Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Inlägg av Stupid-Flanders » 05 sep 2010 21:06

Jag har i samförstånd med bigguns dragit igång ett litet test av de lackskydd som det pratas en hel del om här på forumet. Det är Ultima Paint Guard Plus, Fireglaze och Orange Sealer. Jag valde även att slänga in en liten outsider, Sonus SFX4 (http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-537.aspx)

Testytan är huven på min V70 svart metallic. Målsättningen för testet för min del är att få fram vilket av dessa lackskydd som passar min bil bäst. Jag är även nyfiken på skillnaden mellan dessa när det gäller avrinning, hållbarhet, tvättegenskaper.

Jag kommer tvätta huven regelbundet med HD-grön och använda samma schampo hela testperioden. Tänkte även försöka jämföra avrinningen före och efter varje schamponering.

Jag började med att tvätta huven med Lahega Herosolv (KallavfettningI och HD-Grön 1:20. Svampade sedan med Cherry Foam schampo och torkade torrt.

Polerade sen med Lahega 18, Lahega svart mjuk trissa på roterande. Delade upp huven i fyra rutor och la på de olika skydden

Fireglaze-Orange Sealer
Sonus-Ultima
Bild

Fireglaze "polerade" jag på ett varv och la därefter på ett varv till för hand. Sonus la jag på för hand och lät dessa båda torka c:a 1 timme innan de torkades med MF-duk. Orange Sealer la jag på hela ytan och polerade direkt bort det med en fuktad MF-duk och eftertorkade med en torr. Ultiman lades på med den medföljande MF-svampen enligt instruktion. Passade på att ge resten av bilen ett lager Ultima till :D

Bild

Bild

Bild

Det märkte ingen skillnad i glans mellan de olika skydden. Rutan med Ultima såg dock ut att vara någon nyans mörkare än de övriga. När det gäller ytan kände jag ingen skillnad mellan Fireglaze och Orange Sealer, Sonusen var något strävare men när man gick över på Ultima kändes skillnad. På den rutan var det betydligt sämre "glid" än de övriga. Ska göra en kolla i morgon när de fått härdat lite och se om det blivit någon skillnad :?

Jag kommer att följa upp detta i den här tråden under hösten och vintern för att se vad som händer med de olika produkterna.

Kommentarer och åsikter mottages gärna :jeps
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Test av 4 lackskydd

Inlägg av carina » 05 sep 2010 21:23

Intressant tråd som jag kommer följa....! :jeps
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 05 sep 2010 22:54

BAhhh SF du hann före ;)
Har mitt facit på OS, Ultima och Fireglaze (Fireglaze ersatt med Zirconite)
Har mördat dem med Alkalie, HerobiolExtra och Herosolv 20, :twisted:
Hem o tvätta huven varje dag nu SF :brumm

mvh :cheers
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 sep 2010 10:25

Hasse skrev:Mycket intressant test Stupid, detta kommer jag följa. :jeps När du säger att det var sämre glid i ultima så blir jag lite förvånad, jag har det som lackskydd nu på kärran och jag har en grymt fin yta, nästa så att den känns lite oljig om du förstår vad jag menar, dessutom grymt bra avrinning.
Jag kör ju Ultima som lackskydd på övriga bilen just nu och har hittills varit nöjd med ytan och avrinningen men när jag jämförde de fyra var det sämst "glid" på just ultiman :? Som sagt ska kolla igen nu när de fått stå ett dygn.
bigguns skrev: Hem o tvätta huven varje dag nu SF :brumm
Tänkte vänta en vecka innan tvätt så skydden får ligga till sig. Därefter är målsättningen att tvätta en gång i veckan för att få fram resultatet under "normala" förhållanden :jeps
Jag kommer tvätta huven regelbundet med HD-grön och använda samma schampo hela testperioden. Tänkte även försöka jämföra avrinningen före och efter varje schamponering.
Vilket typ av schampo tycker ni jag ska använda för att få fram egenskaperna i lackskyddet på bästa sätt? Ett med bra avrinning eller ett med sämre avrinning?? Har tillgång till Ultima, Autorange, Cherry Foam
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 sep 2010 10:29

Ett shampo utan avrinning. Jag hade kört med antingen Ultima eller Cherry foam, då dem är , enligt mig, bättre än Autorange.

