Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

HÅG H09 Inspiration 9220

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Manor » 20 feb 2016 20:33

Här kommer ett litet annat projekt.

Efter att ytterligare en kontorsstol från Jysk gått sönder (vi har haft en hel del genom åren) så lessnade jag.
En kontorsstol från Jysk kostar runt 1000:-, men trots att den kanske i snitt används 2 timmar per dag så är det alltid något som går sönder efter något/några år :(.

På jobbet har vi bättre kontorsstolar som också är ergonomiska. Det finns ett antal olika märken, de flesta är från Kinnarps men min stol kommer från HÅG som jag tror är norskt.

Nu hade som sagt den senaste Jysk-stolen gått sönder och börjat glappa i "gasprylen" som justerar höjden.
Efter tips från en kollega så åkte jag till en firma i närheten som enbart sysslar med kontorsinredningar, och förutom att sälja nya möbler även kan ha en del begagnade möbler för försäljning.

Jag fick bra hjälp av en säljare som visade upp både nya och begagnade kontorsstolar. Då jag använder en HÅG på jobbet så fokuserade jag lite mer på det märket och hittade en lite annorlunda skapelse som såg riktigt ok ut. Prislappen på 3100:- (+ moms) kändes hygglig då en snabbkoll på nypriset låg runt 15000:- :shock:. Efter lite prutning så hamnade jag på 3500:- inkl moms och stolen "dammades" av lite ytterligare med någon form av ångtvätt...och packades in i plast.

Väl hemma så kunde man ju ändå inte låta den vara. Det blev en polering av kromdelarna med Pingens ArtiClean Polish & Seal, puts av armstödet med Ultima Interior Schampoo Gel samt SchollPurpel Interior Shine samt slutligen rengöring av sittdynan (som såg helt ok ut) med Pingens Interior Clean och Reservdelsguruns klädseltvätt RG 2000 (j-klar vad den är bra till mycket). Som vanligt så blir vattnet i klädseltvätten riktigt äckligt smutsigt, man fattar inte varifrån det kommer...det såg ju så bra ut redan innan.

Efter detta så ställdes den under luftvärmepumpen för att torka i närmare ett dygn, och trots att den såg bra ut redan när jag fick hem den så är det stor skillnad nu. Kul att en timmes jobb kan göra så stor skillnad, och kul att medel och maskiner går att använda i hemmet också :).

Jag har ingen förebild, men däremot en efter bild när den är torkad och klar.
Bild

Vidare en länk på stolen som sådan om intresse finns.
https://www.ergoff.se/hag-stolar/224-ha ... sstol.html

Förhoppningen på denna stol är:
1. Bra ergonomi, varför ska man sitta sämre på hemmakontoret än på jobbet?
2. Hållbarhet, att allt/det mesta är gjort för att hålla till skillnad från stolarna på Jysk.
3. Om något skulle gå sönder så ska det gå att få tag på reservdelar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Lill-Dan » 20 feb 2016 22:53

Kul! Nördigt på ett positivt sätt att behandla stolen :)
:brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Manor » 21 feb 2016 00:08

Lill-Dan skrev:Kul! Nördigt på ett positivt sätt att behandla stolen :)
Hahaha, precis :). Det roliga är att vad man än är intresserad av så finns det mycket att läsa om det på Internet...det är nästan halva nöjet vad man än är sugen på.

Att man sen kan kombinera ihop bilvårdsnördandet med något annat är ju inte så dåligt.

Vilken glädje jag har haft av klädsel tvätten RG 2000. Den grejar bilsäten, mattor mm. mm. och nu även kontorsstolar. En fantastisk mackapär :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Lemerok » 21 feb 2016 10:54

Snyggt jobb och helt klart pengarna, en sån där stol kommer hålla massor av år känns det som. :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Perra83 » 21 feb 2016 12:07

Till salu för 5000kr?

Skönt med kvalité. Stolar i racklig hårdplast är inte kul.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Manor » 21 feb 2016 15:55

Perra83 skrev:Till salu för 5000kr?

Skönt med kvalité. Stolar i racklig hårdplast är inte kul.
Är du också sugen?

Jag såg att det fanns ett annat företag som sålde två likadana stolar för 4900:- + moms (styckvis begagnade).
http://www.blocket.se/stockholm/Kontor_ ... w=3&last=1
(Bild 2).

Jag kollade direkt på deras hemsida och så att de sålde dem för 3900:- + moms,
http://www.interior.se/store/p/rea-2273 ... h09-580027


På jobbet så har jag en stol som heter HÅG H05 som är riktigt ok också.
http://www.interior.se/store/p/kontorss ... ara-561002


Jag har använt stolen några timmar nu och betyget än så länge är med beröm godkänt. Man sitter bra och inget glappande...dock ett initialt knirr vid första gungningen bakåt ;). Jag tror man gör sig en tjänst att använda bra/bättre grejer än att ofta titta på prislappen. Det känns helt enkelt roligare att satsa lite mer på känsla och välbefinnande. Det var väl det som också gjorde det roligare att satsa på en Kränzle än att som vanligt köpa Nilfisk/Kärscher...lite vassare och lyxigare på något sätt.

Drömstolen är nog Herman Miller Aeron efter att ha surfat runt och läst en hel del om stolar.
Inte för att jag vet om man sitter bättre...bara att den ser ännu mer speciell gör det kul :).
http://sortiment.se/sv/herman-miller-st ... aeron.html
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Perra83 » 21 feb 2016 18:59

Jag har länge velat ha en riktig stol som rullar lätt mellan arbetsbordet och hyllan med pärmar. Nu har vi en gammal köksstol med en tjock dyna som ligger löst :shock:
Förr hade jag en massiv ekstol med skinnsits. Tror Erica har den i sitt syrum.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Manor » 21 feb 2016 20:05

Perra83 skrev:Jag har länge velat ha en riktig stol som rullar lätt mellan arbetsbordet och hyllan med pärmar. Nu har vi en gammal köksstol med en tjock dyna som ligger löst :shock:
Förr hade jag en massiv ekstol med skinnsits. Tror Erica har den i sitt syrum.
Efter att ha suttit en hel del timmar framför datorn idag så kan jag bara säga att man nog borde skaffat sig en rejäl kontorsstol för länge sedan :). Du fick några tips i länkarna i svaret ovan, och det kanske finns liknande företag i din närhet?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av deje » 21 feb 2016 20:24

deje

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: HÅG H09 Inspiration 9220

Inlägg av Perra83 » 21 feb 2016 22:51

Manor skrev:
Perra83 skrev:Jag har länge velat ha en riktig stol som rullar lätt mellan arbetsbordet och hyllan med pärmar. Nu har vi en gammal köksstol med en tjock dyna som ligger löst :shock:
Förr hade jag en massiv ekstol med skinnsits. Tror Erica har den i sitt syrum.
Efter att ha suttit en hel del timmar framför datorn idag så kan jag bara säga att man nog borde skaffat sig en rejäl kontorsstol för länge sedan :). Du fick några tips i länkarna i svaret ovan, och det kanske finns liknande företag i din närhet?
Ja tack för tipsen!!
Jag måste iväg och provsitta lite. Det skulle va skönt att kunna luta tillbaka huvudet.
En riktig sportstol hade varit något :brumm

Skriv svar