Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

rkoos putsade bilar

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: rkoos putsade bilar

Inlägg av rkoo » 29 aug 2010 11:28

nyberg skrev:mycket bra...
Nu vet jag inte vilket av alla inläggen du syftar på men tack!
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 29 aug 2010 11:51

Snyggt rkoo :D

Jag har själv upplevt dina reflektioner, vintertid då använder jag oftast bara avfettning och högtryck och bilen blir istort helt ren, använder svamp bara vid conservertvätten.

Jag la tre lager Ultima över Diamondbrite som sägs vara liknande medel som Zirconite.........Och då blev det verkligen problem med att avfetta bilen verkningsgraden av medlet blev typ 20-30 sekunder pga den höga avrinningseffekten :D

Väntar med spänning att få se bilder, på Santa fe´n ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 29 aug 2010 12:05

Jag är bra sugen att också lägga på några lager Ultima över men jag har ju lovat Nisse o Co att inte göra det...! :lol:
Ska bli kul att se hur Zirconite ensamt håller i vinter sen.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 29 aug 2010 12:12

rkoo skrev:Jag är bra sugen att också lägga på några lager Ultima över men jag har ju lovat Nisse o Co att inte göra det...! :lol:
Ska bli kul att se hur Zirconite ensamt håller i vinter sen.

Fick du även med Zirconites conserver schampo? Isf ska det nog inte vara några bekymmer alls!
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 29 aug 2010 12:26

Nä, testet var menat att pröva lackskyddets hållbarhet utan "fusk" så att säga.
Och behöver man använda en dyr conserver så faller ju iaf i mina ögon funktionen med 2-komp så att säga. Då förnyar iaf jag hellre med Ultima PGP då och då.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 29 aug 2010 12:43

du kommer nog inte behöva förnya detta lackskydd denna vinter,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 09 okt 2010 19:19

Här kommer en liten uppdatering av hur Zirconite som lades på i slutet av juli håller sig.

Tvätt den 9 september. Tror det är 4'e eller 5'e tvätten (samtliga tidigare endast med svag hd-grön följt av schamponering).

Pärlar fortfarande fint på tak och huv, detta är efter schamponeringen:
Bild

Men på de partier där skiten skvätter upp som mest från framhjulen tycker jag att vattnet inte pärlar särskilt mycket längre, tvärtom lägger sig vattnet som en hinna just i de områdena:
Bild

Ännu tydligare avsaknad av pärlning på denna närbild:
Bild

Frågan är ju vad detta betyder... Betyder det att lackskyddet redan efter 4-6 tvättar med svag alkalisk avfettning tappat en hel del av sin effekt?

Här är från nästa tvätt efter (den 6'e eller 7'e i ordningen sedan skyddet lades), gjordes den 28/9 och nu var bilen betydligt smutsigare än vid tidigare tvättar.
Bilen var typisk körd-i-regn-smutsig men hade även lite asfaltsprickar längs sidorna nu så jag körde ett varv med Autosmart Power (första gången med tjärlösare alltså) som fick verka ca 1-2 min innan den spolades av och följdes av hd-grön (ca 1:30 eller nåt, höftar bara blandningen).

Fortfarande mycket bra avrinning på tak, huv och högre upp på sidorna men även nu väldigt tydligt att avrinningen i stort sett försvunnit på de partier som blir mest smutsiga och också fått sig lite hd-grön:
Bild

Taket ca 1 min efter avspolning:
Bild

Och här ser vi att det inte pärlar alls bakom framhjulen efter denna tvätt med vaxschampo heller:
Bild

Men den ser ju iaf fin ut efter tork:
Bild

Sen har jag faktiskt stött på ett fenomen som jag aldrig sett tidigare, om det beror på Zirconite eller inte vet jag dock ej...
Det är att det efter schamponering och avtorkning lite här och var sitter rejält intorkat ljust klegg, ungefär som om det var torkat lackskydd som blivit kvar. Fast det uppkommer på olika ställen efter varje tvätt utan att ha synts innan eller under tvätt och det går att torka bort fast det sitter rätt hårt och lossnar inte nämnvärt lättare ens om man tar QD och torkar... Det har även uppkommit med olika schampon så det beror inte på det. Har dock inte lyckats fånga det bra på bild än.

