Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Peter R tvättar och polerar

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 21 jul 2015 17:54

kenta_k2 skrev:Tack. Var ju bra pris på den också.

K
Ja den funkade fint.
Köpte även en däckborste från Waxdog. Jag vet inte vilken av dom eller om det är båda som luktar illa. Tvätthinken stod inne i badrummet efter att ja hade sköljt rent allt efter en tvätt. Kom sen in på muggen och kunde inte fatta va de va som luktade. Nu ligger dom utomhus.

Efter en sväng till Örebro igår passade ja på att svänga in på Volvo och bad dom kolla på ett tidigare garantijobb. Fick lite plåt omlackerat och det blev inte riktigt bra. Norrhyttan har sett eländet. Det är så dåligt gjort så ja vill knappt parkera bilen med den sidan synligt. Blev iaf riktigt bra bemött och jobbet kommer att göras om och en tid bokades. Efter det kommer jag att tillbringa en helg i garaget tillsammans med polermaskinerna.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Manor » 03 aug 2015 18:25

Har du fått det tidigare dåliga jobbet omlackat?
Det brukar rekommenderas att avvakta 3 månader innan man lägger ett lackskydd på en nylackad yta. Det kan ju dock skilja om den lackade delen kunna ugntorkas.

Jag fick ju en skärm omlackat på Subarun och blev rekommenderad att avvakta minst 3 månader innan polering/lackskydd.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 03 aug 2015 21:17

Nej ja tror att ja fick tid i september och ja såg i datorn att det var fullt.

Är det verkligen tre månader som gäller? Vänster framskärm och förardörren. Bagagelucka och bakstötfångaren ska lackas igen.
Ja vill gärna polera bilen i ett nafs. Lackskydd måste nya lacken hålla för. Då polerar ja panelerna som inte är omlackade och lägger Polishangel Master Sealant på hela bilen.

Körde 58mil i regn i onsdags förra veckan. PPS på rutorna levererar och Polishangel Rapidwaxx ger verkligen lacken en härlig yta.

Stod parkerad i två dygn under träd som ger så där pytte små klistriga droppar kladd på lacken. Hade i alla fall ena sidan tätt intill en häck och andra sidan långt ifrån parkeringsrutan bredvid. Sen va ja tvungen att köra ner sidorutan för att betala två broavgifter i Danmark :cry:
Bytte bromsskivorna och beläggen bak innan vi åkte. Nu efter 160mil inkörning är bakfälgarna brutalt sunkiga av allt bromsdamm.
Fronten och vindrutan är täckt av flugor.

Imorgon blir det en rejäl tvätt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Manor » 03 aug 2015 21:34

Det var åtminstone tre månader som nämndes för mig...jag ville också behandla den direkt.
Kolla upp det för säkerhetsskull...trist att sabba något i onödan.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 21 feb 2016 22:39

Tvättade bilen idag för första gången i år utomhus. Eller rättare sagt blev det bara tre förtvättar innan ja åkte till tvätthallen.
Den frusna högtryckstvätten fungerar perfekt. Men efter att ha varit ute säkert 45min och spolat och haft mig skulle ja gå in en sväng. Hör då att tvätten går till och från med jämna mellanrum. Den tappar trycket, läcker den? Nej men spollansen gör det. Det är handtaget som inte tätar som det ska. Får bli ett samtal till Waxdog.
Kallavfettning
Kallavfettning + en skummning med alkalisk avfettning
Flygrostborttagare
Bild

Vet inte riktigt varför ja tog en bild mitt i avtorkningen.
Använde CarPro reset schampo. Ett av mina tre favoritschampon.
Skulle ha provat Liquid Elements Glossboost men lackskyddet är fortfarande som nytt så jag avvaktar.
Bild

Obligatoriska helgladdningen.
Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Manor » 22 feb 2016 17:51

Bra att Kränzlen inte tagit värre stryk.
Jag tog in min inför vintern och placerade den i bastun :).

Laddar du batteriet varje helg?
Jag laddar någon gång då och då och använder också en liknande CTec (men silverfärgad).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 22 feb 2016 19:45

Vi använder dieselvärmaren flitigt och kör bara 6mil/dag så jag laddar ibland oftare än en gång i veckan.
Laddaren är silvergrå det är bara ett gummiskydd utanpå som är svart. Köp till din Ctek tror dom ligger på en hundring. Dom ligger still bättre mot underlaget.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av ostkroken » 22 feb 2016 22:06

Hehe jag kör ena bilen 250 mil/år och laddar ca 1 gång/kvartal. Kanske dags att börja ladda oftare. :-)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av deje » 23 feb 2016 00:05

Är också ute efter en laddare har kikat på C-Tek mxs 5.0, ser att du har 10:an är inte det lite i överkant för en personbil , hörde nån tumregel att förhållandet mellan laddare och bilbatteri ska vara ca 1:10 , alltså om man har ett batteri på 60ah bör laddaren inte vara högre än 6a ,detta för att batterier mår bäst av att laddas långsamt ?
Off topic så klart men behöver lite input innan köp!!
deje

