Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Mercedes B-klass
- mortil
- Moderator
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Mercedes B-klass
fick in denna idag
Efter tvätt så såg inte bilen så farlig ut ändå .
Efter en omgång med Vita hårda och IP och avslutade med FF på blå mjuka på toptoolen så blev resultatet detta
Närbild .
Efter tvätt så såg inte bilen så farlig ut ändå .
Efter en omgång med Vita hårda och IP och avslutade med FF på blå mjuka på toptoolen så blev resultatet detta
Närbild .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Jiiins
- Entusiast
- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Mercedes B-klass
Snygg blänka!!!!
Hur lång tid tog det för dej?
Var den mjuk- hård i lacken?
La du något skydd?
Roligt med bilder man blir så sugen
//Jiiins
Hur lång tid tog det för dej?
Var den mjuk- hård i lacken?
La du något skydd?
Roligt med bilder man blir så sugen
//Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
ha gjort klart den idag. klockan vart lite mycke igår ska ner och läga lackskyddet nu (R2000)Jiiins skrev:Snygg blänka!!!!
Hur lång tid tog det för dej?
Var den mjuk- hård i lacken?
La du något skydd?
Roligt med bilder man blir så sugen
//Jiiins
gissar på att hela bilen tog ca 3-4 timmar att polera . den va rätt hård i lacken men rätt välskött. (va inne på mr cap för ett år sen) va rätt hård i lacken . men vita hårda på Toptool och IP bet rätt fint faktist.
mer info kommer sen
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Tantrum
- Administratör
- Inlägg: 1897
- Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
- Ort: Göteborg
Re: Mercedes B-klass
Riktigt snyggt som vanligt Mortil!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- mortil
- Moderator
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
mer bilder från färdigt resultat . de fanns nån GIGANTISK repa faktist som inte IP bet på och då blev de lammull och FC+
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Re: Mercedes B-klass
fint arbete mortil syns att du har handlag med polering av bilar max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor
- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
Ja mortil är en kille som kan sin sak !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
tack o tack . ja försöker bara va noga och tänka på hur jag själv vill att en bil ska se ut när man får tillbaka den från polering
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Tomas88
- Medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
- Ort: Älmhult
Re: Mercedes B-klass
Blankt var de ja.
Snyggt jobbat.
Snyggt jobbat.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
Kör: Volvo C30 T5.
- mortil
- Moderator
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
hmm är mercedes kvalite på lack eller bromsar riktigt dåliga ?
någon som kan knäcka den här nöten ?
fick ett samtal idag från ägaren av mercedesen och han började med att berätta hur nöjd han fortfarande var (sånt är kul) MEN han hade fått massa flygrost på vänstersidan av bilen IGEN...
så min fråga är . Vet nån vad det kommer ifrån ? bromsarna? mötande trafik ? vad ?
förra gången han tvättade bilen så använde han kallavfettning och då vart bilen som ny . denna gången hade han använt alkalisk enbart och svampat och då fanns det flygrost där. små prickar rostbrungråa .
kan man bli bukt med problemet ?
någon som kan knäcka den här nöten ?
fick ett samtal idag från ägaren av mercedesen och han började med att berätta hur nöjd han fortfarande var (sånt är kul) MEN han hade fått massa flygrost på vänstersidan av bilen IGEN...
så min fråga är . Vet nån vad det kommer ifrån ? bromsarna? mötande trafik ? vad ?
förra gången han tvättade bilen så använde han kallavfettning och då vart bilen som ny . denna gången hade han använt alkalisk enbart och svampat och då fanns det flygrost där. små prickar rostbrungråa .
kan man bli bukt med problemet ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Funk
- Moderator
- Inlägg: 4084
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Mercedes B-klass
Mercedes är ju iofs kända för att ha grava rostproblem och dålig lack, men inte så att det fastnar lättare på dem...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Nisse
- Sponsor
- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Mercedes B-klass
Ja Mercedes rostar lite väl mycket om man tänker på prislappen....Har för mig att man för några år sedan började med 15års rostskyddsgaranti för att tvätta bort detta dåliga rykte....Har för mig att man återanvänder plåt som är återvunnen från 50-70 talets Opel Record, Kapitern, kadett, diplomat, Admiral ...Nä nu var jag dum !!
Flygrost...istället för att skriva något långt så hittade jag detta på nätet !!
Kom nu ihåg att det är inte jag som har skrivit detta !! utan jag har helt enklet klistrat in detta !!!
Men jag tyckte det var väldigt bra och utförligt !
Bilens lack och rutor utsätts för många slags påverkan under bar himmel. Allt som kommer ”flygande”, föroreningar från trafik, industri, natur med mera, sand, damm, insekter, fågelspillning, bladlusexkrementer etc. – varje förorening kräver sina åtgärder. Allt som kommer uppifrån ligger främst på bilens vågräta ytor (tak, motorhuv, bagagelucka, vindruta och bakruta).
Ett dagligt exempel på industridamm är bromsdamm på fälgarna, där bilens egna bromsskivor och bromsbelägg är boven.
Flygrost orsakas av nedfall av mikroskopiska järnpartiklar, som etsar fast på bilens ytor – lack, glas, plast etc.