Generellt tycker jag Zirconite verkar sitta rätt bra men det känns inte som någon wow-upplevelse nu ca 2,5 mån efter jämfört med de tidigare enstegsskydden jag lagt. Ska bli spännande att se hur det håller sig kommande vinter nu. Först då jag kan jämföra på riktigt.

Huven ska jag dock få omlackad nästa vecka så den lägger jag nog bara Ultima på ett par veckor efter lack.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 09 okt 2010 19:41

Och så polerade jag en kollegas Ibiza 06'a.

Den var i typiskt normalskick men ingen vidare glans innan:
Bild

Väldigt mycket repor ovanför handtagen, på dörrarna och en elak vid tanklocket.
Jag försökte först köra roterande med 150 mm orange Lahega-trissa och Menzerna Intensive Polish men det gick inte alls. Torkade, hoppade och brände fast...
Bytte till mindre platta och slängde på en 130 mm ljusblå medium-mjuk trissa. Samma sak... Brände fast, studsade och levde om.
Då gav jag upp skumtrissorna och körde IP med ulltrissa. Gick som en dans.

Före:
Bild
Bild
Bild
Bild
Elak gammal fågelskit som syntes tydligt efter tvätten:
Bild

Taket efter:
Bild
Tanklocket efter (edit: medelresterna kring locket och handtaget togs såklart bort i efterhand, kanske bör förtydligas):
Bild
Ovanför handtaget efter:
Bild

Bilen efter CTI Polish & Sealant rejält polerad med biltmeamaskinen med mediummjuka (inte de mjukaste men grå mjuka) trissor för att få bort eventuella hologram från ulltrissan och därefter ytterligare ett lager som fick torka in före avputs:
Bild
Bild
Senast redigerad av 5 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 09 okt 2010 20:10

Bra puttsat och objektiv bedömning av bilen med zinkronitskyddet :P

Apropå dina iaktagelser om att avrinningen helt(mer eller mindre)avtagit på just dom partier som avfettas med hd-grön,så utan att ha mer belägg än mina egna så upplever jag hd-grön som helt värdelös, då den verkar ta hårdare på lacken än vad den gör på smutsen,dvs vanligt shampo löser lika bra (dåligt)dvs utan svamp,men då att shampot är lika bra eller tom bättre med svamp dvs gör rent lika bra (bättre) och skonsammare mot lacken(skyddet)

Men som sagt bara mina tankar för hd-grön eller sylvoner eller vad dom nu heter :? är jag som sagt inte det minsta imponerad över.har en halvliter ståendes som jag ersatt med willys naturavfettning funkar hur bra som helst :P

Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 09 okt 2010 20:26

Max, jag vet inte om jag skulle skylla bristen på pärlning på bara hd-grön/solvynol green då jag ju doserat det även på halva bakdörrarna och på huven och de partierna håller ändå pärlningen mycket bättre än främre delen av framdörrarna. Iofs har man väl lagt på lite mer på de smutsigaste delarna såklart...

Ska testa lite mer kring det och välja ut något annat parti på bilen som ska få extra mycket hd-grön och se om pärlningen försvinner mycket snabbare där.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 09 okt 2010 23:46

Om ni vill putsa hela tiden på bilen så ska ni i inte ha ett lackskydd som håller för evigt ;) Typ PPS.
Ni putsgalningar ska hålla er till mindre avancerade grejer heheh..som det finns en uppsjö av som ni älskar.. :best
Typ biltema är full av det.. :nicka
Ville bara säga detta när jag hela tiden hör lång hållbarhet och egen putts samtidigt..
Tack för mig..

