fått epoxigrund på sig och slipgrund. Väntar på att det ska torka nu så man kan börja slipa
Vi valde denna gång att hänga dörren uppochner. Detta visade sig vara smidigare då man fick bättre motljus och såg bättre medan man höll på.

Förardörren

Högerbakdörr väntar på sin tur...

Kommer väl en uppdatering ikväll också när vänsterbakdörr är klar.
Vi valde denna gång att hänga dörren uppochner. Detta visade sig vara smidigare då man fick bättre motljus och såg bättre medan man höll på.

Förardörren

Högerbakdörr väntar på sin tur...

Kommer väl en uppdatering ikväll också när vänsterbakdörr är klar.
- Dennis
- Medlem
Då är förardörren nästan helt komplett. Saknas bara listerna runt om (Behöver nya clips på Volvo) samt backspegeln.

Vänster bakdörr klar. Vart mycket bra!

Vänster bakdörr klar. Vart mycket bra!

- Dennis
- Medlem
Såhär ser det ut just idag: Dörrlisterna är ditsatta, backspegeln ska dit snart också väntar på att färgen ska härda..

Idag var det jag som lackade också. Var lite orolig för rinningar men gick som tur var bra

Men nu håller jag er nog på sträckbänken tills bilen är relativt klar. Dels för att dessa småuppdateringar kanske inte är allt för skoj samt att det tar en del tid att genomföra dem... Så det blir nog en stor och stilig uppdatering på Söndag kanske? Vad vet jag

Idag var det jag som lackade också. Var lite orolig för rinningar men gick som tur var bra

Men nu håller jag er nog på sträckbänken tills bilen är relativt klar. Dels för att dessa småuppdateringar kanske inte är allt för skoj samt att det tar en del tid att genomföra dem... Så det blir nog en stor och stilig uppdatering på Söndag kanske? Vad vet jag
- Dennis
- Medlem
Tack så mycket!Ase skrev:Vilket jobb du lägger ner![]()
Blir trevligt att se den i sin helhet![]()
Spännande att se hur snygg den blir med nebulafälgarna
- Dennis
- Medlem
Ja det vart ju inte som planerat. Bilen skulle vara relativt klar idag men har en massa kvar att fixa :rolleyes: Som grädden på moset är det slut med härdare och förtunning till lacken också så mer sådant måste handlas.. Men det fixas imorgon.
Så, vad hann Dennis med då under dessa dagar? Tja, när allt är nylackat och sådant gäller det att montera mycket försiktigt så det inte blir fula märken här och där så lite längre tid tar det än annars. Men stommen till backspeglarna lackades för det missades, dörrarna på vänster sida är relativt kompletta. Bara tätningslisterna kvar egentligen. Dekorationslisterna, dörrsidor osv är ditsatt.
Har börjat montera ihop högerbakdörr också, dock fick det avbrytas efter dryga 10min pga defekta delar till rutan. Så ska till skroten imorgon eller på Tisdag och fixa fram hela och fina delar. R-fronten och överdelen är även den klar för lack.

Så, vad hann Dennis med då under dessa dagar? Tja, när allt är nylackat och sådant gäller det att montera mycket försiktigt så det inte blir fula märken här och där så lite längre tid tar det än annars. Men stommen till backspeglarna lackades för det missades, dörrarna på vänster sida är relativt kompletta. Bara tätningslisterna kvar egentligen. Dekorationslisterna, dörrsidor osv är ditsatt.
Har börjat montera ihop högerbakdörr också, dock fick det avbrytas efter dryga 10min pga defekta delar till rutan. Så ska till skroten imorgon eller på Tisdag och fixa fram hela och fina delar. R-fronten och överdelen är även den klar för lack.

- Dennis
- Medlem
Högerbakdörr klar nu
Bagageluckan är helt rensad också. Ska iväg och köpa lite småsaker imorgon så ska R-fronten "repareras". Ska lägga igen hålet från motorvärmaren då det knappast lär användas 
Lysande brytare till elhissarna från Volvo 960 i bak. Annars är knapparna helsvarta.

Lysande brytare till elhissarna från Volvo 960 i bak. Annars är knapparna helsvarta.

- Funk
- Moderator

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Dennis
- Medlem
Då var fronten reparerad. Hade en front liggandes sedan tidigare, så kapade helt enkelt ut en bit från den och filade till så den vart lite mindre än hålet som skulle tätas. Sätt dit den och i med en massa 2k lim. Sitter som berget nu!
Smidigt också när den vart reparerad med samma material som R-fronten!
Så nu ska den bara spacklas till lite på framsidan sedan lackas den!

