Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flex3401+lammull Vs hård volvo

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
MAX

Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 05 apr 2009 22:39

Har fått låna en gammal volvo för att hård testa nya lamm ullen
var meningen att jag skulle köra den på min roterande men det visade sej att den fungerar alldelles utmärk
på 3401.an som jag haft lite problem att köra optipaden på samt att den inter averkat speciellt mycket med skumtrissorna fast det har varit fin gång på den då jag kört skum.

Alla fall så upplevde jag när jag testade den här kombinationen på corsan att jag fick en lite matt yta när jag körde med pg men tydligen så var den så hårt polerad sen tidigare och färgen så tunn på huven att den här kombon fick bägaren att rinna över som det heter var helt enkelt nere och polerade på orginal-lacken som fått tjäna som grund-färg :mrgreen:

Upplevde även att det blev lite mickro-repor som jag nämde men det var nog helt enkelt poler-rosor som jag skapat tidigare med hjäp av min roterande maskin men helt enkelt missat :mrgreen:

Åter till ämnet har sett till att jag har gott om tid den här gången alltså så länge jag behöver vilket är en förutsättning har jag lärt mej för att få det så bra det bara går och enbart i övnings-syfte.
Bilen är omlackad i någon blågrön mettallick med klarlack och kan säga att jag upplever den ganska hård.
Har kört klart huven började med pg.n och upp-levde ingen matt-het alls blank och fint enbart med pg.n sedan kört efter med optipaden och ff funkar mycket bara lite lite flex men det tar sej :P

Har även kört halva taket med samma kombo och börjat köra passagerar sidan funkar hur bra som helst och börjar få bra grepp om optipaden blir bättre och bättre som det heter slänger ut lite bilder på bilen inte dom bästa tagna med mobilen och svårt att se skillnad alla fall på taket då som sagt bara halva är polerat (passagerar sidan)fort-sättning följer max.BildBildBildBildveckans utmaning :evil:Bilden till har kluddat med lite vätska går kanske att rädda :?:Bilda new machine in town :twisted:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av Nisse » 06 apr 2009 18:08

Man får trixa lite och hålla på...till slut hittar man sin style gällande maskin - rondell - medel....som med allt annat övning ger färdighet !! ;)

Blankt blir det i alla fall !!
Ser väldigt bra ut Max ! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av Göran » 06 apr 2009 18:08

Riktigt bra Max! =)

Du är ett föredöme härinne! :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av Jiiins » 06 apr 2009 19:03

Hej Max!

Tack för träd...bilderna :D
Du är en härlig prick........mycket spännande läsning och informativ!!!
Väntar på mer bilder ;)

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 06 apr 2009 21:34

Har kört ett litet ryck till i kväll med det som blev polerat i går ,nämligen att gå över en sväng till med bbv.s 160mm oranga trissa och ff blev ett snäpp blankare än med optipaden.


Känns skönt med gott om tid samt att bilen är helt opolerad sen tidigare(oskuld) :twisted: som det heter funkar som sagt mycket bra med flex lammulls trissa faktigst lika fin gång som skum-trissorna blir nog så att jag i det här fallet lägger optipaden åt sidan och använder den när det är dags för att polera en bil som bara behöver ett polerigs-steg dvs bara lite finare repor typ tvätt mina tankar.


Blir nog så med den här bilen att jag kommer att göra mitt yttersta för att plocka varenda repa för utom dom två jätte-reporna som finns på förar-sidans bak-dörr och bak-skärm bilen är inte i så bra skick så det är väl lite över-kurs om man ska vara ärlig men ska man lära sej så är det helt perfekt i det här fallet.

Har tänkt att köra klart tak-halvan på förar-sidan i morgon-kväll samt fram-skärmen på passagerar-sidan och fort-sätta med sidorna på förar-sidan på ons eller torsdag vi får se har som sagt all tid i världen på mej :P

Slänger in lite fler bilder som jag tagit i kväll fortfarande lite dålig kvalite pga mobilen men ska försöka ta finare bilder när bilen blir klar men nu kan man alla fall se lite skillnad på tak-halvorna som i princip inte syntes på utomhus-bilden från i går så håll till godo samt så får jag tacka för fin respons på dom föregående in-läggen känns kul med lite upp-muntran mvh max ;)
volvo 745 042.jpg
Tak-halva klar
:oops:
Bilagor
volvo 745 049.jpg
Motorhuven klar
volvo 745 045.jpg
Tak-halva ogjord fick ändra hade skrivit färdig förlåt.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 09 apr 2009 23:18

Då var man nästan klar bara förar dörren + vänster fram skärm + baklucka kvar.
Har i princip sprungit över tidigare gjorda paneler två gånger till :?:

Kan låta konstigt då jag varit nöjd tidigare men som sagt tyckte att det var i princip klockrent men då man började syna på djupet så vist fans det nån enstaka liten repa som smugit sej fram när man inte varit på plats(när katten är borta så dansar råttorna på bordet)

lika bra att löpa linan ut fram med den store skumtrissa laddade med ip körde av höger sida nästan hela huven laddade trissan en sista gång smetade ut medlet sparkade igång maskinen tvärnit :evil: nä nu blev jag förvånad död maskin lyste fortfarande i garaget snabbt ur med kontackten svetten lackade i pannan hm,hm :cry: min bästaste kompis gav upp konstigt har fungerat i 25år och bara lägger av helt utan förvarning :lol:


Kanske han insåg att gjort sitt och ville gå i pension och lämna över spelplanen till husses nya favorit flexus 8-)
sagt o gjort hade bara kört pg till nya lammullen men tänkte att istället för ta dom sista reporna med skum och ip samt för att få det sista blänket med ff så på med ullen på flexusen och laddade med ff nu ska vi se tänkte jag och repade eld på maskineriet och körde av det lilla som var kvar på huven :o
har det nån gång varit klock-rent så var det nu :P


laddade om och startade från början allt utom taket blankt blev blankare 8-)
SEN var det dags för veckans utmaning två jätte repor som bara väntade på lite smisk av flexusen började med den på bakskärmen laddade med ip och kände mej för lite tog hyffsat bra repan blev lite nertonad men syntes ganska tydligt laddade om med pg och tog ner den lite mer nu började svetten lacka i pannan igen spännande värre, ä va är det här.

fram med 1200 våtslip lite grovt men allt jag hade i våtslip ,mattade ner så mycket jag vågade på med ip och körde bort slip-reporna och avslutade med ff inte 100 men bra blev det körde klar hela skärmen först ip och sedan ff.


Fortsatte sedan med repa nr 2 på bak dörren laddade med ip och började polera lite :?:
vart tog den repan vägen då :?: som var åtminstonde hällften av den på bak-skärmen pust-väck som det heter bara att köra av dörren, :P

Nog om detta som en liten notis kan jag till-lägga att jag inte har behövt klättra upp så mycket i varv-talen med den här lammulls-trissan har kört precis som vanligt spritt medlet på trean polerat på fyran med lite mera tryck på reporna och glänst till lite på femman emellanåt och avslutat på trean så då har man en bra växel dels till att rengöra trissan och starta på när man skickat på lite nytt medel funkar bra för mej ;)

Nu är den här lacken som jag upplever ganska hård(omlackad för ca 5 år sen )så hur den här trissan går på mjukare lacker har jag ingen aning om men det får tiden utvisa skicar med lite bilder alla fall nu taget med en vanlig kamera men inte vet jag om dom blev nå bättre lite kanske kommer lite flera när bilen blir klar mvh max. ;)Bildrepa bakskärmBildrepa bortaBildrepa dörrBildrepa bortaBildungefärligt skick på hela bilenBildresutat före lack-skyddBildlika härBildEn slagen hjälte :lol:

Kom på att jag testat menzernas nya medel pf och sf men som sagt för lite för att uttala mej mer än att dom gamla känns bättre än så länge lite mera att jobba med som det heter :twisted:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av rekaren » 10 apr 2009 09:48

Du e för härlig Max, dina redogörelse för hur poleringarna du gör e verkligen roliga att läsa.
Och bilen ser bra ut.
Sedan blir jag lite sugen på att köpa en sådan lammullshätta som du berömer till "flexus". Iofs trivs bra med optipaden och sedan får man köpa en propad för att se vad det är för skillnad om det nu är någon.

Ha de bra Max, kanske vi ses där ute i poleringsdimman igen??
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 10 apr 2009 14:51

rekaren skrev:Du e för härlig Max, dina redogörelse för hur poleringarna du gör e verkligen roliga att läsa.
Och bilen ser bra ut.
Sedan blir jag lite sugen på att köpa en sådan lammullshätta som du berömer till "flexus". Iofs trivs bra med optipaden och sedan får man köpa en propad för att se vad det är för skillnad om det nu är någon.

