Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Granaths Bilar

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
granath
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jul 2014 08:12
Ort: Habo

Granaths Bilar

Inlägg av granath » 23 jan 2016 15:49

Har smugit runt här på forumet ett bra tag nu utan att synas. Tänkte här presentera lite vad jag håller på med. Har alltid varit väldigt intresserade av bilar och hållit på mycket med att skruva. Har för bara tvättat samt vaxat bilarna. Men nu har jag hittat det här med bilvård på riktigt. Har för aldrig vågat mig på att polera mina bilar med maskin. Men detta har ändrats på. Eftersom man har 3 barn i huset så blir det inte så mycket gjort man vill. Men tanken är att hela tiden utveckla mig så jag blir bättre på detta. Tänkte skriva av mig här för att kunna få tips och tricks.

I somras så tog jag tag i min bruksbil och fixade till denna hjälpligt. Kommer inte exakt ihåg produktval.

Tvättas ordentligt. Samt polerades i två steg för att avslutas med Artic Seal. Använde en enkel oscillerande maskin från Mekonomen.

Innan:
Bild
Bild
Bild
Lyktorna plockades även isär och fixades till:
Bild
Bild
Bild
Slut resultatet:
Bild
Bild
Bild
Bild

Blev själv nöjd med resultatet. Fanns en del repor kvar. Men min kunskap i dagsläget klarade inte av dom.

Just nu håller jag på med fin bilen. Har haft bort fronten samt sidokjolarna på den och haft dom inlämnade på lack. Fick tillbaka grejerna igår. Ska montera tillbaka allt sen invänta bättre väder så jag kan rulla ut den ur garaget för att tvätta av den så jag kan börja polerade den.

Fin bilen kommer att poleras med ett fint medel. Sen kommer jag att köra i Glasscoat från Polishangel samt avsluta med Cosmic. Någon som har några tips att tänkta på här?
Bilpark:
Alfa Romeo 156 GTA SW Q2 -03
Alfa Romeo 159 1.9 Jtdm Sw -07
Volkswagen Passat Kombi ecofuel -11
Volkswagen Golf -04

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Granaths Bilar

Inlägg av Hej » 23 jan 2016 16:53

Ser riktigt bra ut! :jeps
Kul att du skapat en projekttråd, det är roligt att se folks arbeten, vare sig det är stort eller smått!

När det gäller din polering av finbilen har jag inte mer tips än Menzerna SF4000 eller motsvarande polermedel (de har nyligen bytt namn/nr, tror 3500 är samma som 4000 nuförtiden). Körde det på en MX-5 som bara behövde få extra glans och förberedas för lackskydd. Blev bra och är lättarbetat.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Granaths Bilar

Inlägg av e_king » 23 jan 2016 19:16

Stiligt. [emoji108]
Invincible Primer är ett fint polermedel i kombination med titaniumdioxid för att förbereda ytan för Glasscoat COSMIC så ett fint polermedel har du redan. 50 ml räcker till hela bilen. Kör ut det länge och väl. Det ska inte spritas efter.
COSMIC lägger man väldigt tunt, som man gör med keramiska lackskydd. 50 ml räcker till 3-5 st lager.

/Fredrik

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild
granath
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jul 2014 08:12
Ort: Habo

Re: Granaths Bilar

Inlägg av granath » 27 jan 2016 10:14

Tack positiva kommentarerna och tipsen. Hade koll på att invincible primer är ett fint polermedel som förbereder ytan och det inte ska spritas mellan denna och cosmic.

Lacken på bilen är i bra skick. Tror inte att jag behöver köra med något grövre polermedel. Tänkte köra med SF4500 med en medelhård pad innan invincible primer för att få bort dom tvättrepor som blivit sedan poleringen förra vintern. Sen tänkte jag köra primern med en mjuk eller supermjuk pad för att bara bygga glans med denna. Är detta rätt tänkt?
Bilpark:
Alfa Romeo 156 GTA SW Q2 -03
Alfa Romeo 159 1.9 Jtdm Sw -07
Volkswagen Passat Kombi ecofuel -11
Volkswagen Golf -04

Skriv svar