Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Menzerna Power Lock, bad ass test!

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
nonnelito
Ny Medlem

Menzerna Power Lock, bad ass test!

Inlägg av nonnelito » 21 okt 2011 19:32

Har polerat 2 bilar åt en polares farsa och lagt PL som skydd, man har ju läst om det och det verka ju vara rätt okej :)

Men hur bra är det egentligen? jag har gått runt här hemma nu ett par dagar och fundera på hur det håller och kommer plötsligt på att jag äger en taxibil som rullar nu under höst/vinter halvåret ca 1000-1300 mil i månaden och va vore inte bättre än att testa på den :oops: då får man ju som svaret rätt omgående :)

Så imorrn mina vänner så kluddar jag på PL på den och slänger upp lite bilder, den polerades för 3 veckor utom huven och fronten för den va nylackad efter en älgknuff, så jag gör en snabbgenomgång av lacken om jag måste bättra på lite..

Kommer att uppdatera med jämna mellanrum :)
Senast redigerad av 4 nonnelito, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Menzerna Power Lock, bad ass test!

Inlägg av Tantrum » 21 okt 2011 20:02

Kul!
Lägg gärna nåt eller några skydd bredvid på t ex. huv och tak också. Kan ju alltid vara kul att följa upp lite.
Uppdatera gärna med lite bilder osv :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 21 okt 2011 20:10

Har bara PL i lådan just nu men jag köper på mej eftersom :) Har beställt efter en ny Vito som kommer i början på december så kom gärna med förslag för på den finns det plåtyta att testa på 8-)

R.A
Medlem

Inlägg av R.A » 21 okt 2011 20:41

Kul idé! Dock så kommer du få ut mer mil med skyddet än en privatperson då milen går så fort. Blir påfrestning/slitage på ett annat sett. Jag fick tex ut 6000 mil på en behandlad framruta, funkar fortfarande extremt bra på sidorutorna 7000 mil i skrivande stund.

Dessutom är det riktigt kul när man får in kunder i bilen och de säger oj va roligt att få åka en helt ny bil! Ny och ny, den har gått 7000(ex) mil :-)

/Robin

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 22 okt 2011 13:04

Nu har den behandlas, gick över den med Lahega 28 och svart trissa innan, PL lade jag på för hand på hela bilen utom framrutan för den är sönderblästrad efter sina 32800 mil...likaså fälgarna som inte heller är i nått "kosta på skick"

Bild

Så nu börjar testet mina vänner, den har redan gett sej iväg på en 20 mila tripp i skrivande stund och ska gå 22-06 i natt :)

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 okt 2011 13:41

Jag vill inte komma som en "party pooper", men Powerlock fäster inte särskilt bra ovanpå en vaxpolish, som Lahega 28 faktiskt är.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 22 okt 2011 14:49

marcus skrev:Jag vill inte komma som en "party pooper", men Powerlock fäster inte särskilt bra ovanpå en vaxpolish, som Lahega 28 faktiskt är.
Det är sånna tips som man tar åt sej av när man inte har så mkt erfarenhet :) Tar gärna emot tips på vad man kan köra innan PL

R.A
Medlem

Inlägg av R.A » 22 okt 2011 15:17

Vi är "kollegor" :-). Spännande att se hur länge PL sitter på en taxi.

Hmm jag har telnr snett över sidan. Framkant bakdörr till bagageluckan typ. Så har inte vågat mig på att polera den ännu. Känns så tunna dekalerna, är så mycket mellan dem som måste poleras... stora loggan körde du rätt över den eller runt den?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 4 R.A, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 22 okt 2011 16:14

Stora loggan och telenr har jag kört som vanligt över med Lahega fast cut 13 och det gick bara fint, men Länstrafikens loggor tålde ingenting..men jag tror nog att kvalitet på Sverige Taxi dekalerna kan skilja, du får testa :)

