Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Suzuki Swift

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 03 aug 2023 18:30

Idag fortsatte arbetet med Suzukin efter att Gyeon Primer fått "härda" i 24 timmar.

Gyeon Q2 Mohs Evo var en fröjd att jobba med. Det är nog det lättaste keramiska lackskydd jag lagt och i klass med CarPro Gliss (som inte riktigt räknas). Lätt all lägga...började "svettas" tämligen omgående...vilket indikerade att det kunde torkas bort. Hållbarheten ska enligt uppgift vara god och man ges en len och glatt yta som ska vara väldigt hydrofobisk.

Det ska bli spännande att se om det levererar...lätt att jobba med var det verkligen.
Återkommer med bilder efter härdning och bättre väder :-).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 04 aug 2023 20:47

Chipex:at de stenskott jag noterat, nummerskyltarna påsatta, däcken behandlade med CarPro Perl (1:1 - en del Perl + en del vatten alltså 😉) och vindrutan behandlad med Glaco glasförsegling som fungerat perfekt på Suzukin som varit lite kinkig på den fronten. Hoppas nu på lite roligare väder så kompletterar jag med lite bilder också 👍.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 05 aug 2023 17:27

...här kommer två bilder från idag.
Glansen kan man definitivt inte klaga på. Resultatmässigt så matchar det CarPro Gliss, men hållbarheten på Gyeon Mohs Evo ska vara betydligt bättre.

Bild

Bild

Den stack ut på parkeringen som en glänsande blå pärla :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 05 aug 2023 18:36

Bra jobbat.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Funk » 06 aug 2023 06:52

En pårla !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Suzuki Swift

Inlägg av vaxfrasse » 06 aug 2023 08:02

Snyggt!

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 06 aug 2023 10:38

Snyggt som vanligt :jeps

Den måste vara i bättre skick nu än den var ny gissar jag på. :best

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 06 aug 2023 11:52

popp skrev:
06 aug 2023 10:38
Snyggt som vanligt :jeps

Den måste vara i bättre skick nu än den var ny gissar jag på. :best
Tackar, tackar.
Förutom diverse stenskott så är det egentligen inga skavanker på den...och lacken är nog blankare nu än när jag hämtade den som ny :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 08 aug 2023 20:11

Manor skrev:
06 aug 2023 11:52
popp skrev:
06 aug 2023 10:38
Snyggt som vanligt :jeps

Den måste vara i bättre skick nu än den var ny gissar jag på. :best
Tackar, tackar.
Förutom diverse stenskott så är det egentligen inga skavanker på den...och lacken är nog blankare nu än när jag hämtade den som ny :jeps.
Det kan jag tänka mig att den är .För jag jobbar med leverans av helt nya bilar och dom är inte alltid så värst fina kan jag säga. :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 20 apr 2024 17:32

Suzukin rullar på, men tyvärr klantade jag till det själv i ett parkeringsgarage i veckan :(.
Var lite okoncentrerad och lyckades skrapa i höger bakre hjulhus mot en lömsk pelare.

Bild

Anmälde det direkt och har även visat upp den för plåt/lackfirman.
Ingen plåtskada på dörren, men aningen skrapad lack i dörrkanten mot hjulhuset.
Lite plåt som behöver riktas vid hjulhuset, men egentligen mest lackjobb.
Jag fick även en hyfsat snabb tid så att man slipper grubbla på detta...

Självrisken svider ju lite, men den beräknade kostnaden blev ändå runt dubbla självrisken så kommer ta det på försäkringen.
Jag har även möjlighet att lägga till en slant för att lacka om motorhuven som har några stenskott längst fram, men har inte riktigt bestämt mig då huven i övrigt är mer eller mindre i övrigt är i perfekt skick.