Tog även bort toningen...

Så nu ska den bara spacklas till lite på framsidan sedan lackas den!

Tog även bort toningen...

-
areg
- Medlem
Vilket fantastiskt arbete du gör Dennis. 
Senast redigerad av 4 areg, redigerad totalt 14 gång.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020
-
Abyss
- Moderator

Måste säga grattis igen! Och du har ett fint öga till dom där smådetaljerna som gör så mycket men egentligen inte syns, som knapparna till elhissarna. 
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
- Dennis
- Medlem
Tackar!areg skrev:Vilket fantastiskt arbete du gör Dennis.
Tack så mycket! Det är detaljerna som gör det, sägs detAbyss skrev:Måste säga grattis igen! Och du har ett fint öga till dom där smådetaljerna som gör så mycket men egentligen inte syns, som knapparna till elhissarna.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
att göra ett sådant jobb kräver sin man/kvinna..
kul att se när allt växer fram..vet allt för väl hur mycket jobb det ligger bakom en sådan renovering..
mycket snyggt jobbat..

kul att se när allt växer fram..vet allt för väl hur mycket jobb det ligger bakom en sådan renovering..
mycket snyggt jobbat..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Dennis
- Medlem
Tack så mycket Limban! 
Har slipat på motorhuven idag... Nästan helt klar. Ska finslipas lite för hand i hörn och under. Gångjärnen för motorhuven och bagageluckan är också klara för lack.

Har slipat på motorhuven idag... Nästan helt klar. Ska finslipas lite för hand i hörn och under. Gångjärnen för motorhuven och bagageluckan är också klara för lack.

- Dennis
- Medlem
Samtliga gångjärn är nu klara. Har fått hängt kvar inne i boxen i 30graders värme någon timme. Låter dom dock hänga tills imorgon för att verkligen säkerställa att dem härdat till sig ordentligt 
Kom även på att jag inte tagit nån bild på hur framskärmarna vart..

Såg nu när bilderna vart större att allt ser lite matt ut! Bilderna luras dock
Har fyndat på mig en massa gott gott också. Mer om detta senare!
Kom även på att jag inte tagit nån bild på hur framskärmarna vart..

Såg nu när bilderna vart större att allt ser lite matt ut! Bilderna luras dock
- Dennis
- Medlem
Re: Dennis Volvo 855 GLT| Jakten efter perfektion
Motorhuven lackerad på insidan och gångjärnen monterade!

Ska dock skruva loss bultarna framöver och måla dem. Som ni ser är den ena blå/svart och den andre vit!

Ska dock skruva loss bultarna framöver och måla dem. Som ni ser är den ena blå/svart och den andre vit!

- limban
- Forumägare

- Kontakt:
du är grym.. önskar jag vore i din ålder och full av energi..
men ser att du använder glasrent och snabbrent.. hehe...
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Dennis
- Medlem
Javisst! Glasrent fungerar riktigt bra!limban skrev:du är grym.. önskar jag vore i din ålder och full av energi..
- Dennis
- Medlem
Sa ju tidigare att jag fyndat på mig en massa gott gott. Här kommer då lite bilder på vad det var

Samtliga grejor från en T-5R

Samtliga grejor från en T-5R
- Dennis
- Medlem
Skulle ha gett er bilder igår. Dock ville inte bilen riktigt 
Visade sig vara systemreläet/spridarreläet framme vid motorfläkten. Hade ärgat sönder inne i mekanismen så spridarna gick lite som dem själv ville, styrsystemet hoppade in i något felsäkert läge så fläkten stod och gick i flertalet minuter osv...
Men pep iväg och fixa ett nytt relä och nu går bilen galant igen!
Så.. T-gulen blev ju av med Nebulafälgarna nu när dem tog plats på den vite. Så fick åka och handla en uppsättning originalfälgar till denne.

Sedan lite bilder på "Skönheten" allting är inte åtskruvat som synes men det hoppas jag att ni inte bryr er om

Visade sig vara systemreläet/spridarreläet framme vid motorfläkten. Hade ärgat sönder inne i mekanismen så spridarna gick lite som dem själv ville, styrsystemet hoppade in i något felsäkert läge så fläkten stod och gick i flertalet minuter osv...
Men pep iväg och fixa ett nytt relä och nu går bilen galant igen!
Så.. T-gulen blev ju av med Nebulafälgarna nu när dem tog plats på den vite. Så fick åka och handla en uppsättning originalfälgar till denne.

Sedan lite bilder på "Skönheten" allting är inte åtskruvat som synes men det hoppas jag att ni inte bryr er om