Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nicke i farten

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 07 apr 2016 15:04

deciso skrev:Keramiskt lackskydd fungerar naturligtvis också bra på fälgar. Sen om du behöver det eller inte är ju en annan sak. Tar för givet att du tvättar ofta(det gör väl alla här ;-) och då behöver du inte använda så starka medel. Räcker med vanligt bilschampo.

Mycket fin bil du har. Boendet verkar ok det också. Bilvårdsträff som avslutas med några öl i badtunnan ? ;-)
Tack! Nybyggt ute på björnhuvud i åkersberga, men det är landet :) Annars bor vi i upplands väsby :) :brumm
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 07 apr 2016 15:06

Hur mycket r-evolve går det åt för 4 fälgar?

Tror vi tar oss ut till landet i helgen men inte säker, men då ska annars båten poleras och skyddas.

Skydd till båt? Förut kört med vanligt båtwax och det har väl varit ok.. Ska man köra med det eller ska man gå på med något tuffare gjort för bilar?
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Nicke i farten

Inlägg av e_king » 07 apr 2016 16:00

Sandgrens skrev:Hur mycket r-evolve går det åt för 4 fälgar?

Tror vi tar oss ut till landet i helgen men inte säker, men då ska annars båten poleras och skyddas.

Skydd till båt? Förut kört med vanligt båtwax och det har väl varit ok.. Ska man köra med det eller ska man gå på med något tuffare gjort för bilar?
Runt 10ml om man stryker ut den.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Nicke i farten

Inlägg av Former recond » 07 apr 2016 22:01

Bra jobbat där med bilen. :)
Undrar bara hur du gjorde med fälgarna.
Vad använde du för maskin?

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 08 apr 2016 18:27

Former recond skrev:Bra jobbat där med bilen. :)
Undrar bara hur du gjorde med fälgarna.
Vad använde du för maskin?

Tack!
Jag använde oscillerande maskin med bbv fast cut 98.
Funkade bra!
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 08 apr 2016 19:23

Har lagt på skyddet på mina fälgar och ska sätta på de inom en snar framtid... (Lovar ingen dag för det kan jag aldrig hålla.. :D

Påbörjade lexus'ens fälgar med de blir inge avancerat arbete på de då de är så förstörda bakom och en hel del större rwpor från förre ägaren. Synd, men det är som det är.
Bilagor
image.jpeg
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 09 apr 2016 15:07

Idag har man lekt med starka medel på båten. Saltsyra mot havstulpanernas "rötter". Saltsyran fräte tillomed igenom mina handskar och färgade mina kläder röda (?). Men skyddsglasögon användes och mask, även heltäckande kläder.

Sedan när alla snäckor var borta så var det dags att bleka gelcoaten på sidorna för att det ska se snyggt ut! Blandade oxalsyra, tapetklister och vatten o penslade sedan ut. Dock fick jag ej det resultat jag hade förväntat mig, men visst blev det stor skillnad. Hade nog för lite oxalsyra i blandningen.

Var även på erlandsons brygga och köpte boj+kätting+p-ring. 70 kg vägde p-ringen, lagom ont i ryggen idag samt att plånboken dammar efter besöket... :D
Våran förr boj drog nämligen iväg med isen i vintras så det var lite surt..

Imorn blir det polering och vax på båten. Sedan får vi se med sjösättningen.
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 10 apr 2016 21:43

Idag blev det fix med båten, så nu är den klar för sjösätrning.

Använde autosol till att polera och det var det värsta medlet jag någonsin använt, dammade nå fruktansvärt. Hann inte beställa hem menzerna drf blev det snabbköp på erlandssons.

Nästa helg får det bli sjösättning.
Bilagor
image.jpeg
Bra sätt att avsluta dagen på!
image.jpeg
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Nicke i farten

Inlägg av ostkroken » 11 apr 2016 10:10

Vilken utsikt!

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 12 apr 2016 16:20

ostkroken skrev:Vilken utsikt!
Ja den är riktigt härlig! En av anledningarna vi köpte tomten!
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 15 apr 2016 19:09

Idag blev det äntligen sommarfälgar!
Dock blev det inte jag som böt de även fast jag föredrar det då något alltid händer med bilmek.
Jag valde att balansera däcken innan jag satte på de och då valde jag att bilmeken skulle byta de pga lathet...

Till "historian", hämtade ut bilen i eftermiddags och körde upp den till jobbet ca 2 min därifrån. Tvättade av bilen och sen ser jag det, vad i hvete har hänt här :?: ? Vänster fram längst ner på kjolpaketet har de skrapat upp rejält :evil: . Avbryter tvätten direkt och for ner till bilmeken igen. Första killen får jag ett trevligt bemötande av och säger att allt löser sig men att han ska hämta bilmeken. Bilmeken kommer ut och tittar på skadan. Han säger att det i te finns något hos de i den höjden som kan ha orsakat det (?). Inga bevis finns var hans vanligaste kommentar. Efter en stund ringer han hans chef och kommer tillbaka. Då säger han: egentligen är detta inte vårat fel men vi tar in bilen för omlackering gratis för att du är en så bra kund (vi lämnar in alla våra och företagets bilar där). Väldigt otrevligt bemötande av killen att uppträda på sättet han gjorde, han fick oss att vara "boven".
Aja, nästa vecka ska den in, får fundera om man ska stanna kvar där eller byta.

Märkte även en hel del "gummimärken" på föraraidan som gick att tvätta bort, antagligen har de gått emot med däck flera gånger...