EDIT:

Håller med Ante, då Cherry är ett riktigt bra rengörande shampo.
Senast redigerad av 5 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 06 sep 2010 13:32

Cherry foam tycker jag !
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 sep 2010 19:43

Stupid-Flanders skrev:
Hasse skrev:Mycket intressant test Stupid, detta kommer jag följa. :jeps När du säger att det var sämre glid i ultima så blir jag lite förvånad, jag har det som lackskydd nu på kärran och jag har en grymt fin yta, nästa så att den känns lite oljig om du förstår vad jag menar, dessutom grymt bra avrinning.
Jag kör ju Ultima som lackskydd på övriga bilen just nu och har hittills varit nöjd med ytan och avrinningen men när jag jämförde de fyra var det sämst "glid" på just ultiman :? Som sagt ska kolla igen nu när de fått stå ett dygn.
Kände lite på ytan nu ikväll och Ultiman har blivit halare men är fortfarande en aning strävare än de andra tre. Däremot kände jag idag ingen skillnad mellan Fireglaze, Orange och Sonus.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 06 sep 2010 20:47

HEJ
Tycker du ska tvätta huven men en mild alkalielösning för att inte tillförs någon extra glans el andra "hjälpmedel" till skydden. Blir enklare att se skillnader i skydden då, enligt mig.
Mvh
Z

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 06 sep 2010 21:04

bigguns skrev:HEJ
Tycker du ska tvätta huven men en mild alkalielösning för att inte tillförs någon extra glans el andra "hjälpmedel" till skydden. Blir enklare att se skillnader i skydden då, enligt mig.
Mvh
Z
Klart han ändå skall svampa, Men med ett schampo som bara har rengörande förmåga

Tycker det blir spännande med hur det går för OrangeSealer,

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 sep 2010 21:14

Tänkte lägga upp det så här vid varje tvätt:

Spola vatten på torr bil för att se avrinningen och göra en jämförelse. Därefter lägga på HD-grön och spola av. Återigen jämföra avrinningen och slutligen svampa med Cherry Foam för en sista jämförelse.

Ska även försöka jämföra om det är någon skillnad när det gäller hur lättvättat det är och om någon yta är lättare att torka med torkduken (hänger väl iof ihop lite med avrinningen)

Kommer försöka dokumentera detta med bilder och ev nån liten filmsnutt.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 06 sep 2010 21:24

Intressant test... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 sep 2010 22:19

Det har nu gått en och en halv vecka sen jag la på lackskydden och idag var det dags för första tvätten.

(Ber om ursäkt för den kassa kvalitén på filmklippen men det är ganska svårt att hålla i en slang och filma samtidigt plus att ljuset i garaget är inte så bra :jeps)

La först på HD-Grön 1:40 och tvättade därefter med Cherry Foam och Ullvanten

mmm...skum :D
Bild

Innan jag började tvätta spolade jag av huven med slangen för att kolla avrinningen. Här ligger Sonus något efter medan de andra tre är mer eller mindre likvärdiga.
http://www.youtube.com/watch?v=frGkVn3o4_I

Där efter var det dags för HD-Grön och avspolning med högtryck, sen fram med slangen igen för ny koll av avrinningen. Här är Orange Sealer och Ultiman marginellt bättre än Fireglaze medan Sonusen fortfarande är lite sämre.
http://www.youtube.com/watch?v=ENd5NAbsLEM

Avslutade med Cherry Foam och Ull-kompisen.
Bild

Fram med slangen igen för en sista koll. Nu börjar det hända lite grejor. Avrinningen är mycket långsammare men det är två skydd som sticker ur. Efter ungefär två minuter är det nästan torrt på rutorna med Orange Sealer och Ultima medan på de andra två har det knappt hänt någonting. Efter fem minuter har rutan med Fireglaze torkat upp lite men det är fortfarande mycket vatten kvar och på Sonusen har det nästan inte hänt någonting.
http://www.youtube.com/watch?v=v-nSDUkkxJ0

När det kommer till halheten i lacken så är alla skydden betydligt strävare än när de var nylagda. Bäst är Fireglaze med Orange Sealer och Sonus på en delad andra plats. Skillnaden mellan dessa två är knappt märkbar. Sämst är Ultiman.

När det gäller glans såg jag ingen skillnad på något av skydden, men som sagt ljuset i garaget är inte det bästa och när jag kom ut var det kolmörkt. Ska kolla detta i morgon i dagsljus.

Kommentarer? :jeps
Senast redigerad av 5 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 100915

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 sep 2010 22:53

Kan mycket väl vara så att ett lackskydds egenskaper är olika från lack till lack. Kan kanske även ha att göra med underarbetet, temperatur och luftfuktighet vid tvätt-tillfället, vattnet? :?
Nästa gång tänkte jag försöka tvätta på dagtid när det förhoppningsvis är lite varmare och torrare.

Jag har ju tex. haft problem med Menzerna IP och FF när jag kört roterande, att maskinen hoppar och hugger medan andra här på forumet inte alls har några problem med dessa medel och är jättenöjda med dem.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 17 sep 2010 13:48

Hasse skrev:Mycket intressant detta och väldigt väldokumenterad test, ett stort tack. :jeps
Jag har 2 lager med Ultima på min kärra och den är nu tvättad 3 ggr efter påläggningen och rent spontant måste jag säga att min avrinning är mycket bättre än någon av dom lackskydden du har på din bil. Jag vet inte riktigt vad det betyder men kan det vara möjligt att det är så olika på olika lacker?

