Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilvård och hobbyprojekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Fredrik K » 20 sep 2015 22:54

Hej,

Reggade mig på detta forum bland annat för att få råd om hur jag skulle gå till väga för att polera bort oxid och gamla märken från dekaler på min crossbuss. Jag har aldrig riktigt polerat någon bil ordentligt förut så crossbussen, en Renault Master blev mitt första riktiga projekt!

Fick en del bra råd i min tråd och lovade att posta bilder på slutresultatet, så här kommer det.

Före-bilder:

Som synes, en massa tydliga märken från gamla dekaler... En spis-firma i Stockholm. En väldig massa repor
och lite bulor också... Tyvärr glömde jag bort att ta fler före-bilder på helheten... Ville bara komma igång!

Bild

Bild


Efter-bilder

Lite bättre åtminstone :jeps I riktigt starkt solljus kan man i vissa vinklar skymta en hint av dom gamla dekalerna.

Bild

Bild

Bild

Bild


Vad har jag då använt?

- Blue & Green Degreaser wet
- HD Grön
- Bilt Hamber Korrosol
- Meguiars NXT shampo
- Menzerna Heavy Cut Compound 400 på blå, hård skumrondell. Oscillerande maskin.
- Menzerna Powerlock, svart mjuk rondell. Oscillerande maskin
- Vista Pro på lister

Egentligen borde jag väl ha kört ett lite finare polermedel efter rubbingen, men jag ville prova hur bra resultat det blev med enbart Heavy Cut compound och ett lager Powerlock. Enligt mig helt ok, vad tycker ni andra?

Blir lite sugen på en roterande maskin, då skulle jag nog kunna plocka det där sista och få det riktigt riktigt bra :best
Senast redigerad av 1 Fredrik K, redigerad totalt 31 gånger.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Galaxy » 21 sep 2015 02:12

Det där blev riktigt snyggt! Speciellt att du fått all svart plast svart som det ska vara, inte många arbetsfordon där plasten ser så här bra ut men det gör mycket för helhetsintrycket. Blank och fin i lacken så bra jobbat! Är bara däcken som ser lite tråkiga ut nu men de kan kanske bli lite fräschare bara av en ordentlig tvätt med tex HD-grön.

/Anders

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av deciso » 21 sep 2015 16:58

Fint jobbat. Byt ut vista pro mot den riktiga vista. Concept är varumärket. Ungefär femtiälva tusen gånger bättre

Yeejk3
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 okt 2014 15:31

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Yeejk3 » 21 sep 2015 18:17

Var är däckglansen? :D

Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Fredrik K » 23 sep 2015 15:19

Tack för kommentarerna!
deciso skrev:Fint jobbat. Byt ut vista pro mot den riktiga vista. Concept är varumärket. Ungefär femtiälva tusen gånger bättre
Livslängdsmässigt mycket bättre menar du? Det här är första bilen jag testar Vista Pro på så är jag inte nöjd får det nog bli Concept istället. Jämfört med allt annat skrot jag testat genom tiderna är dock Vista Pro gudomligt att applicera och jobba med :lol:
Yeejk3 skrev:Var är däckglansen? :D
Äger ingen bra däckglans (än?) :oops: Har ni tips på något bra och prisvärd?

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Cogo » 23 sep 2015 16:31

Fredrik K skrev:Tack för kommentarerna!
deciso skrev:Fint jobbat. Byt ut vista pro mot den riktiga vista. Concept är varumärket. Ungefär femtiälva tusen gånger bättre
Livslängdsmässigt mycket bättre menar du? Det här är första bilen jag testar Vista Pro på så är jag inte nöjd får det nog bli Concept istället. Jämfört med allt annat skrot jag testat genom tiderna är dock Vista Pro gudomligt att applicera och jobba med :lol:
Yeejk3 skrev:Var är däckglansen? :D
Äger ingen bra däckglans (än?) :oops: Har ni tips på något bra och prisvärd?
Köp Selaclean gummiförnyare, fungerar på både däck och mattor.