Flygrost är ett känt begrepp vid järnvägstransport, men fenomenet uppstår vanligtvis under vinterhalvåret då slitrester från dubbdäck fastnar på bilen. De kan också förekomma om bilen till exempel står parkerad i närheten av ett företag som bearbetar järn/stål (varv, maskinfabrik e.d.). Situationen uppkommer när till exempel stora arbetsstycken bearbetas/sandblästras utomhus, eller vid utsug från inomhusverksamhet, och stålpartiklar förs med vinden och landar till exempel på bilar.
Det är viktigt att situationen hanteras innan den hinner utveckla sig. Vilka åtgärder som bör vidtas beror på föroreningsgraden.
SONAX Industrial Cleaner ( artikel 513605, Proffsprodukt som endast finns på utvalda fackbutiker ) är till exempel framtaget speciellt för att avhjälpa problem med flygrost/industridamm. Produkten angriper inte skyddade ytor (lack/eloxering etc.) och används av ett antal bilimportörer och -tillverkare. Lättare föroreningar kan ofta hanteras med SONAX XtremeFälgrengöring, men resultatet förutsätter att man följer en rad förhållningsregler. Till exempel får produkten absolut inte torka in på ytan under behandlingen.
Flygrost kan förekomma var som helst, och är egentligen inte svår att komma till rätta med, bara man går korrekt till väga.
Bromsdamm på fälgar är, som nämnts, ett slags flygrost. Stålpartiklar från bromsskivorna bränner fast i ytan på fälgarna och bilens sidor – en situation vi alla känner till. Om man regelbundet spolar fälgarna går det på ett ögonblick. Spruta bara på SONAX Xtreme Fälgrengöring ett par minuter före biltvätten. Om man däremot sällan spolar fälgarna krävs det mer än ett par små sprut före tvätt.
För att ge konkreta förslag till lackrengöring bör man veta hur svårt flygrostangreppet är – det finns olika möjligheter.
Om bilens lack är välvårdad (vaxas ett par gånger om året) är problemet mindre än för obehandlad lack.
Om man bor i ett område med stora mängder nedfall/järnstoft, är det lämpligt att använda garage och att för övrigt hålla lacken ren och väl skyddad med vax året runt.
Flygrost...istället för att skriva något långt så hittade jag detta på nätet !!
Kom nu ihåg att det är inte jag som har skrivit detta !! utan jag har helt enklet klistrat in detta !!!
Men jag tyckte det var väldigt bra och utförligt !
Bilens lack och rutor utsätts för många slags påverkan under bar himmel. Allt som kommer ”flygande”, föroreningar från trafik, industri, natur med mera, sand, damm, insekter, fågelspillning, bladlusexkrementer etc. – varje förorening kräver sina åtgärder. Allt som kommer uppifrån ligger främst på bilens vågräta ytor (tak, motorhuv, bagagelucka, vindruta och bakruta).
Ett dagligt exempel på industridamm är bromsdamm på fälgarna, där bilens egna bromsskivor och bromsbelägg är boven.
Flygrost orsakas av nedfall av mikroskopiska järnpartiklar, som etsar fast på bilens ytor – lack, glas, plast etc.
Flygrost är ett känt begrepp vid järnvägstransport, men fenomenet uppstår vanligtvis under vinterhalvåret då slitrester från dubbdäck fastnar på bilen. De kan också förekomma om bilen till exempel står parkerad i närheten av ett företag som bearbetar järn/stål (varv, maskinfabrik e.d.). Situationen uppkommer när till exempel stora arbetsstycken bearbetas/sandblästras utomhus, eller vid utsug från inomhusverksamhet, och stålpartiklar förs med vinden och landar till exempel på bilar.
Det är viktigt att situationen hanteras innan den hinner utveckla sig. Vilka åtgärder som bör vidtas beror på föroreningsgraden.
SONAX Industrial Cleaner ( artikel 513605, Proffsprodukt som endast finns på utvalda fackbutiker ) är till exempel framtaget speciellt för att avhjälpa problem med flygrost/industridamm. Produkten angriper inte skyddade ytor (lack/eloxering etc.) och används av ett antal bilimportörer och -tillverkare. Lättare föroreningar kan ofta hanteras med SONAX XtremeFälgrengöring, men resultatet förutsätter att man följer en rad förhållningsregler. Till exempel får produkten absolut inte torka in på ytan under behandlingen.
Flygrost kan förekomma var som helst, och är egentligen inte svår att komma till rätta med, bara man går korrekt till väga.
Bromsdamm på fälgar är, som nämnts, ett slags flygrost. Stålpartiklar från bromsskivorna bränner fast i ytan på fälgarna och bilens sidor – en situation vi alla känner till. Om man regelbundet spolar fälgarna går det på ett ögonblick. Spruta bara på SONAX Xtreme Fälgrengöring ett par minuter före biltvätten. Om man däremot sällan spolar fälgarna krävs det mer än ett par små sprut före tvätt.
För att ge konkreta förslag till lackrengöring bör man veta hur svårt flygrostangreppet är – det finns olika möjligheter.
Om bilens lack är välvårdad (vaxas ett par gånger om året) är problemet mindre än för obehandlad lack.
Om man bor i ett område med stora mängder nedfall/järnstoft, är det lämpligt att använda garage och att för övrigt hålla lacken ren och väl skyddad med vax året runt.