// Anders
Senast redigerad av 5 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 09 okt 2010 23:47

Det är ju klart att man inte kan skylla på den akalliska avfettningen men :? kan ju bero på vad som helst :P men efter att jag själv nu under sommaren tvättat o som alldrig förr dvs ca en gång i veckan + vaxat ca fyra gånger så har jag som sagt inga som helst goda erfarenheter av att använda just hd.solvynel green eller vad det nu heter :?

ok att det kanske löser smutsen men liksom att det går då inte att spola bort med tom högtryckstvätt :shock: fast gnuggar man med fingret så lossnar ju smutsen lätt hm konstigt,men strunt samma så ligger ju smutsen kvar när man kommer med svampen :evil:

Men o andra sidan så blir det ju smutsigare under sidolisterna mot andra ytor på bilen,fast det är ju det som lackskyddet så att säga ska skydda mot dvs att smutsen inte fastnar så hårt.

Själv har jag slutat bry mig om lackskydd hit o dit på mina egna bilar(nästan :P )dvs huvudsaken bilen(bilarna) är blanka o rena sen får det ligga vilket skydd det vill eller tom oskyddat blänker alla fall som man säger :P

Hur man än vänder o vrider på steken så blir man ju alltid bränd :lol: ang dessa fantastiska bilvårdsmedel som utlovar guld o gröna skogar samt avundsjuka andra andra bilägare :roll:

Ok blev lite mycket :mrgreen: men visst blir man förvånad när ett minst tolvmånaders skydd börjar ge vika efter ett par sommar månader :cheers

Max.

MAX

Inlägg av MAX » 10 okt 2010 00:01

limban skrev:
Om ni vill putsa hela tiden på bilen så ska ni i inte ha ett lackskydd som håller för evigt ;) Typ PPS.
Ni Galningar ska hålla er till enklare grejer som det finns en uppsjö av som ni älskar.. :best
Typ biltema är full av det.. :nicka
Ville bara säga detta när jag hela tiden hör lång hållbarhet och egen putts samtidigt..
Tack för mig..

// Anders
Precis som du skriver Anders :jeps Fast nu får du gå och tvätta munnen(skrivfingret) med tvål :lol:
Men när man är wannabe polisher i nybörjar stadiet så tar man ju till sig dom större grabbarnas snack :lol:

Fast som sagt spelar ju ingen roll på sin egen bil,som man vårdar ömt :lol: om man så skulle ha ett skydd som stoppar i hundra år så skulle man ju vara där och pilla med något nytt fantastiskt polermedel,skydd :roll: bästa skyddet är nog om man slutar fingra på bilen :brumm

Max.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 10 okt 2010 00:14

Precis som du skriver Anders :jeps Fast nu får du gå och tvätta munnen(skrivfingret) med tvål :lol:
Du har helt rätt. ska inte vara så vulgar... men hoppas ingen tar illa vid. av mitt snack..

)(// Anders
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 10 okt 2010 01:17

limban skrev:Precis som du skriver Anders :jeps Fast nu får du gå och tvätta munnen(skrivfingret) med tvål :lol:
Du har helt rätt. ska inte vara så vulgar... men hoppas ingen tar illa vid. av mitt snack..

)(// Anders
Det är lugnt Anders vi har vant oss :lol: skojar lite ;)
Men för att hålla oss kvar vid ämnet och rkoss puttsade bilar,så visst ser ju vi puttsnördar förändringar hos olika lackskydd samt hur dom reagerar med olika rengöringsmedel avfettningar och shampon hit o dit på ganska kort tid,

Sånna skillnader(ändringar)i lacken ser ju inte den som alldrig vårdat sin bil själv utan när icke bilvårdande personer hämtat ut sin bil från reconden(putsnörden)så :o herregud vilken skillnad blev ju nya bilen säger dom för att då sedan ej inte ens tvätta bilen för smutsen rinner ju av bara det regnar lite första månaderna för att då sedan dundra raka vägen in i den fantastiska golden wash tvättmaskinen som både polerar och lackskyddar bilen för 350kr :P

