Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Citroën C5 Break

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Citroën C5 Break

Inlägg av Masten » 07 feb 2010 22:14

Igår ställde jag på min C5 som stått avställd i mitt garage sen november. Innan avställningen hade jag tvättat den ordentligt, så den enda smuts som fanns var tre månaders garagedamm ;)

En "före tvätt"-bild på bilen blev det iaf:

Bild

Eftersom det praktiskt taget bara var fint damm som skulle bort från bilen så skippade jag den annars obligatoriska HD Grön den här gången (ett ytterligare skäl är att jag gav bort min 5 litersdunk till pappsen tidigare i vinter...). Alltså, rejäl högtrycksspolning i GDS-hall, sedan svampning med rastavante och Ultima PGW :)

Bilen spolades av och torkades därefter med våffelduk (tack Torlejf för lånet!) kombinerat med Meguiar's Quick Detailer. Har aldrig använt mig av vare sig våffla eller någon QD tidigare och blev väldigt imponerad! I dörrgångar och andra skrymslen torkade jag torrt med mitt gamla syntetiska sämskskinn från Turtle.

Efter detta la jag ett lager Sonus Tire & Bumper Dressing Gel på listerna runt samtliga rutor och som avslutning fick lacken ett lager Ultima PGP :jeps

Slutligen lite "efter tvätt"-bilder (tyvärr hade solen gått och lagt sig...):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 5 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Torlejf

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av Torlejf » 07 feb 2010 23:24

Så fin den blev. :)

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av Göran » 08 feb 2010 20:13

Så oerhört fin! :)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av bigguns » 08 feb 2010 20:23

Snyggt Masten!

Vad hade du för temperatur i lokalen när du la på Ultiman?. (vinter ute ser jag)
Hur länge lät du den torka (ultiman))?

Mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av Masten » 08 feb 2010 21:20

Tack ska ni ha! :)

bigguns: Jag gissar på runt 15 grader i GDS-hallen. Lät det ligga cirka 10-15 minuter innan jag körde ut och hem till mitt egna varmgarage några kvarter därifrån. Har inte sett någon antydan till flammor eller liknande, så jag tror jag lyckades rätt bra :)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: 21 sep 2008 16:46
Kontakt:

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av _norrland_ » 08 feb 2010 21:44

Fräscht :D
Senast redigerad av 4 _norrland_, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av Nisse » 23 feb 2010 16:09

Fina bilder på blank bil.... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av Masten » 23 mar 2010 23:31

Idag blev det tvätt igen! Använde mig av tvätthallen på mitt gamla extraknäck så det blev deras avfettning och tjärlösare, har för mig att det är Autosmart-produkter. Min dynamiska duo (grön rastavante och Ultima Paint Guard Wash :)) fick tjänstgöra som vanligt, som avslutning blev det torkning med mina nya Sonüs-våfflor kombinerat med Meguair's Mist & Wipe. Hade tänkt lägga ett lager Ultima Paint Guard Plus som avslutning men hann tyvärr inte, däremot fick det bli lite Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel på däcken.

Bild

Bild

Bild

Inga träd i närheten, fick duga med en bilhall ;)

Bild
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Citroën C5 Break - Påställningstvätt

Inlägg av nyberg » 24 mar 2010 09:37

såg fin ut bilen...
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Citroën C5 Break

Inlägg av Masten » 13 apr 2010 23:51

I söndags stod det bilvård och däckbyte på Mastens schema! Dessutom invigde jag min nya Kärcher-högtryckstvätt :)

Inte alltför snygg innan tvätt, dammig och allmänt ful

Bild

Bild

Bild

Bild

Vänster hjulhus fram före...

Bild

...och efter

Bild

Ni får bortse från den gröna färgen, den går inte bort hur mycket jag än försöker :( Bromsoket och navet ser inte heller så roliga ut, ska lacka dem i silver senare har jag tänkt. Använde HD Grön spätt 1:10 och en klassisk diskborste för rengöringen, fungerade finfint.

Vinterhjulen fick sig en dusch HD Grön samt en högtrycksspolning och lätt svampning. Hjulsidorna sprayade jag med Autosmart Wheel Cleaner (syrabaserad) och skrubbade lätt med en rund pensel. Sedan högtrycksspolning och svampning.
Mina sommarfälgar fick sig en rejäl rengöring vid bytet i höstas, jag la då även på ett lager Hagmans Nano Seal och däcken fick ett lager Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel. Nu tvättade jag av dem och la ett lager Fireglaze. Ska bli intressant att se hur det håller, Sonüs-gelen låg fortfarande kvar efter tvätt och såg riktigt bra ut.

Till tvätten av bilen använde jag HD Grön spätt 1:20, en rund pensel för att gojsa runt i skrymslen och vrår, min gröna rastavante och Ultima Paint Guard Wash. Bilen torkades med Sonüs-våffla, till dörrgångar m.m. använde jag en vanlig liten mikrofiberduk. Efter torkning la jag ett lager Sonüs Tire & Bumper Dressing Gel på allt svart plast utvändigt. Därefter gick jag lös med dammsugaren i kupén kombinerat med en liten rund pensel och min dammvippa med strutsfjädrar (lagom manlig, men bra!). Rutorna tvättades invändigt med Strovels Glasrent.
Städningen invändigt tog cirka 45 minuter, så efter det torkade jag bort överflödig Sonüs-gel så att en snygg, halvblank yta återstod.

Så här blev resultatet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska gå över bilen med polermaskinen och lite Menzerna senare i vår för att få bort lite tvättrepor, då blir det även ett lager Fireglaze och några lager Ultima PGP :)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Citroën C5 Break

Inlägg av Tantrum » 14 apr 2010 08:19

Mycket bra! En ren bil är en glad bil! :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Torlejf

Re: Citroën C5 Break

Inlägg av Torlejf » 17 apr 2010 13:41

Är du riktigt snäll kanske du kan få låna TopToolen och lite trissor när det blir dags.
Du har ju en stor bil, då måste man ju erbjuda lite riktiga prylar. :)

Mvh. David.

Skriv svar