Då min pärla ändå står upphissad i garaget i väntan på att få en ny luftfjädringskompressor monterad så tänkte jag att jag lika gärna kunde slipa och polera strålkastarna.
Använde dessa prylar:
Carwise singeloscillerande med 74mm fästplatta
Slipning:
Norton Pro 500 samt 800 76mm för torrslip
Norton Ice 1500 samt 3000 skumdämpade trissor med Norton foam interface pad för våtslipet
Polering:
Gula 76mm trissor
Menzerna PF2500
Menzerna SF4500
Lade även på Meguiars Headlight Protectant för UV-skydd efter poleringen
Det blev bara några bilder på före och efter då jag är så dålig på att komma ihåg att ta bilder när jag håller på, och bilderna blev inte så bra eftersom jag var inklämd i ett hörn då bilen står på pallbockar...
Före:

Efter:

Det jag kände att jag hade problem med var att under torrslipen så blev papperet väldigt snabbt igensatt med små hårda pärlor av slipdamm som började repa ytan. Körde därför med en borste för att rensa papperet, men det fick göras väldigt ofta. Det kändes också som att 500-papperet slets ut väldigt fort, så jag får nog till att köpa på mig en bunt av dessa om jag ska kunna göra detta på flera bilar, då jag slet ut 2 st på bara en strålkastare.
Det jag såg efter att jag var klar var också att jag fått små halvcirkelformade slipmärken i plasten, men dessa syns inte om man inte går väldigt nära och tittar. Jag vet inte om dessa kommit till under torrslipen eller våtslipstegen.
Har än så länge bara gjort den högra lyktan. Tänkte vänta med den andra tills nångång senare i veckan när jag får igång bilen igen så jag kan jämföra ljusbild och ljusstyrka mot den vänstra.