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 22 okt 2011 21:23

edit glöm det första,

blank taxi.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 22 okt 2011 23:15

Ser med spänning fram emot resultatet. Jag har för närvarande Power Lock på familjebilen och är nöjd hittills. Sprita innan du lägger PL så fäster det bättre!
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 23 okt 2011 00:43

Daniel N skrev:Ser med spänning fram emot resultatet. Jag har för närvarande Power Lock på familjebilen och är nöjd hittills. Sprita innan du lägger PL så fäster det bättre!
Detta är bra ;)
Men vill ni ha optimalt resultat ska ni tvätta av med en alkalie ganska stark,, :brumm
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 23 okt 2011 09:54

limban skrev:
Daniel N skrev:Ser med spänning fram emot resultatet. Jag har för närvarande Power Lock på familjebilen och är nöjd hittills. Sprita innan du lägger PL så fäster det bättre!
Detta är bra ;)
Men vill ni ha optimalt resultat ska ni tvätta av med en alkalie ganska stark,, :brumm
Hej limpan :P
Kan du precisera det där med att använda stark akalie som rengöring innan man lägger lackskydd,ska man ta exempelvis hd grön blandat 1:10 eller 1:40.samt då svampa eller bara lägga på löst och sedan spola av,och rekomenderar du även denna starka akalie som rengöring före vax,lackskydd till en vanlig solid lack utan klarlack .

Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 23 okt 2011 13:14

wannabeapolisher skrev:Hej limpan :P
Kan du precisera det där med att använda stark akalie som rengöring innan man lägger lackskydd,ska man ta exempelvis hd grön blandat 1:10 eller 1:40.samt då svampa eller bara lägga på löst och sedan spola av,och rekomenderar du även denna starka akalie som rengöring före vax,lackskydd till en vanlig solid lack utan klarlack .

Max.
Bra där, Max, nu är det inte bara jag som får skit för att skriva "en stark alkalie" :lol: :geek: :best :jeps

Max, jag skummar av bilarna med t.ex. HD grön och då 1:20, alternativt blandar en liknande blandning i en hink och skvättar även i en rejäl "skvätt" Cherry foam (ca 1 dl, så att man inte får skit för att skriva "rejäl")

Och nej, man tvättar aldrig en oxiderad bil med en alkalie efter att man har polerat - om man nu inte vill göra samma bil två gånger. :mrgreen: :twisted: :x :(
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 23 okt 2011 18:32

La Powerlock för tre månader sedan, lättvättad och bra avrinning fortfarande (vilket jag iofs räknat med) första saltningen var i veckan så nu skall det bekännas färg. Har även lagt det på vinterfälgarna och de brukar inte vara granna på vintern.
Skall bli kul att följa ditt test.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 23 okt 2011 19:21

limban skrev:
Detta är bra ;)
Tvättar dagligen med Autosafe 500 som är kopplad till väggblandare, är det nått som duger till "avlusningen" ??

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 23 okt 2011 19:27

Har en liten uppdate redan nu, chauffören ringde och fråga vad jag gjort med bilen då han bara skulle snabbspola efter att kört en lerig väg och skiten bara trollades bort och redan efter ett par km körande så var den kruttorr :shock:

Ska bli mer intressant nu till veckan då farsan ska köra, han är inte lika noga så det blir tvättat vid behov som han säger :roll:

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 23 okt 2011 21:47

marcus skrev:
wannabeapolisher skrev:Hej limpan :P

Max.
Bra där, Max, nu är det inte bara jag som får skit för att skriva "en stark alkalie" :lol: :geek: :best :jeps

Max, jag skummar av bilarna med t.ex. HD grön och då 1:20, alternativt blandar en liknande blandning i en hink och skvättar även i en rejäl "skvätt" Cherry foam (ca 1 dl, så att man inte får skit för att skriva "rejäl")

