Testytan är huven på min V70 svart metallic. Målsättningen för testet för min del är att få fram vilket av dessa lackskydd som passar min bil bäst. Jag är även nyfiken på skillnaden mellan dessa när det gäller avrinning, hållbarhet, tvättegenskaper.
Jag kommer tvätta huven regelbundet med HD-grön och använda samma schampo hela testperioden. Tänkte även försöka jämföra avrinningen före och efter varje schamponering.
Jag började med att tvätta huven med Lahega Herosolv (KallavfettningI och HD-Grön 1:20. Svampade sedan med Cherry Foam schampo och torkade torrt.
Polerade sen med Lahega 18, Lahega svart mjuk trissa på roterande. Delade upp huven i fyra rutor och la på de olika skydden
Fireglaze-Orange Sealer
Sonus-Ultima

Fireglaze "polerade" jag på ett varv och la därefter på ett varv till för hand. Sonus la jag på för hand och lät dessa båda torka c:a 1 timme innan de torkades med MF-duk. Orange Sealer la jag på hela ytan och polerade direkt bort det med en fuktad MF-duk och eftertorkade med en torr. Ultiman lades på med den medföljande MF-svampen enligt instruktion. Passade på att ge resten av bilen ett lager Ultima till

Det märkte ingen skillnad i glans mellan de olika skydden. Rutan med Ultima såg dock ut att vara någon nyans mörkare än de övriga. När det gäller ytan kände jag ingen skillnad mellan Fireglaze och Orange Sealer, Sonusen var något strävare men när man gick över på Ultima kändes skillnad. På den rutan var det betydligt sämre "glid" än de övriga. Ska göra en kolla i morgon när de fått härdat lite och se om det blivit någon skillnad
Jag kommer att följa upp detta i den här tråden under hösten och vintern för att se vad som händer med de olika produkterna.
Kommentarer och åsikter mottages gärna