Här kommer lite färdiga bilder på Hantverks-racern.

- syns tallens färger är jag nöjd

- fult att tjuvkika på grannarna

- jag är nöjd
Kan bara säga att det varit en lärorik vecka efter ca 1år sen man blev lite smittad av denna ädla konst
finns ju sådana åsikter som "det är väl inget svårt om man har riktiga grejor" men kan ju till-lägga att det är svårare, med det menar jag att man ska börja lite lätt om man nu tycker det här är kul med poleringar helt enkelt en ossilerande maskin och en hård trissa för rubbing samt en mjuk för lackskydd då kommer man långt spelar nog ingen roll vilka medel man använder konsument eller proffs, min åsikt fast är man några stycken med samma intresse så varför inte lägga ihop pengar och köpa lite dyrare medel blir ju enligt min erfarenhet billigare i längden samt lite mera blänk så att säga, vill man sen gå på med lite vassare grejor som exempelvis en roterande så se tiil att objektet (bilen eller vad det nu är) är i det skicket att en genom polering alltså att man kör hål i lacken inte har så stor betydelse har man inte tillgång till sådana objekt så har man säkert kompisar eller någon bekant med en kanske lite risig bil det är alla fall så jag har gjort. Sedan ska man inte vara så fixerad vid att man ska ha ersättning för vad man gör när man håller på att lära sej utan tvärtom vara glad att man har något att träna på.
Sedan kan man ju som jag läst att andra gjort låna lite slitna kaross delar på skroten att köra på, samtidigt som du får träning så får ju skroten en mer attraktiv produkt att sälja, deras kunderna blir dessutom gladare om dom exempelvis får en blank fin dörr istället för att få en matt om nu det är rätt kulör. Och gör REN grejorna innan ni börjar polera obs måste man göra "har jag lärt mej" alltså håll rent både objekt och utrustning, trissor, maskiner ,kablar, lokal. er själva åckså för den delen stå inte o gnugga med exempelvis smutsig overall mot bilen eller smutsiga kläder,borsta gärna tänderna så man ser era belåtna leende

när ni fått lite blänk på grejorna eller mycket blänk.Och ge inte upp i första taget kommer nån och klankar ner på erat arbete så ge dom fingret

som jag fått skrivet till mej ang om man ska göra det 100 eller 75% i den här tråden, så är du nöjd så är det bra sedan måste man ju även även se till kundens krav, helt riktigt , så när man väl får en bil , kund bil eller att någon kompis eller bekants bil som är lite finare i lacken ska man veta vad man håller på med alltså inga chansningar
för även om man gör det gratis för att man tycker det är kul eller att det inbringar lite klirr i kassan så kör man hål eller sabbar lacken på något vis så kan jag garantera att man får ett dåligt rykte "även om man gör det gratisför att få träna lite.
Blir lite mycket det här men håller på att avsluta det gamla året med lite medicin(pilsner)

Så ni får ha lite översende. Kan ge ett exempel på missnöjd kund utgångsläge mitten på 80-talet saab två-taktare 60års model någonting som jag skulle lackera dom skulle slipa själva för det var "inte så noga bara det blev lite färg" okey fick hem bilen trodde jag skulle börja gråta det var det absolut värsta jag sett hela mitt då korta liv ,bilen var var hur bulig som helst samt att dom handjagat med 80 papper över hela bilen hade för övrigt begärt 1000kr för att lacka den inkl färg den "alldelleles underbara" syntetiska sorten dupont bättre blänk fick man leta efter åtminstonde på den tiden säkert nu med för den delen om man nu inte "fuskar"med klarlack på en solid lack
.
Åter till ämnet talade med kunden och påpekade att det skulle inte bli så bra att lägga färg på den här bilen naturligtvis så blev han lite deprimerad efter sin insats som slipare, ok jag klandrade inte hans arbete utan tyckte snarare lite synd om honom så jag sa så här ok jag lägger på sprut spackel o slipar om hela bilen för 500kr extra men du får behålla alla bulor men bilen kommer att bli slät ok tyckte kunden. Så jag la på sprut spackel slipade hela bilen la på grundfärg lackade med sen med den alldeles underbara duponten resultat blank slät bil med massor av bulor,stora bulor med det visste jag redan.
Ringde till kunden och talade om för honom att nu kunde han hämta bilen kunden kom och när han såg bilen såg man hur han lyste av glädje han riktigt sprang fram till bilen och kramade om den,jag däremot var ju inte så nöjd pga alla bulor men ok det var hans bil och han hade"ju" fått det billigt så jag tyckte jag gjort ett bra jobb,
Men efter ca 24timmar när jag var på väg hemifrån i bilen så mötte jag denna saab 93 kom ihåg att den var mellan blå fin färg alla fall så jag stannade jag bilen och 93.an stannade brevid mej vevade ner rutan för att prata med den sedan dagen före överlyckliga 93 ägaren han vevade åckså ner sin ruta ,kan säga att han inte såg glad ut

Så jag frågade om det hänt nogåt kan du ge dej För hundra gubbar på svarade han, konstigt han som var så glad när han hämtade bilen tänkte jag. Frågade vad han hade för problem då skriker han åt mej kolla in rutramen ,alltså den lilla kanten runt rutan på förar eller passagerar sidan,
vad är det för fel på den då frågade jag ,det har ju för Huggormars avföda blivit en runnint där skrek han,så jag tittade på bilen just då den buligaste bilen som jag alla fall lagt färg på men blank o fin för övrigt tittade sedan på rutramen och lyckades hitta på en liten droppe som inte runnit än men var liksom på väg. Så jag bad denna farbror att besöka lite varmare platser annars skulle han troligtvis inte äta fast föda på ett tag.
Det jag blev upprörd över var inte att han påpekade den lilla rinninge som var på gång den hade man kunnat fixa till på 5min ,utan att han såg detta som ett problem i förhållande till hur övriga bilen såg ut det kanske inte var något problem i det här fallet han kanske ville pruta på det redan superbilliga jobbet han fått utfört vad vet jag. Men vad jag vill säga att skulle man sabba exempelvis en lack eller vad nu pysslar med så spelar det ingen roll "hur billig man är" blir det fel så är det fel, Men man kan ju vända på steken ,tyvärr så verkar dom flesta branscher syssla med det här nu för tiden "Ta överbetalt för ett jobb som dom inte utför korekt och pruta några hundra så att kunden blir nöjd och kunden talar om för andra att det där "gick"inte att fixa men bra blev det. Kan säga att det är nog inte många som skulle erkänna att dom betalat dyrt för en dålig eller sämre tjänst om dom anlitat en så kallade hantverkare .
Nog om detta nu vill bara säg börja i rätt ände byt upp er så säga vad det gäller poleringar fast har man en bra mentor eller kan gå en kurs ok lite dyra kanske, men då slipper man kanske en massa dåliga ovanor som jag exempelvis dragit på mej ,men sent ska syndaren vakna,eller det jag tror blir både roligaste och minst kostsamt är att försöka att hänga med på en garage träft på det här forumet kan till örebro träffen någon gång i februari hoppas att den blir av. Max