progge skrev:Manor skrev:Perra83 skrev:I lördags morse var det nästan två minus grader ute och idag är det +13°C ute.
Kör dubbfritt på båda bilarna Nokian hakka R går mjukt och tyst.
Det har jag på Subarun också...men SUV R, tror jag de heter.
Jag drog åt med momentnyckel (140 Nm) för första gången i mitt liv, och baserat på det så lär jag ju ha dragit åt hjulen på tok för hårt tidigare
. Dock har jag aldrig haft något bekymmer annat än att muttermaskinen inte orkar få loss dem
.
Jag blev lite feg efter att ha läst en artikel som beskrev att för hårt åtdragna (lättmetall)fälgar kunde försämra resultatet och/eller t.o.m förstöra fälgarna. Dock kanske det innebär att man måste dra åt dem betydligt hårdare än vad jag gjort...
140 Nm Hmmm
Grov gängade skruvar.
M12 kvalitet 10,9 dras 114 Nm
Fin gängade skruvar
kvalitet 10,9
M12x1.5 117Nm
Jag har läst om olika moment, från 110 till 140 Nm...så jag gick på det senare/högsta värdet, och lite drygt det.
Jag kan säga att jag har dragit åt BETYDLIGT hårdare tidigare, så man kanske kan vara glad att man klarat sig...
Nu är man mer grubblande om inte hjulen ska lossna, så jag lär ju efterdra både en, två, tre...flera gånger
.
Det känns väl inte som att skillnaden var så stor mellan 120 och 140Nm i ärlighetens namn, eller så är momentnyckeln från Biltema inte tillräckligt proffsig?
Jag har tidigre dragit åt med ett sådant här verktyg...med utdragen förlängning...och tagit i hyfsat mycket om än inte så något känns att gå sönder:
Hur gör ni andra?
Jag har nog aldrig sett någon dra med moment...på verkstäder är det "mutterpicka" som gäller (och då sitter ju allt som järnet...) och grannar hemmavid använder verktyg liknande det ovan eller fälgkors som pressas ner med foten för att få extrakraft.