Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av Nisse » 11 jan 2009 20:07

Var ner till firman och plåtade lite bilder när jag ändå skulle tvättade våra bilar...
Lite bilder på Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell 150mm...


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Toyota med extremt repig huv körd enbart med Flex XC 3401 VRG och Optipad specialrondell 150mm Menzerna Intensive Polish (30)..som synes så kör jag ut polermedlen väldigt väl...inget nötande och torkande mer än att damma av lite...

Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av mortil » 11 jan 2009 20:20

Nisse skrev:Var ner till firman och plåtade lite bilder när jag ändå skulle tvättade våra bilar...
Lite bilder på Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell 150mm...


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Toyota med extremt repig huv körd enbart med Flex XC 3401 VRG och Optipad specialrondell 150mm Menzerna Intensive Polish (30)..som synes så kör jag ut polermedlen väldigt väl...inget nötande och torkande mer än att damma av lite...

Bild

Bild

inga närgående bilder på lacken ? ser bra ut .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av Nisse » 18 jan 2009 19:13

Nu när jag har kört lite till (några bilar) med 3401 VRG så har jag gått över till Trutest Quick finish 140 med teflon (P.T.F.E)...och Menzerna Final Finish (40) istället för Menzerna Intensive Polish (30) som är lite overkill när man kör dessa optipad...dom avverkar tillräkligt bra ändå.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av Nisse » 24 jan 2009 12:04

Har också testat maskinen mer !

Har kört 3 hela bilar med den nu och maskinen börjar bli lite favorit...som vapen har jag valt "orange rondell" 160X25 eller Optipad 150mm...som medel gällande Optipac Trutest QF 140 och när Vi lägger PPS lackförsegling Mernzernas FF (40) själva Optipaden avverkar så bra så man behöver inte något grövre...

Rondell "orange" har jag kört Mernzernas (30) och (40)...

Har belastat maskinen väldigt hårt med rondell utan att den löser ut...

Just det där att den roterar åt motsatt håll kan ställa till det i början...man vinklar den som en vanlig roterande maskin som snurrar åt ett annat håll. Och detta ställer till problem i början...blir som att börja cykla bakåt kan man säga...Men man lär sig snabbt !!

Ett litet tips !
När man skall demonterar rondellen så har den fastnat väldigt hårt...man skall få under naglarna och jobba bort den försiktigt...motsols...

Med rätt handhavande så kan denna maskin göra underverk...

Vårt samtal bröts "Extreme"...Väntade att Du skulle ringa upp igen !!
Men allt är på gång...Har en känsla av att Du och jag skulle kunna snacka bilvård flera timmar...Mycket trevligt att få snacka med dig !!!!! ;)

Här några bilar som jag kört med 3401VRG...Ni skulle sett 855an från 95 hur den såg ut från start !!! ;) behöver justera datum och tid på kameran såg ja !! :oops:

Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av MAX » 25 jan 2009 11:31

intressant läsning både av Nisse och Exrem ang den här maskinen, och jag erkänner att jag redan har skaffat en vrg3401 dels för att jag ville ha en och för vad Nisse skrivit om den tidigare tror inte Nisse skulle säga att det är en bra maskin om den skulle vara dålig(dålig reklam).

Samtidigt tycker jag att det är bra att extreme varnar lite för både som han och nisse påpekar så är det knöligt att komma igång med maskinen dels för att den går åt fel håll samt att det kan vara problem med trissorna.
har sett att nisse lagt ut en tråd på en dämpad platta till 3401 nu och skulle tro att 75% av problemen ligger där då orginal fästplattan är hur oflexibel som helst rena bakeliten om man får uttrycka sej så.Nu upplever inte jag det här problemet direkt men bra kan bli bättre.Tror även att dom här eftermarknads orginal trissorna skulle hjälpa till att ge en jämnare gång på maskinen.

Nog om detta fick hem min maskin redan på tisdagen den här veckan beställde på bbv vebbshopp i lördags eftermiddag bra och snabb service, tis kväll måste testa tänkte jag men på va då, racern fick bli offer spritade av huven lila trissa 130mm och qfinish ställde maskinen på läge 4 och smög igång maskinen samtidigt som jag spred medlet, var ju lite pänd kan jag till lägga tycte att maskinen flexade lite samtidigt jag inbillade mej att jag fick hålla emot för att inte maskinen skulle klättra upp på taket körde ca fem minuter sedan var jag helt slut i kroppen ush tänkte jag blir nog att skicka tillbaka maskinen och skaffa en ny roterande i stället.

