Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mitsubishi L200

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Per
Ny Medlem

Mitsubishi L200

Inlägg av Per » 22 okt 2011 23:39

Här kommer lite bilder från första projektet som jag och en kompis tog oss an. Bilen i fråga är en L200 med 28 000 mil på mätaren. Har gått mestadels efter E4 (Mycket saltväg!) Hjälpte inte att bilen inte var tvättat senaste året. Inte lackskyddad senaste 5-6 åren iaf..

Här kommer lite bilder på hur bilen såg ut före vi satt händerna i den
Bild
Bild
Bild

Bilderna talar sitt tydliga språk.

Medel som användes
- Herobiol extra
- Menzerna Power Gloss
- Menzerna Power Finish
- Menzerna Final Finish
- Final touch
- Ultima PGP

Maskiner som användes
Felisatti modell äldre.. :mrgreen: som kördes med gula rondeller tillsammans med PF
Cyclo kördes med svarta rondeller och FF

Taket var strävt som ett sandpapper (mest troligt aldrig tvättat..) :shock:
Här är en 50/50 på taket

Bild

Repor på dörr före polering
Bild

Samma ställe efter polering med PF
Bild

Tog rätt lång tid men det gav skapligt resultat
Här är lite bilder under arbetets gång

Bild

I brist på trädbilder som annars är populärt så får ni på en stol..
Bild

Bild
Gissa den röda bilen =)
Bild

Bild

Hade tyvärr inge concept vista att tillgå till listerna så blev nödlösning med black chrome..

Skulle vilja ha tips på hur man får ren instegen, körde dessa med både herbiol extra sedan gnussade med svampar av olika hårdheter och även fälgrengöring.. Några tips?

Annars är vi nöjda för att vara första bilen man kör på. Man vågar inte gå på så extremt med roterande då man inte är så van än, Och föraren av polermaskinen hade bruten tumme :mrgreen:

Alla tips mottages varmt

Bilderna är tagna med en Samsung Galaxy s2, så kvaliten är ju inte bäst.
Senast redigerad av 4 Per, redigerad totalt 14 gång.

wannabeapolisher
Medlem

Re: Mitsubishi L200

Inlägg av wannabeapolisher » 23 okt 2011 10:36

Nu måste väl både bilen och ägaren känna sig nöjda :P
Nog för att det finns enklare objekt att börja sin polishers kaririär med, men då blir det ju inte lika stor skillnad :shock:

Blev som sagt stor skillnad före och efter utfört arbete så det är precis som det ska vara rent ,blankt o skyddat 8-)

Ang tips o råd så vill jag ge samma råd som Desico här på forumet gav mig när jag gjorde min första riktiga polering, och upptäckte att lacken var hur sträv och knottrig som helst efter min seriösa tvätt trots olika avfettningar både högt o lågt :evil: och det är att använda kaross svampen eller en lera för att få bort dom där sista orenheterna som sitter på lacken,dvs dom föroreningarna som varken avfettningarna eller shampot brukar bita på.

Men det jag anser som minst lika viktigt oavsett man polerat 1 eller 1000 bilar är att se till att man har gott om tid på sig så man slipper känna sig stressad, vilket då lätt gör att man både tröttnar och även gör stooora misstag.

Sen är det bara att nöta på både med medel o maskiner man trivs bäst med :P

Mvh Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

Per
Ny Medlem

Inlägg av Per » 23 okt 2011 11:57

Ägaren var mycket nöjd efter och det känns väldigt kul. Och som du säger inte det lättaste att börja med, men det tog sina timmar hehe. :)

Ska verkligen testa lera på nästa bil man kör då. Har aldrig använt det tidigare så det blir något nytt :) Ska man köra den i steg också eller räcker det att man kör en grov om det är mycket/ en fin om det är lite på den bilen man kör?

Inga tips vad man kan köra på instegen? Sitter så sjukt hårt..
Senast redigerad av 4 Per, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 23 okt 2011 16:21

Ja lera eller karosssvamp rekomenderas varmt och def. på en sån här bil som inte fått nån kärlek what so ever...

Men jag tycker ändå att ni fick till det jäkligt bra :D

Men snälla.... säg att även ni behöver stege för att komma åt taket så jag slipper vara själv om att klättra på dom :lol:
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Per
Ny Medlem

Inlägg av Per » 23 okt 2011 16:32

Okej blir att testa och tackar! :)

Haha vi hade ingen stege men däremot att stå på insteget/i dörren eller på stol bredvid fungerade rätt bra för att ta främre delen av taket. För att ta bakre delen så fällde vi ut luckan längst bak och stod på den. Men hade vi haft en stege som inte var så vinglig så hade nog den använts istället. hehe

Skriv svar