MVH Magnus

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av deciso » 23 sep 2015 19:27

Livslängden är såååå mycket bättre med den riktiga Concept Vista än bbv vista pro. Får man göra så förresten o bara stjäla namnet rakt av o dessutom lägga till pro efter o lura folk att tro att den ska vara ännu bättre ?

Däckkglans har du. Lägg vista pro på dom. Det vara dock inte så länge........

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Galaxy » 23 sep 2015 20:55

Hej.

En däckglans som fungerar bra är Gyeon Q2 Tire som blev årets produkt i Detailing World 2014. Ger en fin jämn svart yta på däcken och den ger dessutom en vattenavstötande yta. Jag har provat den på gummimattor med och de blir med svarta och fina utan att bli hala och medlet luktar lite citrusaktigt. Lätt att applicera och är riktigt drygt, räcker länge. Finns några bilder på däck o mattor i min tråd om "Uppfräschning familjebuss".

Mvh Anders

Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av Fredrik K » 13 okt 2015 22:14

Nu har det gått ungefär en månad, hundra mil och en tvätt sen jag polerade och la på Menzerna Powerlock. Det ser fortfarande riktigt bra ut och jag har fått flera bud från folk som vill köpa den. Det hände minsann aldrig förut när det stod FIN SPIS AB I STOCKHOLM längs hela sidan :mrgreen:

Nästa projekt blir frugans röda V70 :jeps

Bild

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Uppfräshning av Renault Master...

Inlägg av e_king » 13 okt 2015 22:32

Sånt är roligt. [emoji106]

Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Re: Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Fredrik K » 31 aug 2016 22:29

Nästan ett år sedan jag postade sist, men nu var det dags för ett litet projekt igen. Den här gången blev det min mors Toyota Auris med ~3000mil på mätaren. Fin i lacken, en del tvättrepor men inga djupa saker. Aldrig vaxad, polerad eller lackskyddad på något sätt. Möjligen att det kom på en gnutta vax för ~2 år sedan när hon hämtade den hos Toyota, men i övrigt har den nog bara sett Biltemas vaxshampo som bäst.

Nytvättad, avspolad och redo att rullas in i garaget:
Bild

Avrinning? Pärlor? Svar nej.
Bild

Väl inne i garaget testade jag lite olika kombinationer av trissor och medel, men det jag fastnade för i det här fallet var Scholl S30+ på orange Hex Logic Quantum-rondell. Körde med Classes nya oscillerande maskin med 21mm slag.

Efter en stund började det arta sig...
Bild

Fram med svart supermjuk trissa och ett varv Menzerna Powerlock och efter nån timmes härdande var det dags att rulla ut och kika i solen.

Gillade synen jag möttes av när porten öppnades i alla fall :best
Bild

Utomhus i tidig kvällssol:
Bild

Bild

Medel som använts:

- Blue & Green Degreaser wet
- HD Grön 1:20
- Bilt Hamber Korrosol
- Chemical Guys Citrus was & gloss shampo
- Scholl S30+ på orange Hex Logic Quantum-rondell. Oscillerande maskin
- Menzerna Powerlock, svart mjuk rondell. Oscillerande maskin
- Vista Pro på svarta lister/detaljer

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Perra83 » 01 sep 2016 09:29

Tojjan ser verkligen ny ut! Väldigt bra jobbat!!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Manor » 01 sep 2016 11:34

Snyggt jobbat :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Pascona » 02 sep 2016 08:53

Är du så rädd om golvet så du måste ha skyddspapp ;)

Bra jobbat iaf! :)

Användarvisningsbild
Fredrik K
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 jul 2015 20:03

Re: Bilvård och hobbyprojekt

Inlägg av Fredrik K » 03 sep 2016 21:19

Tack för kommentarerna! Kul att ni gillar't! :D

Angående skyddspappen så pågick det lite målningsarbete och dyligt innan jag slängde ut allt och ockuperade garaget för lite polering istället :lol:

Skriv svar