Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Backman - Polering av polarens BMW 540 -97

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Backman
Ny Medlem

Backman - Polering av polarens BMW 540 -97

Inlägg av Backman » 10 okt 2011 23:54

Mattias heter jag (22år) och är bosatt i GBG. Har varigt rekondare på Audi GBG i ca 6 månader och har sedan den tiden haft mycket andra jobb men har haft kvar intresset för att polara och rekonda bilar och har hållt på så i ca 3år nu.

Vid varje rekond brukar det bli en vanlig tvätt med shampoo, därefter biltemas avfettning med gnuggande med hjälp av mikrofiberduk för att få bort allt gött och flötigt som fastnat i lacken. Därefter går jag på med min 300g sonax deg och följer upp med en till tvätt. Sen får det torkas rent med en lahega mikrofiber "sämskskinn" och sedan torkas. Kör sedan igång med maskningen och kör igång med lahegas fastcut.
Alla produkter är av det dyrare serien från lahega. Dom billigare kan diskuteras i effektivitet.. Då jag vet att många inte föredrar lahega. Men jag antar att det finns något som funkar för alla.
I alla fall så tar jag en 3-4 gula 3m rondeller och får upp en fin puts på hela bilen med hårt tryck och hög temp. Sen kör jag finecut med 2 gula rondeller för att sedan avsluta med lackförseglingen av 2-stegs typ pålaggt med mjuk rondell med dubbelocillerande maskin med fukt. Sen lite finputs på det så är kalaset klart. Brukar hålla sig i ca 1 år (innan det slutar pärla sig och tappa "flötheten") om man nu använder rätt schampoo förståss. Invändigt går jag inte in på..

Jag kan mycket väl göra fel på något av dessa stegen då jag aldrig fick någon utbildning och mycket lite coaching på audi. Men jag har aldrig blivigt missnöjd eller polerat igenom eller fått några rosor eller liknande. Det enda jag har haft lite problem med är att stenskott och andra små hål i lacken fylls med polermedel. Och på en solidsvart bil är det ju inte det vackraste att se. Så tips på hur man kan tänka sig få bort det hade varigt välkommet.

Jag reserverar mig för stavfel.. :P

Bilder i alla fall!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Backman, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Backman - Polering av polarens BMW 540 -97

Inlägg av Funk » 11 okt 2011 07:01

Välkommen till forumet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Backman
Ny Medlem

Inlägg av Backman » 11 okt 2011 16:50

Tack, Känns lite underligt att jag inte hittade hit för längesedan. :)
Senast redigerad av 4 Backman, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 11 okt 2011 18:26

Snyggt :best ... och välkommen
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 okt 2011 19:37

Stiligt och välkommen :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem

Inlägg av jesprut » 11 okt 2011 19:43

Bra jobbat och välkommen! :)

hmm, Backman och GBG... Har du delat garage med en som heter Mårten ?

Skriv svar