Min bil är tvättad med hd-grön 1:40 och ultima schampot som inte är något vaxschampo.
Sen kan de ha att göra med hur mycket plåten lutar på din bil, en "plattare" huv håller kvar vattnet bättre och man tycker automatiskt avrinningen är sämre än tex en beatle med xxxx lackskydd

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 17 sep 2010 22:06

Kör på får vi se vad dom nästkommande tvättarna ger för resultat.. men mycket intressant.. :jeps
Men som du säger det finns massor av faktorer som spelar roll.. det är lika när vi på firman ska prova ett nytt medel.. kan inte bara prova på två tre bilar.. vi testar i minst 6mån för att få någorlunda reda på hur allt funkar på olika bilar och olika handa havande.. :mrgreen:
Så det tar tid att uttala sig i dessa saker.. tyvärr.. efter som vi snackar om hållbarhet i olika miljöer och förutsättningar.. jag har jobbat med bilvård i snart 25år och vet att det är skitsvårt att kolla produkter snabbt.. :nicka
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 17 sep 2010 22:23

limban skrev: Men som du säger det finns massor av faktorer som spelar roll.. det är lika när vi på firman ska prova ett nytt medel.. kan inte bara prova på två tre bilar.. vi testar i minst 6mån för att få någorlunda reda på hur allt funkar på olika bilar och olika handa havande.. :mrgreen:
Så det tar tid att uttala sig i dessa saker.. tyvärr.. efter som vi snackar om hållbarhet i olika miljöer och förutsättningar.. jag har jobbat med bilvård i snart 25år och vet att det är skitsvårt att kolla produkter snabbt.. :nicka
Instämmer.
Det tar sin lilla tid, man måste lägga det på flera olika underlag för att få optimal "bredd" på testresultatet.
Det duger inte med 2-3 bilar........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 17 sep 2010 22:25

Det är sant det du säger limban.

Huvudanledningen till att jag gör det här testet är att få fram vilket lackskydd funkar bäst på just min bil.

Var ju bigguns som föreslog det för mig att vi båda skulle göra test av samma skydd på olika bilar som tvättas på olika sätt för att senare kunna göra en jämförelse.

Skulle vara intressant om någon/några andra här på forumet, som bor i en annan del av landet , kunde göra ett test med samma medel för att få fram ytterligare jämförelser :jeps

Jag kan bidra med prov på Sonusen om någon skulle vara intresserad av ett sådant test.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 03 okt 2010 20:04

Då var andra tvätten genomförd. Samma koncept som tidigare. HD-grön 1:40 och Cherry Foam.

Nu har det blivit lite skillnad på avrinningen, är Orange Sealer som sticker ut lite grann.

Fireglaze-Orange Sealer
Sonus-Ultima

Avrinning innan tvätt
http://www.youtube.com/watch?v=0DN1eKJc86k

Avrinning efter HD-Grön
http://www.youtube.com/watch?v=KuX8Y_NVZJQ

Avrinning efter Cherry Foam
http://www.youtube.com/watch?v=ZMqG4MuhVcQ

Så här såg huven ut efter c:a 5 minuter

Bild

Och så här efter c:a 10 minuter
Bild

Bild

Jag märker ingen skillnad i glans mellan de olika skydden och hela huven är lika lättvättad, ingen skillnad mellan skydden där heller.

När det gäller ytan är fortfarande OS halast, känner ingen skillnad mellan Sonus och Fireglaze och Ultiman är något strävare men skillnadern är hårfina.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Re: Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Inlägg av bigguns » 03 okt 2010 20:40

Stämmer med mina resultat.
Dock har jag inte med Sonusen.

1:a OS och Zirconite --Tål minst 10ggr med 2% alkalie
2:a Ultima --Tål 6 ggr 2% alkalie
3:e Fireglaze ---Tål inte alls... MEN om man ger tusan allt vad avfettning heter på den så håller glans och avrinning LÄNGE. Bevis på detta fick jag senast igår när jag tvättade brorsans Subaru som jag la Fireglaze på för 18 månader sen. Han har inte använt någon som helst avfettning på den. Klockren avrinning alá Fireglaze forfarande, det far av i sjok.

Mvh
Z

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Inlägg av Ante_Bmw » 03 okt 2010 22:12

bigguns:
Dessa resultat har väl inte presenterats här i tråden ?
Tycker mig bara läst att OrangeSealer stack ut mest...

Jag har tidigare uteslutande kört Fireglaze och alltid avfettat med HD 1:40 och har ej tyckt att skyddet försvunnit helt , Mitt krav på ett lackskydd är attd en skall bevara glansen jag polerat upp samt hålla bilen lättvättad !

Skriv svar