Ha de bra Max, kanske vi ses där ute i poleringsdimman igen??
Tackar och bockar Rekarn känner mej så pass säker på den här trissan så du ska få ett erbjudande av mej om du skaffar den här trissan på inrådan av mej och använder 130mm fästplatta och inte skulle bli nöjd jämfört med optipadens flexande gång på 3401.an så lovar jag att jag köper den av dej samt att jag alldrig mer ska rekommendera någon ull-trissa på det här forumet i"promis ;)

OBS gäller bara rekarn kan bli dyrt annars om flera skulle bli miss-nöjda :lol:
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av rekaren » 10 apr 2009 15:07

Max detta låter för bra att vara sant, kommer att beställa en sådan trissa vid nästa order.
Men jag lovar dig att du kommer att slippa betala denna om jag inte blir nöjd, men tack för erbjudandet!!
Men tack vare dessa ord om att du lovar detta så tror man ännu mer på denna trissa.
Ha de bra Max.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av marcus » 10 apr 2009 16:04

Är det Flex original lammull ni pratar om?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av rekaren » 10 apr 2009 18:39

Japp de e det!
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 11 apr 2009 12:05

Då var det klart för den här gången
och kan säga att jag känner mej mycket nöjd med den här kombon 3401.an + flex orginal lamm-ull funkar i mitt fall över förväntan ang avverkning mycket bra samt no flex at ol, samt att jag även körde slutfinishen med samma kombo.

Hade tänkt köra slutfinischen med den store(roterande )och skum-trissa men som sagt så kastade den in hand-----duken och tur var väl det då jag inte hade något annat val än 3401.an skulle troligtsvis blivit kanske lite blankare med skum-trissa(tror jag alla fall)men nu fick det bli så här den här gången kan nog blivit blankare även om jag varvat på lite mer med maskinen tyckte att det flöt på så bra(lugnt och behagligt)=full koll som det heter.

Testade även att köra bak-luckan enbart mad quick-finishen men det räckte inte ända fram(kanske om jag varvat lite mer men lång-fredag och grannar :evil: så bäst att ta det lite lugnt så lite ff gjorde susen tar bra med den här trissan.

Angående den här jätte-repan på bak-skärmen så vill jag av-råda från min metod(nu gick det bra)men i sånna här lägen så är det bättre att lägga i lite färg,klar-lack så man kommer upp i nivå med yt-lacken och slipar med ex 2000papper och försöka hålla sej just på skadan specielt om man som idet här fallat har lite apelsin-skals struktur på lacken blir annars så att man får en ganska stor yta nån kvadrat dm med helt slät lack och övriga runt omkring med apelsin blir att se lite konstigt ut så begränsa våt slipen så mycket som mjöligt för att få en enhetlig yta och fyll i färg där det saknas när det gäller stora repor .

Avslutade med att lägga på essex profs-vax för hand och torkade av med mf-duk samt la på m52 möbel-polish på kofångare och sido-lister funkar bra både med vaxet och polishen finns säkert bättre grejor men så fick det bli det här gången och säkert fler :P

Skickar med lite bilder på färdig bil(jiiins ;) ) är inte riktigt nöjd med glansen kan bero på apelsins skals-strukturen.
men då kommer vi in på lite mer avancerad polering nämligen att våt-slipa hela bilen i fråga men det får bli en annan övnings uppgift och annan bil fick alla fall bort reporna till 99,2% vilket var syftet den här gången med flexusen max ;)BildBildBildBildBildBildGoodnight
Nu har man alla fall en veckas semester att se fram och emot skulle ha börjat med racern snart men tror det får vänta till vintern så jag nöjer mej med att besikta den vilket är dags nu och kör den som den är lika roligt ändå samt att jag inte behöver gräma mej om jag skulle få en repa i lacken :lol: bara att tuta och köra som det heter 8-)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av Nisse » 11 apr 2009 18:39

Låter väldigt bra det där Max !!
Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø 258.704 kommer också rekomenderas till 3401an fortsättningsvis.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av Jiiins » 11 apr 2009 22:42

Max vem försöker du lura :!: .......Dej själv eller :?: .........För vi går inte på att du kan hålla dej till vintern.......Innan du putsar igen :lol: :D :D

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Flex3401+lammull Vs hård volvo

Inlägg av MAX » 12 apr 2009 10:27

Nisse skrev:Låter väldigt bra det där Max !!
Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø 258.704 kommer också rekomenderas till 3401an fortsättningsvis.... ;)
Funkar som sagt mycket bra på hårda lacker med 3401.an åtminstonde dom två som jag testat där man i princip bara gnuggat lite på ytan med skumtrissor och 3401.an.
Samt att jag inbillar mej att man mycket väl kan köra slut-finischen med denna trissa bara att byta medel som det heter.


Hann med att även med att köra lite på racern i går som jag däremot upp-lever som väldigt mjuk i lacken då den färgar av sej frukansvärt mycket samt att det finns mycket porer som jag inte lyckats få bort tidigare(trodde inte att det gick heller).

men faktum att det riktigt sög ur lacken det sista som behövdes helt perfekt99,8% gick tom ner en växel på varje moment spred på tvåan ,polerade mellan trean och fyran samt blänkte till som det heter strax över fyran samt förde maskinen mycket sakta över ytan som extrem rekomenderade för att få upp lite värme(knappt ljumet på ytan) men gick mycket bra.


Nu blev det mycket färg-rester i trissan (mjuk-lack)så här fick man använda sporren ganska flitigt för att rengöra trissan.Fick även en mycket bra slut-finisch utan att behöva stega upp i varv-tal har skaffat en ny metod att mäta glansen nämligen att läsa i lacken vad det står på glimm-tändarna i lys-rörs armaturena. ;)
Men i det här fallet(mjuka lacker) tror jag optipaden eller propaden kommer bättre till pass men den har ju sagts kunna göra mer skada än nytta på mjuka lacker vilket inte flex orginal trissa verka göra så det får jag låta vara osagt :mrgreen: men då den som tidigare sagts håller sej mycket ren under polerings tiden så kanske det går bra om man är försiktigt med ett finare medel just för att den inte ska sätta igen så mycket.

Eller så får man helt enkelt räkna med att trissan ska sätta igen sej(bevis att det händer något samt att resterna hamnar i trissan i stället för att bli kvar i lacken) och rengöra den så ofta som det behövs för att få ett bra resultat sej mina tankar max :P .
Jiiins skrev:Max vem försöker du lura :!: .......Dej själv eller :?: .........För vi går inte på att du kan hålla dej till vintern.......Innan du putsar igen :lol: :D :D

/Jiiins
Inte hade jag tänkt hålla igen med poleringar(helge rån) :lol: menade bara att jag inte hade lust att börja svetsa och lacka på racern visserligen tycker jag om att slipa och lacka lika roligt som att polera men rost-lagning ush :evil:
Samt så blir det att kosta en del(risk att man blir fattig ett tag)men som sagt lika roligt att åka i den ändå kanske till och med så det är roligare då det är en billg bil och inte allt för vanlig i dom här trakterna samt att den syns (halva nöjet)som sagt polera bilar är roligt och ju sämre lack desto bättre mera utmaning som det heter.

Det gäller bara att hitta sin egen metod maskiner , trissor, medel mm vilket jag personligen tycker är svåraste biten det som funkar bra för andra kanske inte alls fungerar så bra för en själv så det gäller att inte deppa i hop när det knölar till sej(gör inget om man blir nedslagen som det heter utan det viktigaste är att resa sej igen)och ta nya tag.


Och det viktigaste belysningen :idea: har tyckt tidigare att jag sett det som behöver synas och det som synst mest har försvunnit utom-hus men kommit på att man bara försökt lura sej själv :mrgreen: .
Samt att det får ta den tid det tar och kör man färdig en panel åt gången rubbing slut-finish så spar man mycket onödigt arbete.

Mot att kanske gnugga en fläck på taket och när det blir jobbigt så börjar man på en annan panel för att det känns lättare som sagt man får köra färdig en panel åt gången och så kan man sätta sej på en stol med en kopp kaffe eller te(ej pilsner)och inspektera vad man åsta -kommit antingen bara njuta eller göra om det man missat :P

Blev lite mycket i vanlig ordning tror att det börjar bli dags att besöka garaget gjorde ju miss-taget att polera lite på racern i går(skulle ju bara testa)men det ena ger det andra så nu gäller det att tämja porerna i lacken.Bara tak och huv ;)
Skulle även opererat den store men det känns inte så viktigt nu när man lyckas tämja flexusen så det får allt vänta skulle den gå att rädda så får den återgå till sina gamla arbets-uppgifter nämligen 40-120korns-papper och slipa bilar plåt-rena i samband med svetsning,spackling eller ta bort nån amerikansk plast-lack alla 70-80-tal eller någon annan skräp-lack om man ska lacka om nån bil i framtiden :P mvh max.

Skriv svar