Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

någon som filmat timelaps

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

någon som filmat timelaps

Inlägg av Logan » 30 aug 2015 18:49

Har gjort foto där man tar flera och lägger på varann så det ser ut som det är 4-5 av mig på samma bild
men nu tänkte jag ta mig på timelap så ska bli en rekond fast så klart mycket snabbare

Är någon hemma på detta och kan ge tips eller är det bara att ta speed up i datorn ?
jag har ingen filmkamera så ska filmas med mobil och stativ så får se hur detta går.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: någon som filmat timelaps

Inlägg av ostkroken » 30 aug 2015 19:58

Beroende på vad du har för telefon så finns det olika appar för timelapse. Tex Lapse it för Android.

¡¿¡¿

coverbring
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 apr 2015 21:03
Ort: Sandviken

Re: någon som filmat timelaps

Inlägg av coverbring » 01 sep 2015 11:33

Ett sätt är att filma i flera timmar vilket innebär att du måste ha ett grymt minne för detta.
Det man brukar göra när man kör timelapse är att man antingen har en kamera där denna funktion finns inbyggd eller att man har en mer komplex fjärrutlötasre som har denna funktion. Intervalltagning alltså.
Grejen är att man tar foton med jämna intervaller allt från 1sekund till 1minut beroende på hur lång du vill att filmen ska vara i slutändan och hur bra flyt du vill ha i filmen samt hur snabbt det ska gå.
När du har tagit dina bilder så kör man det i ett videoredigeringsprogram och spelar upp varje bild några hundradelars sekund.
Ett ex. om din rekond tar 10h så väljer vi att ta bilder var 5e sekund så blir det 7200 foton vilket är väldigt många bilder. Har man ett stort minne och låg upplösning och kvalitet är det inga problem. man kan också ta var 10e sekund så blir det 3600. Klistrar du ihop dom till en bestämd videolängd så får du en väldigt bra flyt i filmen och inte så hackit beroende på uppspelningshastighet.

Ett annat smidigare sätt är just en app i din smartphone där allt detta sköts automatiskt.

Ursäkta min röriga förklaring men hoppas du förstår lite iallafall. Vill man fördjupa sig ännu mer så finns det många bra videos på youtube bla. om hur detta går till.

Skriv svar