Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Liinus nybörjarprojekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 10 jun 2016 02:08

Hej

Det är väl äntligen tid att presentera sig.
Håller hus uppe i norrbotten och smugit runt på detta forum ett tag nu.

Denna tråden kommer att handla om alla de möjliga projekt man kan tänkas att ta på sig.

Vi börjar med min egna bil som jag äntligen fått tummen ur och fixat i ordning. Detta var min allra första första bil som jag polerat, tänkte om det går åt h-vt så är de bäst att gjort de på sina egna grejer.

Började med att åka och tvätta skrället, det var de härligt blåsigt och regn så det blev att göra en ny vattenlös tvätt när vi kom till garaget.

Till tvätten användes: Prick bort som sedan spädes på med HDgrön ganska så kraftigt blandat ca 1/10 fick gå 3 omgångar med hd grön tyckte skiten släppte dåligt.
Detta spolades bort och bilen tvättades med Arti+. Den torkades inte torr då de regnade ute och jag förstod att jag skulle vara tvungen att göra en tvätt till i garaget. Väl framme blev den en vattenlös tvätt och sedan claya hela bilen sen blev de maskering. Å så tråkigt men nödvändigt.

Bild
Bild

Jag har som alltid tyckt att bilen varit i hyfsat skick under den tiden jag ägt den men om man kikar på spelgen så ser man nog sanningen.

Det tejpades upp lite testrutor på huven för att kunna utgöra vilket första steg man ska ta till poleringen.

Bild

Första steget blev Menzerna 400 med medel hård trissa som flöt smidigast med bäst avverkning. Vet inte vad som hände man nån kombi trissor och medel funkade inte alls flög trissor som frisbies i hela garage bara högfast och stack iväg (tror mycket på handhavarfel). Efter en omgång med HC 400 så gick bilen över med PF3800 och medel mjuktrissa maskien som användes är Clas ohlsons enkels oscillerande 720w, men en fästplatta från england.

Och oj vilken skillnad de börjat att bli. :twisted:

Bild
Bild
Bild
Bild

Bilen skyddades sedan med Menzerna Power lock med en supermjuk trissa. Sedan bluffades den av med den fluffigast MF handduken jag ägde.

Resultatet, Fick inte alla repor som jag villa ha bort. Hittade en massa lackskador som måste åtgärdas. Men så sjukt nöjd över resultatet = Blankaste bilen i kvarteret :) :best

Bild
Bild
Bild

Sjukt svårt att fånga på bild få hoppas på sol i morgon så man kan ta bättre bilder.

Nybliven polernörd
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 13 feb 2014 12:03
Ort: Folkabo

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av Nybliven polernörd » 10 jun 2016 07:50

Snyggt jobbat och välkommen!!

A-E
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 01 jun 2016 18:47
Ort: kristianstad

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av A-E » 10 jun 2016 09:06

Tjusigt :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av Lundberg » 10 jun 2016 09:57

Välkommen och snyggt jobbat!
// Jack

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av pean92 » 10 jun 2016 10:27

Välkommen! Ser riktigt bra ut! :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av korvis » 10 jun 2016 17:28

Välkommen som sagt!
Bra jobbat! :nicka

Menzerna 3800 är trevlig på mörka lacker.
Jag använde den själv till årets polering av min bil.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av Gråben » 10 jun 2016 20:14

Välkommen! Tänk bara på att om du tejpar upp testrutorna på huven så kan du få kanter i klarlacken som kan vara smådryga att få bort, sen vad gäller trissor som flyger så kan det bero på hastighet, ytans form och tryck som spelar in :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av popp » 10 jun 2016 22:00

Kanon bra jobbat. :jeps

Och välkommen hit. :brumm

liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 11 jun 2016 03:21

Gråben skrev:Välkommen! Tänk bara på att om du tejpar upp testrutorna på huven så kan du få kanter i klarlacken som kan vara smådryga att få bort, sen vad gäller trissor som flyger så kan det bero på hastighet, ytans form och tryck som spelar in :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aha okej det där med kanter i klarlacken tänkte jag inte alls på, men de är iofs lite logiskt nu när du säger de man tar ju som bort en grop inne i rutan.

Ja jag tror helt enkelt att jag pressade trissorna lite för hårt då inte med tryck mot lacken utan med för hög hastighet man kan klart se på dem som for iväg att skummet har som släppt runt kardborren. Som att centrifugalkraften varit för stor.

liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 11 jun 2016 03:22

korvis skrev:Välkommen som sagt!
Bra jobbat! :nicka

Menzerna 3800 är trevlig på mörka lacker.
Jag använde den själv till årets polering av min bil.
Ja jag tyckte de var riktigt trevligt, inte för att jag har så mycket att jämföra med, men djupet de plockade fram var precis de jag jag var ute efter.

liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 11 jun 2016 03:26

Tack för alla trevlig kritik, kan säga att jag själv är riktigt nöjd. Gick en extra lång sväng hem från affären idag bara för att få gå förbi parkering och kika lite på pärlan :P

En ny fråga, har ställt den i en annan del på forumet också men tar den här med.

Har beige inredning i bilen även beiga gummi mattor.
Nu nästa lediga tid jag får ska insidan få sig en omgång och tygmattorna ska in under sommaren.
Men hur fräschar jag till gummimattorna, var använder man till beige gummi för att få de att se som nytt ut?

liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 26 jul 2016 16:00

Har varit lugnt på bilvårdsfronten nu ett tag, pillat med en massa cyklar som tagit upp tiden samt massa jobb, men nu är det dags att göra en kraftansträngning innan semestern. Tänkte ta mig itu med inredningen, någon som vet var man man kan hitta en klädseltvätt att låna i luleå området ? Tänkte att jag skulle få rent mattor och detaljer innan ger sig ut på sommarvägarna.

liinus
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2016 03:48

Re: Liinus nybörjarprojekt

Inlägg av liinus » 26 jul 2016 16:40

Detta är pärlan som fått min kärlek den senaste tiden :) tvättad, polerad och vaxad. Sedan återställd till original med några få customdelar :twisted:

Bild

Skriv svar