Så där ja, nu är det bli dags för mig att skriva ner lite om de bilar jag putsat på sistone.
Tyvärr inte så bra med bilder då den mobil jag har nu inte håller så bra klass om inte dagsljus.
Börjar med min egen Astra som under den årliga Finlandsturen i slutet av juli fick sig en omgång. Inga före/efter-bilder dock eftersom den, trots att det är två år sedan förra poleringen, har hållt sig väldigt repfri sånär som lite tvättrepor som knappt går att fånga på bild pga den ljusa färgen.
1. Tvätt med avfettning, karossvamp, Ultimaschampo.
Jag är inget För hundra gubbar av Ultimaschampo pga den obefintliga avrinningen men det rengör verkligen riktigt bra så före polering är det kalas.
2. Polering med Lahega 13 och den orangea Lahega-trissan på en AEG PE150.
Detta hade jag grymma problem med trots gynnsamt väder med ca 21 grader och inte allt för fuktigt. Det brände fast, torkade och högg så som Menzerna Intensive Polish kan göra vid kallt och fuktigt väder. Gick verkligen inget vidare och jag testade både med mer medel, mindre medel och vatten men inget verkade hjälpa tyvärr. Vet inte vad jag gjorde för "fel"...
I övrigt upplevde jag det väldigt lika IP vad gäller känsla, färg och lukt osv. Blev till slut rätt bra trots lite bråk.
3. Lahega 18 med mjuka svarta Lahega-trissan.
Det här var lika smärtfritt som Menzerna Super Finish och även här upplevde jag stora likheter mellan dessa medel vad gäller fetheten och beteendet under nedbrytning.
4. Steg 1 med "BBV's 2-komp testmedel", dvs Zirconite.
Väldigt enkelt att applicera, jag strök ut en jämn hinna med en mf-duk.
5. Steg 2 Zirconite.
Detta lades alltså på det intorkade steg 1, här använde jag en vanlig mf-svamp för applicering. Med facit i hand var det ingen bra svamp pga ojämn applicering utan det hade varit bättre med en vanlig mjuk trissa eller appliceringspad.
Detta fick torka in ordentligt och därefter poleras bort med mf-duk. Det gick åt ganska många dukar då det satt väldigt hårt på sina ställen, troligtvis pga ojämn applicering av steg 2.
6. Rutorna fick en omgång Res-Bona. Måste dock säga att Aquapel som lades på i april 2009 fortfarande höll minst 75% effekt.
Och så lite bilder:
Som vanligt hade jag min hjälpreda med mig för tvätten:
Mycket skum med Ultima:
Steg 2 torkar in:
Färdig:
Lite bilder på hur extremt Zirconite pärlar:
Lite morgondagg: