Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vw Vento

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Vw Vento

Inlägg av Tantrum » 12 apr 2009 09:15

Fick till denna ganska bra tycker jag själv :)

Bilen står alltid parkerad utomhus. Dessutom ligger en charkuterifabrik där de röker kött precis bredvid parkeringen :) Ägaren var noga med att poängtera att de "svarta fläckarna" på bilen skulle försvinna. Visst sa jag och tänkte att HD-Grön säkert fixar skivan. Men ack så fel jag hade. Efter normal tvätt satt de "svarta fläckarna" kvar. Bilen var fullsmockad med fastbrända små svarta prickar. Särskilt högersidan var utsatt. Jag testade att avfetta bilen igen med en starkare blandning alkalisk avfettning, men det bet inte. Testade då att svampa huven med en 1:4-blandning HD-Grön utan resultat. Här gav jag upp och åkte och köpte clay istället. Hade ingen med mig så jag fick köpa Meguiars konsumentförpackning :( Rätt dåligt bett i den leran. Dock repade den nästan obefintligt. Clayade bilen två varv och då blev det bra :)
Trissorna blev dock lortiga ändå när jag polerade högersidan. Riktigt ingrodd skit :)

Huv, tak och baklucka fick en omgång Power Gloss före Power Finish. Båda kördes med skumtrissa- PG med hård och PF med medium/mjuk. Sidorna körde jag bara med PF och mediumtrissa.
Antingen var lacken hård eller så körde jag PG fel, men jag tycker inte den bet något vidare trots att jag stegade mig upp till över 2000 rpm med högt tryck på trissan :)
Avslutade med QF140 efter att ha spritat bilen två varv.
Bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Listerna är obehandlade här. Gick på dem med värmepistol senare med mycket gott resultat. Nära nyskick på listerna :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite regn under natten inbjöd till lite konstnärliga bilder :)
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Re: Vw Vento

Inlägg av Göran » 12 apr 2009 10:13

Bra jobbat, vad har du för polérmaskin?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Vw Vento

Inlägg av MAX » 12 apr 2009 10:39

Snyggt jobbat Tantrum kanon :P
Om du tyckte det bet dåligt så kör Mortils recept vilket jag anammat nu LAMM-ULL ska det vara om det ska hända något men mycket fint jobbat tummen upp max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Vw Vento

Inlägg av TommyJ » 12 apr 2009 11:54

Känns ganska härligt va att man får till det trots att bilen jävlas med en 8-)
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Vw Vento

Inlägg av mortil » 12 apr 2009 19:43

snyggt :) sånt där är trevligt
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Vw Vento

Inlägg av Jiiins » 12 apr 2009 22:07

Bra jobbat Tantrum :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vw Vento

Inlägg av Tantrum » 13 apr 2009 08:30

Tack ska ni ha! :) Alltid kul med respons!

Ägaren blev jäkligt nöjd. Det är kul när de upptäcker smågrej efter smågrej efter att de sett bilen på avstånd. Typ att alla lyktglasen är blanka, att rosten är lagad, att all utvändig plast är snygg osv. Det blev ett par varv runt bilen för att titta och peka :)
Hittade också en riktigt rejäl snöborste i bagaget som jag förbjöd från och med nu :)

Här är den makalösa manicken. Vad ska det vara för fett i växelhuset på en sådan här?
Bild

Medel:
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Vw Vento

Inlägg av hebbe » 13 apr 2009 09:11

bra jobbat! gillar regnbilderna
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Vw Vento

Inlägg av MAX » 13 apr 2009 09:14

Snygg maskin ser väldigt smidig och lätt-hanterlig ut ang fett till växelhuset så ska man nog följa till-verkarens rekomendationer (ang garanti)annars så något som är anpassat för kugg-växlar samt att det tål lite värme då det brukar bli lite varmt i växel-huset var väl inget direkt svar på vilket märke ang fettet men det finns ju som bekant säkert lika mycke att välja på där som det är när det gäller val av poler-medel.
Om du däremot vill byta fett för att du tycker maskinen är lite hög-ljud så har jag upp-levt att en större trissa dämpar ljudet en hel del specielt lamm-ull sen får man ju som jag märk mer värme med en ex större skum-trissa = lite större av-verkning men då kanske det blir att gå för tungt i stället om man har en lite klenare maskin mina erfarenheter så här långt men alla fall lite av mina tankar.

Sen blir jag lite nyfiken på att du körde varm-lufts pistolen på listerna verkar fungera ganska bra enligt bilderna så det vill jag gärna testa så gärna lite tips hur man gör förstår att man ska vara lite försiktig men berätta gärna max ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vw Vento

Inlägg av Tantrum » 13 apr 2009 09:42

Tack Hebbe! :)


MAX skrev: Sen blir jag lite nyfiken på att du körde varm-lufts pistolen på listerna verkar fungera ganska bra enligt bilderna så det vill jag gärna testa så gärna lite tips hur man gör förstår att man ska vara lite försiktig men berätta gärna max ;)
Max: Se till att plasten är riktigt ren först. Sen är bara att köra försiktigt tills plasten börjar "svettas". I mitt fall värmde jag på lite avstånd så att plasten skulle bli genomvarm, för att sedan gå närmare. Känns nästan som att måla med sprayburk när färgen börjar skifta i plasten :) Fick också gå tillbaka på nästan alla ytor för att få ett jämnt resultat. Ville inte bygga upp för mycket värme i plast och lack.
Ska dock säga att jag inte har en aning om hur nyttigt det är för plasten att göra såhär. Plasten fäller ju definitivt ut någonting när den värms, som då saknas efter behandlingen. Men tricket med varmluftspistol är ju gammalt så helt galet kan det ju inte vara :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Vw Vento

Inlägg av MAX » 13 apr 2009 09:50

Låter finemang har ju listerna till corsan kvar som alldrig blev återmonterade att träna på då jag ändå tänkt att kasta dom tackar för tipset.
Även fast tricket är gammalt som du skrev så var det helt nytt för mej :mrgreen: max.

Skriv svar