Och nej, man tvättar aldrig en oxiderad bil med en alkalie efter att man har polerat - om man nu inte vill göra samma bil två gånger. :mrgreen: :twisted: :x :(
Precis Marcus nu är ni två :lol: :geek: :best :jeps
Är ju inget fel i sig iofs att skriva så :P men liksom att det är lätt hänt att man som :mrgreen: läsare kanske då blandar ytterligare lite starkare blandning tex 1:10,1:5 och dessutom då ställer sig o svampar med denna bus grogg,vilket mer eller mindre blir rena döden för lacken även om den är klarlackad :o

Och då även viktigt att man i samma mening får fram att en solid lack (speciellt äldre)utan klar lack absolut inte bör komma i närheten av starkare akaliska medel inte ens innan poleringen pga att den helt enkelt inte tål denna behandling :evil:

Är ju lika illa med starka (penetrerade)lack skydd på en solid lack där det mer eller mindre kan ställa till med samma fenomen som med akalien dvs att det mattar ner ytan och att det krävs en polering för att få tillbaka glansen :shock: så där torkar vi bara noggrant av polerresterna och sen använder vi ett bra hållbart vax för att vara på säkra sidan :P

Så bra att du beskrev detta Marcus :jeps med blandnings förhållanden och även då att en bra skvätt med bilshampo hjälper till att smörja mellan svampen och lacken när man då väljer att svampa ,så fler blir insatta i om hur lätt det är att förstöra sitt tidigare i svett o tårar nerlagda poler arbeta med för "starka akalie"blandningar :cheers

Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

nonnelito
Ny Medlem

Inlägg av nonnelito » 03 nov 2011 19:50

En 400 mila uppdate:

Har tvättat bilen ett antal ggr nu med Autoclean 500 som vi kör via en väggblandare och jag har sett att skiten (bla svartprickar) sitter kvar ...men så häromdagen blev jag tvärless på dom och sopa på Herobiol extra och dom är ett minne blott och avrinningen återkom som en faktura från skattmasen :)
Så nu åker 500:an upp på hyllan och microlen fram för sin dagliga tjänstgöring, eller kom gärna med förslag, jag är en insnöad Lahegasnubbe :oops:

...nu en fråga: Vad äter mest av lackskydd/vax, pretolium eller alkalieavfettning? varm eller kallvatten vid högtryckstvätt?

Efter en helt vanlig dag så här på höstkanten och då är detta andra gången på samma dag ;)
Bild
Bild

Herobiol extra och högtryck med varmvatten, ingen svampning!
Bild
Bild

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 03 nov 2011 20:22

nonnelito skrev:En 400 mila uppdate:

Har tvättat bilen ett antal ggr nu med Autoclean 500 som vi kör via en väggblandare och jag har sett att skiten (bla svartprickar) sitter kvar ...men så häromdagen blev jag tvärless på dom och sopa på Herobiol extra och dom är ett minne blott och avrinningen återkom som en faktura från skattmasen :)
Så nu åker 500:an upp på hyllan och microlen fram för sin dagliga tjänstgöring, eller kom gärna med förslag, jag är en insnöad Lahegasnubbe :oops:

...nu en fråga: Vad äter mest av lackskydd/vax, pretolium eller alkalieavfettning? varm eller kallvatten vid högtryckstvätt?

Efter en helt vanlig dag så här på höstkanten och då är detta andra gången på samma dag ;)
Bild
Bild

Herobiol extra och högtryck med varmvatten, ingen svampning!
Bild
Bild

Du bör använda både alkalisk avfettning (autosafe) och kallavfettning (herobiol) då de tar olika sorters smuts. Kallavfettningen tar Asfalt, tjära, olja salt osv och den alkaliska avfettningen tar den mer "naturliga" smutsen från växt och djurriket. Lägg kallavfettning först så långt upp som det behövs och sedan alkalisk över hela bilen. Kallavfettningen tar betydligt hårdare på lackskyddet än den alkaliska gör.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar