Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
MAX

Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av MAX » 22 mar 2009 19:23

Vad gör man för att bota fredagens polerings- asbinent , rätt svar ingenting mer än ta sej en återställare nämligen polera mera. :P
Så den här gången fick man ta till gummans bil nämligen en opel vecktra -98års modell konsument behandlad för cirka 1,5 år sen med hagmans flytande rubbing + den store(roterande) och skyddad med lahegas banan-vax+darlingen (enkel ossilerande)bra grejor kan till-läggas både maskiner och medel.

Kan till-läggas bara tvättad två gånger på ett år senast i augusti -08 :oops:
Tvättade bilen i går då jag haft tillgång till våran tvätt-hall :P här i hyres-kvateret hela helgen la på biltemas kall-avfettning sidor, front, bakparti ,hjul och biltemas super-avfettning på överdelen påminner om akalisk avfettning funkar bra fick godkänt båda avfettningarna spolade av bilen nogrant med vatten slang .

Blandade ordning en hink vatten med turtels bilshampo någonting köpt på rusta klart god-känt :P
Torkade sedan av bilen med en av Görans våffel-dukar som jag vunnit i pris på detta förnämliga forum Tack och bock ;)

Inspekterade bilen och kan säga att den klarat sej ganska bra beträffande blänket 8-) men mycket repor överallt kan inte svara på om dom till-kommit sen jag polerade den sist eller om jag missat dom sist då man bara var glad om det blev blankt , men som sagt :twisted:

Täkte bara köra över den med quick-finishen och darlingen så på med lila trissa och medel började på taket blev absolut ingen skillnad varken blankare eller tog några repor stenhårt :evil:
Nä nu blev jag upprörd vilken himla otur :lol: in i skåpet fram med den STORE på med sprängd-trissa laddade med ff på taket igen :?: kan säga att inte hände det mycket så på med rubbingTrissa och pg hallelulja gud hör bön :P

Körde över taket en vända med pg och körde efter med ff och bbv.s orange 160mm klart.
Samma visa på motor huven klart.
Baklucka och sidorna räckte det bra med ff.n klart kan säga att det känns fint att man lärt sej att köra färdig en sektion eller panel åt gången innan man hoppar över till nästa del av bilen alltså rubba och fin-polera en del åt gången mindre risk att man missar något och full kontroll. 8-).

Sen var dags för darlingen ;) igen på med blå mjuk trissa och laddade med fire-glass bara att köra på körde ut medlet så det i pricip inte syndes att man lagt på något och snålade inte cirka fyra kappsyler till tacket. två till huven, och en till bakluckan och en halv till övriga paneler då trissan började bli ganska mättad klockrent :P

Här kommer lite bilder från amatör-rekonden och har återanställt en av gubbarna som fick sparken sist då han gjorde för nogranna arbeten :mrgreen:BildBildBildFärdig tvättad och på väg in i recond-garaget blank o fin :?:Bildföre bilder.BildBildBildefter polering.BildBildBildDags för fire-glas.BildBildAvtorkning och en sista koll då man vill behålla jobbet som det heter :lol:

Naturligtvis så börjar små rengna när gumman hämtade bilen så det blev inte så mycket träd-visning den här gången Jiiins men lite alla fall men det kommer fler fram-över i" prommis ;)BildBild

Angående polerings-asbinent som drabbar oss emellanåt så är nog jag botad för den här gången, men Pappa ringde i dag och frågade vad jag höll på med polerar gummans bil svarade jag, jaha sa han va bra då för då kan du få ta både min och min gummas bil när du är klar :evil:
Tur att man ska jobba en vecka igen så man får vila upp sej lite max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av Nisse » 22 mar 2009 19:39

Stiligt Max !! ;)

Riktigt bra glans ser ja...lite synd att man inte fick se 3401an in aktion bara.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av Göran » 22 mar 2009 20:05

Finfint o en väldigt stilig mössa! Hehe!