Men efter lite support av nisse och ett dygn senare skulle jag testa igen men jag hade plockat bort sidohantaget som jag upplevde att jag höll för hårt när jag körde maskinen tidigare. nu blev det orange trissa 160mm(inte gul :P )på med quick finish samma inställning som tidigare lite bättre inget flexande men ändock lite jobbig att hålla så jag bestämde mej för att släppa den fri som det heter och bara koncentrera mej på att föra den dit den skulle klockrent körde klart huven blev väl inte så mycket bättre då huven redan var polerad sen tidigare men nu kände jag att den fanns lite pontensinal i maskinen bara att träna.

tog det lugnt tills i går då jag lånade våran förnämliga tvätt hall som vi har till förfogande i hyreskvateret helt gratis bara att hämta nyckeln hos vaktis kanon,in med racern kall-avfettning akalisk avferttning yes diskmedel svamp allt för att få bort tidigare lackskydd på sidorna samt att få fram så mycket tvätt-repor som möjligt kan säga att den blev att se ut som när jag hade köpt den full av repor och till och med att bakskärmarna fått tillbaka sin gamla oxid perfekt att öva på.

Bestämde mej för att köra menzerna ff och oranga trissan 160mm ställde in maskinen på 4 och spredmedlet med den fantastiska smyga upp i varv regleringen,började på bakskärmen polerade på läge 4 när jag ansåg att jag brytit ner medlet klev jag upp på läge 5 och körde rent som det heter lite medel kvar som jag torkade bort med mf duk helt perfekt trodde jag gjort vad som kunde göras beträffande blänket i lacken på racern, ok sidorna var ju bara körda med enkel ossilerande tidigare men ändå så blev jag imponerad av resultatet.

Testade äv en lila trissa 130mm och vit hård 130mm gick hur bra som helst men inget att köra nära kanter då fästplattan ligger jäms med tissan så är det lätt att både fäst plattan och kanter med mera blir skadade.
Jag kanske kan till lägga att jag körde både över lister och sidolampor utan att maskera dom som jag brukar och inga som helst problem med detta nu gjorde jag ett test så det är inget jag rekommenderar men skulle olyckan vara framme så så är det ingen katastroff både trissor o lister mm överlever om det nu inte är vassa kanter som man sopar in i,

Så min bedömning om vi går tillbaka till kärnfrågan är att den sköter sitt jobb alldelles utmärkt som en two in one maskin klockrent om man lär sej maskinen och hittar rätt trissor och medel.
sen om en roterande eller topptol är bättre är väl mer en smaksak för användaren.
Vill man lära sej maskinen så tar det en liten stund säkert 3-4 bilar.
Skulle inte tro att man lär sej andra maskiner heller i första taget lika med olika poler-medel o lack -skydd allt har sin tid så att säga.

Man får helt enkelt göra sin egen bedömmning gå på magkänslan som det heter och kör det ihop sej så är det ju tur att vi har varandra som det heter.Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av Nisse » 25 jan 2009 17:51

Nu skall Vi bara få till detta med tillbehören,,,

Original Flex blå, vit, grå rondeller 160X30

Original Kardborre-lammullshätta 150mm

Original Rondell av 90% lamull och 10% polyester 150mm

Original Kardborretallrik-växelhjul 140mm med dämpning (nya modellen)

Original SoftVib handtag

Och Optipad (specialrondell) av lammull och akryl 150mm

Skall prioritera detta på måndag.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av TommyJ » 25 jan 2009 18:29

Ooo nu blir ja med sugen... För hundra gubbar.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med Optipad specialrondell

Inlägg av MAX » 25 jan 2009 21:52

Extreme skrev:Perfekt, skall bli intressant att gå vidare med detta, och ser hur optimalt denna maskin kommer att bli.

MVH
Extreme
Kan bara hålla med Exreme knöligt som tusan i början men bättre ju mer man kör ,jag har modiferat orange trissan lite så man slipper karborrkanten som går ända ut till kanten på trissan ,annars lätt att den tar i när det blir lite trångt ser ut så här max.
3401 034.jpg
den vänstra orginal och den högra modiferad
3401 035.jpg
har även fasat kanten lite som ligger mot objektet den högra rondellen
[attachment=0]
om fasningen gör någon nytta ska jag låta vara osagt men känns som det gör att trissan går lite lättare blir mindre friktion så att säga max.

Skriv svar