Har varit ganska frånvarande här på forumet under våren, men har helt enkelt haft fullt upp med en massa annat program!
Men nu när sommaren har kommit har jag mer ledig tid för roliga saker, t.ex bilpolering. Volvon stod först i kö för att få sig en ordentlig runda med putstrasan! Situationen var ganska akut, både för min bilvårdsabstinens och Volvons lack. Det var 9 månader sedan den senast hade blivit polerad, och med en 30 år gammal, solid lack så började man se spår av oxid efter en så lång/kort tid:mrgreen:
Höll på i nästan en vecka, men jag putsade bara några timmar/dag, så det blev nog inte så många arbetstimmar till slut ändå!(Skulle gissa på runt 20h)
Här kommer en lista på de produkter som användes
- Valet pro citrus pre wash
- Biltema kallavfettning
- Valet pro bilberry(1:2)
- Stjärnagloss tangerine wash&gloss
- Stjärnagloss mild&safe clay
- Menzerna fast gloss 500
- Menzerna power finish
- Menzerna super finish
- Dodo juice lime prime lite
- Dodo juice cleary menthol
- Dodo juice purple haze PRO
- Chemical guys bare&bones
- Valet pro interior apc
- Valet pro citrus bling
- Autosol
- Valet pro dionysus tyre gloss
- Autoglym bumper care
- Autoglym alloy wheel seal
- Autoglym vinyl&rubber care
- Kärcher våtdammsugare
- En hel del mikrofiberdukar
- Scholl concepts ulltrissa
- Orange ''noname'' skumtrissa
- Borstar, svampar, penslar, applikatorsvamar m.m.
Vi börjar med några inspektionsbilder. Bilen var ju inte särskilt smutsig, bara lite dammig!
Det smutsigaste stället på insidan!
Började med interiören. Upplägget var klädseltvätt med VP OPW(Orange pre wash) och därefter normal rengörning med VP Interior APC. Därefter fick alla plastytor Autoglym Vinyl&rubber care.
Använde mig faktiskt av en diskborste när jag rengjorde klädseln
Sputade på ganska mycket medel och vanligt vatten!
Klädseln som såg så ren och fin ut innan jag började...
Rengjort!
Sedan blev det putsning av den resterande interiören. Gäller att vara noggrann!(Ber om ursäkt för suddig bild)
Rengörning av pedalerna!
Sedan plockade jag fram en gammal favorit! Tycker detta medel ger den absolut bästa ''ytan'' på interiören ava lla medel jag provat! Det ser onaturligt blankt ut till först, men när det fått ''dra in'' en stund blir resultatet perfekt
En liten 50/50 med AG Vinyl&rubber care
Efterbilderna på interiören kommer i slutet...
UTSIDAN
Började rengörningen av utsidan med en motortvätt. Skicket före var allmänt småsmutsigt och dammigt!(Skäms nästan lite över hur smutsig motorn är...)
Började med kallavfettning på torr yta
Kallavfettningen fick ligga på i några minuter!
Sedan blev det VP OPW med skumtrigger! Jag gick runt med olika penslar och borstar!
Sedan startade jag motorn och lät den gå några minuter!
Sedan åkte den här fram igen!
Det ser inte så lovande ut när man sprutar på det, men efter en stund så blir det som nytt! Färdigbild i slutet...
Sedan blev det en tvätt av utsidan efter alla konstens regler...
Bilberry på fälgar!
Avspolning av avfettning(VP OPW)
Handtvätt med Stjärnagloss!
Clay från samma märke!
Detta var efter några paneler!
Inspektion av lacken. Allmänna tvättrepor och oxid. Denna bild är tagen av backluckan, som av någon anledning var i sämre skick än alla andra paneler!. Hela bilen var alltså inte i så här dåligt skick!
Sedan blev det maskering
Första steget var Menzerna PF på Scholl concepts ullpad!
Dålig 50/50
Nu ser man skillnad!
Nu kommer det en serie med ''random'' bilder
Efter orange skum och SF på oscillerande ''mussemaskin'', som var nästa steg
Oxid på trissan...
Sedan hände något. Av någon anledning blev ytan ''skrovlig'' efter att jag polerat. Detta försvann efter att jag hade kört en omgång till, men det var ändå märkligt...
Mera bilder...
Check i solen. Lite hologram, men det tar SF bort!
Sedan plockades maskeringstejpen bort, och bilen tvättades med avfettning och högtryck
Sedan blev det en annan favorit: Dodo juice lime prime lite. En riktigt bra pre-wax glaze som ger härlig glans åt lacken. denna påfördes för hand med en vanlig skumapplikator, och torkades därefter av med en mikrofiberduk!
Efter Lime prime lite. Träd-, moln-, hus- och garagedörrsbild samtidigt!
Sedan var det hög tid att applicera vaxet, som för dagen hette Dodo juice purple haze PRO. Ett harligt vax som borde vinna pris för sin suveräna doft av lakrits/samliak! Sjukt god doft!
Sedan blev det detaljputsningen...
Vaxet applicerat och antennen putsad
Dåligt försök till 50/50 på kromlisten. Vänster sida putsad!
Grillen hade blivit riktigt blek. Den fick AG vinyl&rubber care som sprutades på och penslades ut!
Stötfångarna fick Autoglym Bumper care. En lite tydligare 50/50-bild
Såhär såg MF-duken ut efter att jag putsat sidolisterna med Citrus bling
Fälgarna fick AG alloy wheel seal! Härligt särskrivningsfel på flaskan...
Detta fick också centrumbulten och hjulskruvarna att blänka!
...
Sedan blev det fönsterputs, det jag är sämst på när det kommer till bilvård. Har provat de flesta medel, taktiker och metoder, men det blir aldrig så bra som jag önskar...
Däcksidorna fick sedan VP dionysus tyre gloss, glömde dock att dokumentera detta!
Sedan blir det färdigbilder:
Den blev åt fel håll, sorry
Endast 4 växlar...
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång!
Kommentera gärna!