Kommer du på garageträffen i Helsingborg i maj?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av MAX » 22 mar 2009 20:09

Nisse skrev:Stiligt Max !! ;)

Riktigt bra glans ser ja...lite synd att man inte fick se 3401an in aktion bara.... ;)
Provade 3401.an faktigst lite grann på taket med optipaden och ff men fick till det här flexet igen vad det nu beror på kanske svårt att lära en gammal hund att sitta.
Sen att det blev roterande är nog mest för att den går så mycket tystare(mina grannar :evil:
Men det kommer nog med tiden tror nog att det löser sej när jag får köra den på ett ställe där jag inte behöver tänka på ljudet så mycket blir nog en spärr rent mentalt med ljudet då jag blir lite stressad av att jag ska få klagomål från grannarna funkade ju fint på jobbet med 740.in och skumtrisssa ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av MAX » 22 mar 2009 20:19

Göran skrev:Finfint o en väldigt stilig mössa! Hehe!

Kommer du på garageträffen i Helsingborg i maj?
Är en av mina favorit mössor då man inte har skärm som tar i överallt visserligen kan man ju vända en keps bak o fram men tycker dom här svets-mössorna är suveräna att jobba i.
Ang garage träffen så blir det ju en bit att åka men funderar på saken men kan säga att jag är hur sugen som helst men som sagt blir ju en bit att åka men ska fundera vidare inte helt omöjligt ;) max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av Tantrum » 22 mar 2009 20:54

Riktigt snygg glans Max! Bra jobbat!

Hur upplevde du Power Glossen? Blir det mycket att städa?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av Jiiins » 22 mar 2009 21:11

Tummen upp Max ;) ......Snyggt jobbat o berättat....Tack för att du tänkte på mej!.......Träden...... :D ... älskar den vyn!! Satt o tänkte här idag att det var längesen Max polerat.......Nån bil :lol: .......Väntar med spänning till nästa gång......Hoppas det inte dröjer så länge.......denna gången :P

Mvh.Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av MAX » 22 mar 2009 21:52

Tantrum skrev:Riktigt snygg glans Max! Bra jobbat!

Hur upplevde du Power Glossen? Blir det mycket att städa?
Blev inte mycket att städa av power glossen kan jag säga och ganska blankt yta (skumtrissa) men inga hologram eller liknande och smörjer som tusan mycket bra då man kör roterande maskin klockrent, kan säga att jag doserade ganska duktigt(rätt eller fel)ska jag låta vara osagt, men det gick bra att trycka på rätt så duktigt :twisted:


Blev lite att torka men mycket lätt-torkat och bara att köra efter med ff tror nog att dom här menzerna medlerna är ganska säkra att köra roterande med då dom smörjer väldigt bra fast dom även kan vara lite tjuriga emellanåt :evil:

Men det går nog att lösa med ett annat medel dom gångerna bara man hittar rätt i denna jungel av polermedel har testat ett lite lite grann men för tidigt att uttala sej då jag är lite osäker på märke men kan säga att det funkade bättre än pg.n på huven till racern(glasfiber)åter-kommer med rapport när jag fått lite mer kött på benen :P
Tackar även för berömmet om poleringen Tantrum och Nisse.


Passar på att tacka Jiiins åckså som jag sett gjort ett inlägg nu medans jag sitter och spelar pekfinger-valsen på tangent bordet kommer nog ganska snart bättre bilder på träden bara det blir lite bättre väder helst sol kan till-lägga att jag fått taket på racern ett snäpp blankare än sist så det är nästan synd att behöva lacka om den men som sagt är den helt slut i lacken + all rost finns även några duktiga genom-poleringar :mrgreen:mvh max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av Nisse » 22 mar 2009 21:58

Dags att testa Menzerna Super Finish/Power Finish vid nästa polering... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Återbehandling av ett av mina första polerings-objekt

Inlägg av MAX » 22 mar 2009 22:10

Nisse skrev:Dags att testa Menzerna Super Finish/Power Finish vid nästa polering... ;)
Börjar faktigst ta slut på min ip efter mycket exprimenterande och en och annan överdos så det är nog inte allt för långt borta :P max.

Skriv svar