Klart att dom inte är lika kritiska som oss som verkligen bryr oss om våra bilar(märker förändringar)min Gumma exempelvis tycker att min nyinköpta mustang som då är omlackerad :? av föregående ägare är jättefin, och själv tycker jag att det ser ut som ett russin :lol: varken slipad eller spacklad före den fantastiska singnalröda plåtfärgen 8-) samt att när jag påpekade för säljaren att det här måste jag lackera om så fick jag till svar :mrgreen: då skulle du sett den innan :lol:

strunt samma men poängen är ju att vi putsnördar ser ju sånt(tyvärr)som andra inte ser samt att man förväntar ju sig att reklamen för olika lackskydd,polermedel,maskiner osv håller vad dom lovar,vilket då inte alltid stämmer med verkligheten då pga den egna erfarenheten(offta liten)men framför allt vad man har att arbeta med dvs lacken.

Är ju även svårt att bedömma hur olika medel funkar fullt ut dvs funkar bra ena gången på den lacken och fungerar inte alls på nästa lack,men då funkar det bra för den ena men inte för den andra osv osv samt att man blir ju alldrig nöjd ;)

Man får helt enkelt göra som Nisse har skrivit smörja sig offta (vaxa)i stället för det funkar alltid samt med i princip vilket vax som helst(utan slipmedel)blänker fint och pärlar som tusan samt bra avrinning när man sköljer med slangen :jeps

Max.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 10 okt 2010 08:43

är du säker du fått bort allt skit bakom hjulen där du inte har nån pärlning ?

jag har itne sett dessa symtom och har lagt på många bilar detta skydd, kör det på frugans bil,, och några kompisars som jag tvätt och underhåller åt dom och inte märkt av detta,

har märkt detta en gång bara och då låg det skit kvar, använde aldrig tar remow (kallavfettning) på den bilen, och då låg den som kvar en tunn hinna skit som gjorde att det itne pärla, men tyckte det vart bättre näst kommande tvätt.

nu har jag itne testat hd-grön kör smartabs avfettning, men använder då nästan alltid kallavfettning vill inte gnugga bort skiten och detta lackskydd tål då det.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 10 okt 2010 09:35

nyberg, ja nog är den ren efter tvätt med Power (endast denna sista tvätten dock), Solvynol Green och svampning för hand. Lacken är väldigt len och fin efter tvätt, det är bara det att pärlandet avtagit just där på båda sidor.

Limban, jag förstår precis vad du menar. Själv tillhör jag dock kategorin som iofs har kunskap, intresse och medel nog för att putsa bilen varje dag men istället har varken tid eller möjlighet att göra det.
Min bil går 10 mil om dagen i Sthlmstrafik, tvättas 1-2 gånger per månad och torde därför kunna jämföras bra med vilken kund som helst som vill få bilen så lättvättad som möjligt under så lång tid som möjligt. Visst skulle jag kunna lägga på nytt lackskydd/vax med någon månads mellanrum men samtidigt tycker jag det vore väldigt skönt om lackskyddet faktiskt fungerade i upp till ett helt år som dessa tvåkomponents bör göra.
Och än så länge har som sagt bilen endast tvättats på ett högst normalt sätt ca 6-7 gånger sedan Zirconite lades på.

Jag tycker fortfarande det är för tidigt för några som helst slutsatser kring skyddets verkan och kommer fortsätta dokumentera hur det håller även i vinter, precis som jag lovat BBV att göra.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 10 okt 2010 12:55

Heja rkoo :jeps Tycker sådana här långtester är intressanta, jag tillhör nog samma grupp som dig när det kommer till bilvård och möjligheter...

Jag kör mycket i jobbet och har inte tid eller så mycket ork heller nu för tiden att vaxa och polera på bilen så jag vill ha en sealer som jag vet håller länge och om jag får tid eller lust så kan skall jag kunna lägga på ett lager med favvo vaxet "bara för att" få fram det där sista blänket.
Men jag vill fortfarande veta att om det dröjer över vintern före jag gör nästa polering av bilen så skall jag veta att det finns ett skydd som gör bilen lite mer lätt tvättad och blank.

