Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

2003 Yaris - första på väldigt länge

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Pierrel
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 okt 2015 20:03
Ort: Stockholm

2003 Yaris - första på väldigt länge

Inlägg av Pierrel » 01 jan 2016 11:10

Då var det äntligen dags att få göra iordning bruksbilen. Skicket på lacken innan var helt okej, en hel del smårepor och ett par väldigt grova från tidigare ägare. Vissa av dem gick det att göra något åt, medan andra tyvärr fick vara kvar då de kräver omlackering.

OBS - igår var jag verkligen ingen mästerfotograf...
Tidsåtgång - ca 7 timmar ink tvätt

Produkter:
Twin Tool
RG 3000T

Scholl S20Black

Scholl S17+
Flexipads grön & vit foam pad
Master Sealant på mjuk pad
Angelwax Vision fönsterputs
Arcticlean Vinyl & Rubber polish

Objektet
Bild


Bilen tvättades såklart väldigt noggrant, och lerades vid tidigare tillfälle. Efter det spritade jag av hela bilen för att garantera att inget skulle påverka polermedlet.

Tidigare test av Master Sealant - lades på huven och vattnet rinner av rätt fint. Ser fram emot slutresultatet.
Bild

En 50/50 på taket. Detta är alltså efter 1 omgång med S20black och Grön flexipads trissa
Bild

Hade stora problem med mycket damm och diverse bollar som bildades i början. Använde jag för mycket produkt?
Bild

LSP ready
Bild

1a lagret Master Sealant, underbar att lägga ut, underbar att torka bort
Bild

Slutresultat efter 2 lager MS
Bild

Bild


Överlag ganska nöjd. Känns dock inte som jag får till lika bra lyster som många får till med S20black. Eller så ger grå bilar inte den tillfredsställelse man hoppats på… :|

De som använder Scholls produkter får gärna dela med sig av sina tips och trix då jag aldrig använt den här typen av medel, samt inte polerat särskilt mycket :)

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: 2003 Yaris - första på väldigt länge

Inlägg av deciso » 01 jan 2016 11:23

"Lystern" du saknar är det sällan man får på en grå, silver lack.

Snyggt jobbat

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 jun 2010 12:50

Re: 2003 Yaris - första på väldigt länge

Inlägg av jeensa » 12 feb 2016 21:50

Att jaga glans/lyster i silver lacker tar sin tid, de medel jag använder behöver flera vändor på lägre varv än på de flesta andra lacker men visst går det att få riktigt fint resultat även på silverlack.

Mvh jensa

Pierrel
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 06 okt 2015 20:03
Ort: Stockholm

Re: 2003 Yaris - första på väldigt länge

Inlägg av Pierrel » 02 mar 2016 18:51

jeensa skrev:Att jaga glans/lyster i silver lacker tar sin tid, de medel jag använder behöver flera vändor på lägre varv än på de flesta andra lacker men visst går det att få riktigt fint resultat även på silverlack.

Mvh jensa
Ja, ska testa lite mer i vår. Lägre varv och lättare tryck med finare medel, och massa teknikträning :lol:

Skriv svar