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 23 feb 2016 00:29

Jo en MXS 10 är kanske lite onödigt "stor" men ja fick ett ryck och slog till på en. Har några sedan innan
Bild

En MXS 5.0 Polar el vanlig är bra till de vanligaste batterierna. Mopeden laddar jag med en av femmorna. Batteriet i bilen är aldrig dåligt man ja trodde det skulle ladda snabbare med en tia. Det gör det kanske om batteriet är riktigt urladdat men det vill jag undvika.
Jag har bara kollat på specen på laddaren och valt en som passar batterierna som jag har. Förhållandet 1:10 stämmer säkert.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av deje » 24 feb 2016 01:08

Perra83 skrev:Jo en MXS 10 är kanske lite onödigt "stor" men ja fick ett ryck och slog till på en. Har några sedan innan
Bild

En MXS 5.0 Polar el vanlig är bra till de vanligaste batterierna. Mopeden laddar jag med en av femmorna. Batteriet i bilen är aldrig dåligt man ja trodde det skulle ladda snabbare med en tia. Det gör det kanske om batteriet är riktigt urladdat men det vill jag undvika.
Jag har bara kollat på specen på laddaren och valt en som passar batterierna som jag har. Förhållandet 1:10 stämmer säkert.
Det blev en MXS 5.0 ,då Ctek rekommenderar den till mitt batteri ,det är på 59ah , och Mekonomen hade passande en liten drive på den!
deje

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 12 mar 2016 22:33

Många som tvättade sina åka idag och det gjorde jag med.

Räckte med fem flaskor. BBV fälgtvätten behövdes inte.
Bild

Guruns fälgtvätt och Degreaser Wet jobbar för fullt
Bild

Blev ren till slut. Ska PPS behandla rutorna imorgon och ev snygga till under huven.

Bild

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Sandgrens » 12 mar 2016 23:33

Perra83 skrev:Många som tvättade sina åka idag och det gjorde jag med.

Räckte med fem flaskor. BBV fälgtvätten behövdes inte.
Bild

Guruns fälgtvätt och Degreaser Wet jobbar för fullt
Bild



Blev ren till slut. Ska PPS behandla rutorna imorgon och ev snygga till under huven.

Bild

Snyggt! Vad är det i trycksprutan?
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 13 mar 2016 00:42

Tack! I trycksprutan har ja en blandning av BBV ARTI GREEN och ARTI+. Trycksprutan ger ett skum. Ingen jättebra grej men det är den ja har i tvätthallen. En riktig tryckspruta är nog bättre.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av miken » 13 mar 2016 08:37

Perra83 skrev:Jo en MXS 10 är kanske lite onödigt "stor" men ja fick ett ryck och slog till på en. Har några sedan innan
Bild

En MXS 5.0 Polar el vanlig är bra till de vanligaste batterierna. Mopeden laddar jag med en av femmorna. Batteriet i bilen är aldrig dåligt man ja trodde det skulle ladda snabbare med en tia. Det gör det kanske om batteriet är riktigt urladdat men det vill jag undvika.
Jag har bara kollat på specen på laddaren och valt en som passar batterierna som jag har. Förhållandet 1:10 stämmer säkert.
jag köpte CTEK MXS 5.0 Polar och har hunnit ladda några batterier och är grymt nöjd med den !
Köpte också till ett bumper skydd i gummi. Min gamla Zafir 45 tappade jag ju ner i garagegolvet så den gick sönder så denna kanske håller lite bättre :D

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 13 mar 2016 11:07

Härligt!! Ctek utan bumpern blir lite plastig och hal när den ligger i motorrummet.

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Sandgrens » 13 mar 2016 16:31

Perra83 skrev:Tack! I trycksprutan har ja en blandning av BBV ARTI GREEN och ARTI+. Trycksprutan ger ett skum. Ingen jättebra grej men det är den ja har i tvätthallen. En riktig tryckspruta är nog bättre.
Smart! Kanske man skulle testa! :)
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Sandgrens » 13 mar 2016 17:54

Har du bra koll på laddare?
Har 160 ah ( tror jag) i min bmw. Den varnar hela tiden om dåligt batteri och att det är ökad batterianvändning vid stimmastående. Men men, det tar jag senare.

Men jag har någon skitladdare hemma som heter zafir 30, såg att jula sålde den. Den verkar inte ladda batteriet så bra....

Jag läste även att bmw kan vara svåra att ladda då de hade hög något....

Men vad bör jag ha för laddare?
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 13 mar 2016 20:24

Med så kraftigt batteri som 160Ah hade jag valt en Ctek MXS 10. Tror den klarar av att ladda batterier upp mot 200Ah. Får den ladda över natten är det inga problem.
Hur gammalt är batteriet?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Peter R tvättar och polerar

Inlägg av Perra83 » 13 mar 2016 20:26

Passade på att fixa lite med bilen idag.

PPS på vindruta, backspeglar och takluckan.
Bild

LED i skyltbelysningen från gamla V60n får sitta i denna oxå.
Bild
Bild

HOVA 6000k. Ser inte rätt ut på bild utan de är mer vita på riktigt.
Bild

Skriv svar