Planen är ändå att polera upp lackskadan runt hjulhuset för att se hur bra man kan få det.
Hade man inte varit "bilvårdsnörd" så kanske man hade struntat i att lämna in bilen, men då skicket i övrigt är så pass bra så vill man ju ha det fixat :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 20 apr 2024 18:25

...och visst gjorde en liten polering stor skillnad, men där lacken flagnat går det ju inte att få snyggt själv direkt.
Bild
Det är lite plåt som behöver riktas några millimeter, men det ser ut att ha klarat sig riktigt hyggligt ändå.

Så här ser stenskotten ut fram på motorhuven.
Bild
De går ju att köra med lackstift såklart, men snyggt blir det ju aldrig på de större stenskotten.
Dock känns en komplett omlackning av huven lite tveksam ändå, men man blir ju såklart av med de små stenskotten (blästringen) också...hmm jag får nog fundera på saken.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 20 apr 2024 18:31

En uppföljning av Gyeon Q2 Mohs Evo såhär 8,5 månader senare.

Jag måste nog säga att detta är det bästa keramiska lackskydd jag någonsin har använt.
Avrinningen och glansen är mer eller mindre perfekt efter vintersäsongen, och sett till resultatet direkt efter läggningen samt att det var smidigt att lägga gör att den får toppbetyg av mig :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 21 apr 2024 11:22

Manor skrev:
20 apr 2024 17:32
Suzukin rullar på, men tyvärr klantade jag till det själv i ett parkeringsgarage i veckan :(.
Var lite okoncentrerad och lyckades skrapa i höger bakre hjulhus mot en lömsk pelare.

Bild

Anmälde det direkt och har även visat upp den för plåt/lackfirman.
Ingen plåtskada på dörren, men aningen skrapad lack i dörrkanten mot hjulhuset.
Lite plåt som behöver riktas vid hjulhuset, men egentligen mest lackjobb.
Jag fick även en hyfsat snabb tid så att man slipper grubbla på detta...

Självrisken svider ju lite, men den beräknade kostnaden blev ändå runt dubbla självrisken så kommer ta det på försäkringen.
Jag har även möjlighet att lägga till en slant för att lacka om motorhuven som har några stenskott längst fram, men har inte riktigt bestämt mig då huven i övrigt är mer eller mindre i övrigt är i perfekt skick.

Planen är ändå att polera upp lackskadan runt hjulhuset för att se hur bra man kan få det.
Hade man inte varit "bilvårdsnörd" så kanske man hade struntat i att lämna in bilen, men då skicket i övrigt är så pass bra så vill man ju ha det fixat :).
Det är tråkigt när man gör sådant,Men det kan hända även den bästa. :D

Det är en bra bil så det ör ju ändå värt att lämna in bilen tycker jag. :best

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 21 apr 2024 11:23

Manor skrev:
20 apr 2024 18:25
...och visst gjorde en liten polering stor skillnad, men där lacken flagnat går det ju inte att få snyggt själv direkt.
Bild
Det är lite plåt som behöver riktas några millimeter, men det ser ut att ha klarat sig riktigt hyggligt ändå.

Så här ser stenskotten ut fram på motorhuven.
Bild
De går ju att köra med lackstift såklart, men snyggt blir det ju aldrig på de större stenskotten.
Dock känns en komplett omlackning av huven lite tveksam ändå, men man blir ju såklart av med de små stenskotten (blästringen) också...hmm jag får nog fundera på saken.
Det blev ju viss skillnad med polering men det är tråkigt att det syns så mycket ändå. :roll:

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 21 apr 2024 11:25

Manor skrev:
20 apr 2024 18:31
En uppföljning av Gyeon Q2 Mohs Evo såhär 8,5 månader senare.

Jag måste nog säga att detta är det bästa keramiska lackskydd jag någonsin har använt.
Avrinningen och glansen är mer eller mindre perfekt efter vintersäsongen, och sett till resultatet direkt efter läggningen samt att det var smidigt att lägga gör att den får toppbetyg av mig :).
Jag har aldrig använt just detta lackskydd ifrån dom men jag brukar att använda deras Pure och det är också riktigt nice det med. :best

Skriv svar