Man kan väl vara en putsnörd men ändå vilja ha ett bra grundskydd i botten?

Tycker verkligen att det är skoj att sitta och läsa här hur ni alla lägger ner er själ i bilen och beundrar verkligen det :jeps , önskar att jag också hade samma go men jag har varit tvungen att välja annat istället med den tiden som jag har till mitt förfogende.

Håll oss informerade rkoo! Och även alla ni andra som har den energin att göra alla dessa fina bild serierna! :best
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 05 jan 2011 18:06

Så... Dags för en uppdatering av hur Zirconite håller sig! (Ber hemskt mycket om ursäkt för inaktiviteten på forumet men har verkligen haft fullt upp både på jobbet och med besvären i nacken efter olyckan i mars och bilen i sig som konstant krånglat sen samma olycka... :oops: ) Så det har inte blivit särskilt mycket tvättande av bilen och heller inget annat polerande osv.

Men, två tvättar till gjorde jag i november iaf.
Gemensamt för båda tvättomgångarna var att jag upplevde avrinningen mycket bättre på framdörrarna bakom hjulen igen så nyberg kan ha haft en poäng i att det kanske trots allt inte var 100% rent efter tidigare tvätten trots all avfettning.
På resten av bilen var avrinningen fortfarande mycket bra.
Och detta trots att den nu hunnit gå rätt många mil i saltslask under november.

Här är några bilder från tvätten den 4/11:
Bild
Bild
Efterbilderna är tagna strax efter avslutande avspolningen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den andra och sista novembertvätten blev också sista gången jag tvättar denna bil.
Nu har jag faktiskt också sålt bilen så någon mer dokumentering av Zirconite på min Astra blir det inte än detta. Men jag kommer förhoppningsvis inom kort kika på den Santa Fé jag också lade det på i somras.

Mina slutsatser från Zirconite på denna bil är att tyvärr är det fortfarande okänt hur det skulle motstått en hel vinter i Stockholmsslask. Men säkert är dock att det verkade hålla längre och bättre än något enstegsskydd jag tidigare lagt.

Väldigt tråkigt att jag inte kunde slutföra testet på denna bil men jag fick ett tillfälle att byta till en ny bil utan att ruineras så jag tog det.

Nya bilen är (tyvärr) svart metallic så den kommer behöva putstas så ofta att det inte är någon idé med 2-kompsskydd:
Bild

Och ja, det är en likadan Opel Astra H fast kombi... :best
Sitter bra, går bensinsnålt, nu med stort bagageutrymme och motor-/kupévärmare. :brumm
Även om en "finare" bil hade varit kul så var detta ett sjukt prisvärt köp för en helt ny bil med 5 års garanti.
Den ska få sin första tvätt och maskinvaxpolish nu på lördag så man får bort (de förvånansvärt få) tvättreporna den hade vid leverans.
Har dock inte bestämt mig än vilka medel den ska få smaka efter rengöringen...
1. Smartwax "smartvax" (som ju är en vaxpolish) toppat med Ultima PGP
2. Menzerna Final Finish följt av Ultima PGP
eller
3. Cyclo CTI som först vid nästa tvätt toppas med Ultima

MAX

Inlägg av MAX » 05 jan 2011 18:39

Kul läsning Rkoos :jeps

Har ju varit lite spekulationer om att Zinkroniten skulle vara detsamma som diamondbrite och om så är fallet så är det ett bra skydd,fast då lite dyrare än just diamondbriten.

Sen ditt val av nya bilen bara att gratulera :best oss astra combi ägare emellan,ok nu verkar ju lite nyare astror vuxit sig lite större(vissuelt) än exepelvis min(95-) men bra med plats i en förhållandevis liten bil :P

Max.

Skriv svar