Här kommer lite utförligare info
Arbetsprocessen:
Avspolning.
Avfettning med riktigt starkt alkaliskt medel. Körde en blandning om 1:4 eller liknande.
Tvätt. Använde en cocktail bestående av Ultima Paint Guard Wash och Prox Grovrengöring

Clay. Använde Biltemas vaxschampo som glidmedel.
Avspolning.
Avtorkning. Blåste rent alla lister och skarvar med tryckluft.
Polering.
Kosmetiska på plast och gummi.
Lackskydd.
Använda produkter:
Fordonsavfettning Grön.
Ultima Paint Guard Wash.
Prox Grovrent.
Mikrofibertvätthandskar.
Meguiars milda clay.
Karossvamp.
Roterande och oscillerande polermaskiner. Jag körde roterande på allt utom vänster framskärm och vänster förar- och passagerardörr där ägaren själv brassade på med cyclokopia.
Menzerna Power Finish och Final Finish.
Lahega No. 13 och 18.
Lahega No. 36.
Trissor av olika hårdhet och fabrikat.
Concept Vista.
Biltema däckglans.
Jag ska säga det med en gång. Planen med den här rekonden var inte perfektion. Ägaren ville främst ha bort oxiden och en blank bil så det löste vi.
En fin dag!
Djupfryst bil.
Fina kristaller. Det var som sagt rätt kallt ute.
Is och snö måste bort! Körde med halvvarmt vatten och det ångade rätt rejält
Dags för clay. Jag började på passagerarsidan med clay och kompisen förarsidan med karossvamp.

Mycket skräp i lacken!
Inspektion av lackens kondition. Inte den bästa kan man säga... Alla klarlacksläpps moder typ. Den var lös från början, men korvade av sig i stora sjok när jag spolade varmvatten. Detta pillades försiktigt bort sedan.
Etsningar, oxid, repor, dörruppslag och lite rost. Bordet stod fulldukat. Härligt.
Hologram. Ditec original!
Mycket godsaker. Notera särskilt tvärniten med karossvampen
Testar kombinationer. Första bilden visar Lahega 18 med deras svarta mjuka trissa. Lite för mild kombo, även om två omgångar på hög hastighet lyfte all oxid. Testade sedan 18 med orange hård trissa, 13 med svarta trissan och slutligen 13 med orangea trissan. Jag körde med skarpaste kombinationen första vändan och gick över huven igen med orange trissa och 18. Det blev blankt och fint!
Här har en skojfrisk f-n varit framme. Dvs. jag själv.
50/50 på framskärmen.
Såhär såg det ut efter ett varv Lahega No.18 på en lila sprängd 95 mm trissa. Den mesta oxiden är borta, men ytterligare ett varv krävs för att det ska bli bra. Körde även med lila sprängd tillsammans med Power Finish och No. 13 och båda funkade riktigt klockrent. Viss fördel Power Finish avseende glansen. Annars är de relativt lika. Fortsatte runt bilen med Power Finish och Final Finish efter behov. Taket körde jag med 13 och 18 på orange hård trissa.
Sa åt min kompis att klicka lite No. 18 på en applikator och gno "som För hundra gubbar själv" och det gjorde han.
50/50 på taket.
Det börjar arta sig! Det återstår som synes endel defekter... det är etsningar från fågelbajs. Det skulle definitivt kräva minst våtslip för att lyfta dem. Två polersteg påverkade dem inte nämnvärt.
Det blir riktigt blankt i alla fall!
Lackskydd applicerat. Lahega No. 36 blev valet idag. Smidigt och krämigt, men lite trixigt att torka av om man lagt för flödigt.
Ägaren putsade sitt Sportauspuff själv. Med Lidls vaxpolish såklart
Klaaart! En pizza, 8 pepparkakor, 5 koppar kaffe och 10 timmar senare.
Notera smudgen bredvid handtaget. Den försvann skyndsamt direkt efter att bilden togs.
Det där ser väl ganska bra ut?
Bara det roliga kvar då...
Som ny! Tvättad två gånger i ljummet vatten med ett par skvättar alkalisk avfettning och ursköljd.
Tack för uppmärksamheten! Kritik och kommentarer emottages tacksamt!
...like a boss.