Bilen var nytvättad innan den lämnades in, så ni vet.
Bilagor
image.jpeg
Plasten är även helt intryckt till höger om skadan.
image.jpeg
image.jpeg
2 märken, ett längst ner och ett mindre 2 dm upp.
image.jpeg
Blev riktigt härligt med sommarsulor a :)
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Nicke i farten

Inlägg av Former recond » 15 apr 2016 19:45

Det var jäkla tråkigt, :(
Rätt taskigt sagt måste jag säga.
Tur att det verkar lösa sig i slutändan. :jeps

tony78
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 aug 2015 21:36
Ort: Hölö

Re: Nicke i farten

Inlägg av tony78 » 17 apr 2016 15:02

Har svårt för folk i verkstäderna som inte bryr sig om kundernas bilar.
Var med min far när han skulle byta däck och märker att istället för att lyfta däcken ur bagageluckan så rullar killen ut dem på det smutsiga bakpartiet. Påpekade för honom att han kommer att repa lacken på bilen och om han inte orkar lyfta de "tunga" 15" däcken så kan jag göra det. Bör nämna att killen såg ut som en mini bodybuildare, så det saknades inte styrka utan han ville bara inte lyfta däcken ur bilen och brydde sig bara inte ett smack om han repade en kunds bil då han gjorde det. Ett riktigt a..hole med andra ord!

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 17 apr 2016 21:03

Former recond skrev:Det var jäkla tråkigt, :(
Rätt taskigt sagt måste jag säga.
Tur att det verkar lösa sig i slutändan. :jeps

Ja riktigt surt, hoppas de gör ett bra jobb så det inte ser halvtaskigt ut efter...
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 17 apr 2016 21:04

tony78 skrev:Har svårt för folk i verkstäderna som inte bryr sig om kundernas bilar.
Var med min far när han skulle byta däck och märker att istället för att lyfta däcken ur bagageluckan så rullar killen ut dem på det smutsiga bakpartiet. Påpekade för honom att han kommer att repa lacken på bilen och om han inte orkar lyfta de "tunga" 15" däcken så kan jag göra det. Bör nämna att killen såg ut som en mini bodybuildare, så det saknades inte styrka utan han ville bara inte lyfta däcken ur bilen och brydde sig bara inte ett smack om han repade en kunds bil då han gjorde det. Ett riktigt a..hole med andra ord!

Ja, alla är inte försiktiga, inte ens originalverkstäder. Men men vad ska man göra liksom?
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 20 apr 2016 22:15

Nu kliar det i fingrarna, ska hämta hem porschen från vintergaraget närmaste veckan! Då är det dags för poleringen!


Nästa vecka på måndag ska även BMW:n in på omlackering av främre kjolpaketet där skadan är
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 30 apr 2016 20:46

Fick tillbaka bilen i fredags och resultated var bra! Behöver bara få bort lite "overspray".
Tvättade även på hemmaplan idag.

Plockade hem lite nya kläder såsom tröjor, fleecetröja, byxor med fack ich knäskydd. Nu kan man stå på knä igen :)
Bilagor
image.jpeg
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Nicke i farten

Inlägg av Sandgrens » 17 maj 2016 20:29

Länge sedan man var i farten här på forumet, men här hemma är det fortfarande full fart.

Uppdatering:

BMW:n blev lagad och det ser bra ut, man kan inte märka att det är omlackerat :)

Porschen är hemtagen, tvättad, polerad och vaxad. Men nu ska den ut till försäljning på blocket :)

Jag skulle behöva hjälp med tips. Våran uppfart är halvt under ett björkträd från grannen (som de vägrar ta ned, trots betalning), den är GIGANTISK. Nu i pollensäsongen droppar det sav och skit från den dagligen så man vill helst ej stå under trädet (vi har 4 p platser varav de 2 till höger är under trädet), så varje dag är det tävling vem som kommer hem först och slipper stå under trädet (4 bilar så någon blir drabbad).
Till problemet, BMW:n är helt nedkladdad med små små prickar över hela bilen som gör att lacken känns och låter som ett sandpapper om man drar på den. Det GÅR INTE att tvätta bort om man inte använder en hård diskborste som är samma sak som mord för bilen.
Vad kan man använda för att få bort det? HJÄLP
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Nicke i farten

Inlägg av korvis » 17 maj 2016 21:18

Efter alkalisk avfettning så är det nog claybar som gäller...

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Nicke i farten

Inlägg av Galaxy » 17 maj 2016 22:01

Inget svar på hur du löser akuta rengöringen av lacken men lite tankar på lösningen framåt.
Lider med dig, har varit med om samma sak på en vit bil tidigare för många år sedan och det var ett rejält jobb innan den blev bra igen. Vill minnas att det nästan ville bli kvar små gula märken i lacken där det var som värst. Har efter det automatiskt haft koll på att helst inte parkera under träd men går ju inte alltid att undvika.

Då ni är "tvingade" att parkera under denna björk (om man under dessa värsta veckor inte kan parkera på gatan) så känns det som att ett bilöverdrag är enda lösningen för att skydda lacken från nedfall men o andra sidan är väl dessa bilöverdrag med mord för lacken då de lär ordna lite repor vid på och avtagning samt när de rör sig i vinden. Sedan är de ju lite stökiga att hantera så ingen i familjen vill väl ta bilen som måste "kläs av" innan färd....

/Anders

Skriv svar