Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
addebe
Medlem

Re: Idag.....

Inlägg av addebe » 31 aug 2015 15:41

Vart det inköp av en ny högtryck...

Har letat lite och till slut köpte jag en Nilfisk E145. Började smått oroligt när säkringen löste i garaget. Maskinen är på 2,1kW och ska väl klara en 10 A säkring normalt? Bytte säkring och körde utan belysning i garaget, det fungerade. Kanske ska testa en kortare elkabel nästa gång?

Älskar maskinen! Rulle och lång gummislang med högre tryck är underbart! :). Gick från en liten C100 som fortfarande fungerar, dock vart jag trött på slangen när man skulle in med allt i garaget efter en tvätt.

Det negativa är väl priset (kränzle-ägare får kolla långt bort!), men hoppas den skall hålla min livstid iaf :D

Bild

/Andreas

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 31 aug 2015 16:20

bra val har en likadan den är grym !

Jag blir tokig så fort jag varit ute och tvättat bilen så hinner jag bara köra in den i garaget så är det bromsdam fulla fälgarna fram har haft det problemet hela sommaren...

Hur gör ni funderar på att bara använda en detailer och torka bort det!?!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 31 aug 2015 18:17

Ja skivorna rostar snabbt. Vid ett par tillfällen har kört efter tvätt och bromsat så skivorna blivit fina igen. Då har ja behövt torka fälgarna med mf duk och sprayvax. Duken blir att se förjävlig ut men det går rent i tvättmaskinen.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 31 aug 2015 21:48

Upplever samma problem!
Jag har använt mig av Meg's Wash & Wax Anywhere med mf-duk

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem

Inlägg av netmatte » 09 sep 2015 21:00

idag hade kompisen förbi en säljare från autosmart för han ville ha lite saker. sluta med att jag köpte en flaska med mirror image som jag gick lås med på min dasiga garageportar hehe. blev helt klart ett ett lyft ser bruna ur som dom ska göra i stället för vit bruna hehe.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

deje
Medlem

Inlägg av deje » 12 sep 2015 15:14

Var ingen rolig dag ! Har min bil parkerad på en parkeringsplats som löper längs med gatan där jag bor , direkt på höger sida om parkeringen är det en lite grässlänt som alltså slutar kloss ann min parkering , denna grässlänt klipper kommunen. Det brukar inte vara några problem förutom en del gräs "stänk" på högra sidan av bilen , men nu så har den som utfört detta arbete lyckats dänga till höger bak precis under tanklocket ( golf 2014 ) så en lite buckla + färgskav har uppstått !!!! Man ser ett tydligt märket av vad jag förmodar är gräsklipparens handtag.

Blir så förbannad matt ! :evil:
deje

remru218
Medlem

Inlägg av remru218 » 12 sep 2015 18:23

Jag lider med dig. Sånt folk som inte kan respektera andras saker har jag svårt för.

Skickat från min bil

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 13 sep 2015 01:25

Måste gå att kontakta kommunen om det?
// Jack

deje
Medlem

Inlägg av deje » 13 sep 2015 07:03

remru218 skrev:Jag lider med dig. Sånt folk som inte kan respektera andras saker har jag svårt för.

Skickat från min bil
Tack för medlidandet! För oss bilvårdsnördar är ju detta som en dolk rakt i hjärtat ,det är inget som en normal person förstår :D
Senast redigerad av 1 deje, redigerad totalt 13 gånger.
deje

deje
Medlem

Inlägg av deje » 13 sep 2015 07:06

Lundberg skrev:Måste gå att kontakta kommunen om det?
Jo jag skall kontakta kommunen ,men det är väl lika lönt som att försöka vrida vatten ur en sten !
deje

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 13 sep 2015 10:22

deje skrev:
Jo jag skall kontakta kommunen ,men det är väl lika lönt som att försöka vrida vatten ur en sten !
Beror ju på hur just din kommun är funtad. Men visst, det känns kanske inte som man ska ta ut segern i förskott.
När jag fick ett brutalt stenskott i en bakdörr av en lastmaskin som klippte vägkanter gjorde jag en anmälan till väghållaren. Den avslogs då väghållaren med en lögn påstod att de inte klippte vägkanter på den aktuella vägsträckan vid tidpunkten. Lustigt, två stora hjullastare med varsitt klippaggregat var alltså ute och hobbyklippte en riksväg alldeles gratis!

