Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya bilen, svart verkar vara ett heltidsjobb...

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Nya bilen, svart verkar vara ett heltidsjobb...

Inlägg av Funk » 11 jan 2014 15:11

Dagens lilla arbete, min egen V40 som gått 6 månader som hyrbil innan jag fick den..
Färgen är Black Saphire Metallic och verkar vara rätt tacksam, men den är ju trots allt svart..
Bilen var " bilhandlarrekondad" när jag hämtade den i veckan, men det bättrades på idag..
Trots att den var nyligen fixad fanns det lite att göra. Först körde jag avfettning med Herobiol + alkalie och sedan tvätt. Clay behövdes inte, och eftersom det var lätt putsat innan behövdes inte så mycket , en noggrann glansputs av hela bilen med Lahega 18 på medelsoft trissa med Flexen och några få punktinsatser med Lahega 13. Lackskydd blev R2000, eftersom det nu är slut så skall vi leta något nytt till nästa bil.. Fälgarna fick Orange Sealer och däcken lite dressing.
Jag skulle göra rutan med Aquapel, men döm om min förvåning då ampullen var tom eller torkad :( , och jag hade bara med mig en..
Enbart bild på slutresultatet tyvärr.

Bild

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Nya bilen, svart verkar vara ett heltidsjobb...

Inlägg av carina » 11 jan 2014 15:15

Ha ha Funk... nu har du bannemej att göra :lol:
Men du e ju som du e så den kommer vara fin hela tiden ändå!

:jeps
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 11 jan 2014 15:27

Snygg bil!

Svart kräver försiktighet. Det blir tvättrepor DIREKT, ja vet inte hur jag ska köra för att undvika det.
Har två svart Volvosar här hemma.......
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 11 jan 2014 16:33

Väldigt snygg bil. Sägs ju att Autobrights Super Endurance ska vara liknande som R2000. Vad hade du tänkt att satsa på som lackskydd nu då?

MVH magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 11 jan 2014 17:01

Snygg färg på snygg modell. Nu blir det till att leta i lackskyddsdjungeln ett tag då. Ett som tål lite mer är aldrig fel på en svart bil.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 11 jan 2014 18:06

Funderar på Gtechnic C1 eller Opti-guard 2.0 , men är öppen för förslag.
R2000 har funkat bra och är lättjobbat, men man är ju nyfiken.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 11 jan 2014 18:14

Kanske dags för dig och testa det där hemliga medlet reservdelsgurun grejar med då det som ska förstärka ytan mot lättare repor
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
knox682
Medlem

Inlägg av knox682 » 11 jan 2014 18:25

Fann denna på tuben..det skyddet kanske vore nått.. http://www.youtube.com/watch?v=OIe5p-95q4c
:brumm
Senast redigerad av 4 knox682, redigerad totalt 14 gång.
// Stefan

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 11 jan 2014 19:06

vart får du tag i R2000 och C1 som privatperson? eller du kanske har någon liten firma också?

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 jan 2014 09:27

Funk skrev:Funderar på Gtechnic C1 eller Opti-guard 2.0 , men är öppen för förslag.
R2000 har funkat bra och är lättjobbat, men man är ju nyfiken.

/Thomas
Tjusig bil :).
Jag har själv kört med silverfärgad de senaste 15 åren...men visst skulle det var spännande med en mörk lack igen.

Jag körde ju våra två bilar med Opti-Coat 2.0 förra våren, och hållbarheten har verkligen imponerat.
Tvättrepor kommer man väl inte helt ifrån, men tanken jag har är att dessa hamnar i Opti-Coat lagret, och att man borde klara sig med en lättare finpolering varje år. Planen är också att lägga ett ytterligare lager med Opti-Coat efter den poleringen.

Vilka är nackdelarna?
Opti-Coat 2.0 ger en sträv yta när man känner över lacken. Som en väl rengjord glasruta, har någon beskrivit det. Detta kan man dock lätt bota genom att använda något att toppa ytan med. Det sägs att inget kan binda sig till lackskyddsytan, men nog håller det ett tag. Jag har nyss hittat Orchards Perfection som gav en väldigt glatt yta. Det tror jag kan bli det perfekta komplementet speciellt under den mysiga delen av året. Jag ser inte heller exempelvis en vaxbehandling som en omöjlighet...hållbarheten är ju inte det man är ute efter i det nya lagret. Detta är ju dock absolut inget som behövs. avrinning och pärlning är fantastisk, men jag vet ju lite hur vi bilvårdsnördar fungerar...vi vill ju gärna gnugga och testa medel :nicka.

En annan nackdel är väl att det inte är lika kul att lägga Opti-Coat 2.0 som exempelvis ett vax eller Glare som luktar mums medan man håller på. Detta vägs dock upp mot att man så sällan behöver göra behandlingen ;).

Priset är väl också en faktor, men några hundra hit eller dit fäller väl inte avgörandet när det gäller att hitta det optimala lackskyddet.

Det som avgjorde saken för mig var att det funnits på marknaden ett tag och att det finns drösvis med användare och trådar/inlägg på utländska forum. Det är sällan något negativt skrivits, utan de flesta verkar väldigt nöjda.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 jan 2014 10:09

Cogo skrev:vart får du tag i R2000 och C1 som privatperson? eller du kanske har någon liten firma också?

mvh magnus
Det har hittills aldrig varit ett problem, men annars får man väl ta det via jobbet..
Jag har själv kört med silverfärgad de senaste 15 åren...men visst skulle det var spännande med en mörk lack igen.
Det är samma här, de sju senaste bilarna i familjen har varit silver eller i alla fall närapå silver. Denna gång fick dottern välja och då var det svart med svart interiör och tonade rutor som var ordern. Visserligen är bilen begagnad, men det finns mycket att välja på så det var inget stort problem.

/Thomas

Skriv svar