Som jag skrev tidigare så är inte konsumentverket behjälpliga när det gäller privatköp av bil om inte
utförligt köpekontrakt är upprättat....Man får som köpare helt enkelt skylla sig själv om man inte undersöker objektet noga....Det är köparen som har bevisbördan, och är allt bara muntligt så står ofta allt ord mot ord....
Har man som säljare påpekat allt som man känner till, så har man gjort det man skall...
Man kan inte heller fastställa en kostnad på 70,000kr och ha detta som argument, då man som köpare är skyldig att hålla nere på kostnaden för åtgärd....blir offert på detta i så fall...möjligen kan någon annan reparera för 35,000kr....Om man kör någon uppgörelse att dela på kostnaden...vilket faktiskt händer...det finns faktiskt privata säljare som är så snälla....så snäll är inte jag t.ex....
Ja visst kan man med egna medel gå vidare genom advokat som köpare....men då finns risk att det kan sluta med att kostnaden ännu mer saltas på.....För risken att man hamnar som rättshaverist är mycket stor då man står där utan ett skriftligt avtal med säljaren....man skall ha mycket kött på benen innan man går vidare...t.ex. att man lämnat in fordonet för begbils besikning innan köp...att ett utförligt kontrakt är skrivet...osv....
Vissa bilmodeller är väldigt vanskliga att köpa begagnad....det är inte frågan om växellådan skall rasa, utan när....Kan hända när köparen är på väg hem....
Detta använder jag ALLTID när jag säljer eller köper.....
http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... _bilar.pdf
Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.
Undvik missförstånd
Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt. Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.
Ingen ångerrätt
När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.
Köpekontrakt
När du säljer eller köper privat: Här finns ett förslag till kontrakt. Du kan fylla i kontraktet på skärmen och skriva ut det i två exemplar för underskrift.
Allt går inte alltid som man tänkt sig. Ibland uppstår fel med din nyköpta bil och kanske blir du oense med säljaren om vad som gäller. Här får du hjälp på traven.
När du köper av en privatperson har du inte samma rättsliga skydd som när du köper av en bilhandlare. Ett grundskydd finns i köplagen, men det är viktigt vad du och säljaren kommit överens om vid köpet. Vid en tvist med en privat säljare kan du inte få direkt hjälp av konsumentvägledningen utan du får vända dig till en advokatbyrå.