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

deje
Medlem

Inlägg av deje » 13 sep 2015 13:38

Norrhyttan skrev:
deje skrev:
Beror ju på hur just din kommun är funtad. Men visst, det känns kanske inte som man ska ta ut segern i förskott.
När jag fick ett brutalt stenskott i en bakdörr av en lastmaskin som klippte vägkanter gjorde jag en anmälan till väghållaren. Den avslogs då väghållaren med en lögn påstod att de inte klippte vägkanter på den aktuella vägsträckan vid tidpunkten. Lustigt, två stora hjullastare med varsitt klippaggregat var alltså ute och hobbyklippte en riksväg alldeles gratis!

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Det är så tråkigt att ens man ska behöva ta tag i detta ,det vore ju en självklarhet att den personal som har gjort åverkan på bilen självmant anmälde det. Nu ska man kanske behöva "bevisat" att det är kommunen som är skyldiga med allt vad det kommer att innebära. Det kommer väl sluta med att jag kommer att stå för fiolerna ändå , för att få skadan reparerad detta decennium !

Skadan är ju inte stor, utan ser ut som två större stenskott ,som man skulle kunna laga ganska enkelt och snyggt ,iallafall av ett proffs . Det som är det värsta är ju den lilla bucklan som som man ser väldigt tydligt om man tittar längs med bilens linje, denna lär ju inte gå att åtgärda ,utan kommer att reta mig så länge jag har bilen ,och givetvis påverka priset vid ett framtida inbyte/försäljning .

Man blir bara så matt!
deje

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 13 sep 2015 14:06

Finns ju proffs som även kan knacka ut en buckla.
Men jag vet ju såklart inte om det funkar i ditt fall.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 sep 2015 14:07

Skulle inte bucklan kunna "masseras" ut av ett buckelproffs? Jag har fått hjälp tidigare med allt från en knytnävesstor buckla (en cyklist körde in i framskärmen) till mindre skador av typen dörruppslag. Om det inte finns någon lackskada så blir dessa "lagningar" helt osynliga.
mvh Manor

deje
Medlem

Inlägg av deje » 13 sep 2015 14:22

Manor skrev:Skulle inte bucklan kunna "masseras" ut av ett buckelproffs? Jag har fått hjälp tidigare med allt från en knytnävesstor buckla (en cyklist körde in i framskärmen) till mindre skador av typen dörruppslag. Om det inte finns någon lackskada så blir dessa "lagningar" helt osynliga.
Ja kan ingenting om detta mer än att jag har sett nån video på tuben om det ,men vad jag förstår så måste man ju komma åt bucklan , min buckla sitter vid tanklocks luckan , jag ser inte nån möjlighet att kunna komma åt bakom bucklan med dessa verktyg som används! Jag får se vad som kan göras ,först måste ju det ekonomiska ansvaret tas av kommunen,

Men du tände iallafall ett litet hopp i mig!! Kanske det går?

MVH
deje

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 14 sep 2015 11:20

..hittade ja två gamla trissor fulla med HD vax som inte gick rent med diskmedel för länge sedan men slängda var dom inte.
Tog fram en flaska med Mr Muscle APC och sprayade på en av trissorna och kramade trissan ordentligt. Avslutade även med en droppe Yes och sköljde med varmt vatten.

Den vänstra är tvättad om det syns lite dåligt :D
Bild

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av fisher91 » 17 sep 2015 17:48

Idag prövade jag biltemas claybar, då dom hade ''clay refill'' för cirka 100kr.
Måste absolut var det sämsta claybaren som finns på marknaden. 46 st drag på en liten prick flygrost för att den skulle försvinna.
Automatlådor

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 17 sep 2015 22:51

fisher91 skrev:Idag prövade jag biltemas claybar, då dom hade ''clay refill'' för cirka 100kr.
Måste absolut var det sämsta claybaren som finns på marknaden. 46 st drag på en liten prick flygrost för att den skulle försvinna.
Haha! Helt galet!

Användarvisningsbild
Rogga
Medlem

Inlägg av Rogga » 18 sep 2015 09:43

Manor skrev:Skulle inte bucklan kunna "masseras" ut av ett buckelproffs? Jag har fått hjälp tidigare med allt från en knytnävesstor buckla (en cyklist körde in i framskärmen) till mindre skador av typen dörruppslag. Om det inte finns någon lackskada så blir dessa "lagningar" helt osynliga.

Hör av dig till mig. Jag har tips på ett företag som åker runt till verkstäder i landet och "masserar" ut bucklor.

VW passat variant 4 motion DSG 177 - R-line

deje
Medlem

Inlägg av deje » 18 sep 2015 11:34

Rogga skrev:

Skadan är nu anmäld till kommunen och mitt försäkringsbolag , så jag kan bara just nu avvakta !

Skall även in till VW och visa upp skadan ,får höra vad de anser är möjligt att göra!

Ber att få återkomma till dig om det inte löser sig!

MVH
deje

Skriv svar