I söndags stod det bilvård och däckbyte på Mastens schema! Dessutom invigde jag min nya Kärcher-högtryckstvätt
Inte alltför snygg innan tvätt, dammig och allmänt ful
Vänster hjulhus fram före...
...och efter
Ni får bortse från den gröna färgen, den går inte bort hur mycket jag än försöker

Bromsoket och navet ser inte heller så roliga ut, ska lacka dem i silver senare har jag tänkt. Använde HD Grön spätt 1:10 och en klassisk diskborste för rengöringen, fungerade finfint.
Vinterhjulen fick sig en dusch HD Grön samt en högtrycksspolning och lätt svampning. Hjulsidorna sprayade jag med Autosmart Wheel Cleaner (syrabaserad) och skrubbade lätt med en rund pensel. Sedan högtrycksspolning och svampning.
Mina sommarfälgar fick sig en rejäl rengöring vid bytet i höstas, jag la då även på ett lager Hagmans Nano Seal och däcken fick ett lager Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel. Nu tvättade jag av dem och la ett lager Fireglaze. Ska bli intressant att se hur det håller, Sonüs-gelen låg fortfarande kvar efter tvätt och såg riktigt bra ut.
Till tvätten av bilen använde jag HD Grön spätt 1:20, en rund pensel för att gojsa runt i skrymslen och vrår, min gröna rastavante och Ultima Paint Guard Wash. Bilen torkades med Sonüs-våffla, till dörrgångar m.m. använde jag en vanlig liten mikrofiberduk. Efter torkning la jag ett lager Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel på allt svart plast utvändigt. Därefter gick jag lös med dammsugaren i kupén kombinerat med en liten rund pensel och min dammvippa med strutsfjädrar (lagom manlig, men bra!). Rutorna tvättades invändigt med Strovels Glasrent.
Städningen invändigt tog cirka 45 minuter, så efter det torkade jag bort överflödig Sonüs-gel så att en snygg, halvblank yta återstod.
Så här blev resultatet:
Ska gå över bilen med polermaskinen och lite Menzerna senare i vår för att få bort lite tvättrepor, då blir det även ett lager Fireglaze och några lager Ultima PGP