Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

CTEK Batteriladdare

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

CTEK Batteriladdare

Inlägg av miken » 28 feb 2016 20:55

Min gamla CTEK Zafir45 bilbatteriladdare har gett upp helt tror att den är cirka 7 år gammal och använts rätt mycket och nu undrar jag vad jag ska köpa istället vad rekomenderar ni?? :)

Funderar på en CTEK MXS5.0 Polar Edition

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av Hej » 28 feb 2016 21:11

Har den gamla bara gett upp? Jag har två stycken Ctek XS 3600 eller MXS 3.6 (vet inte vad de heter men ser ut som dem när jag googlar) och båda är inne på 8-året nu. Känns som de håller i evigheter men så är det kanske inte. :cry:

Dåligt svar, men någon som har just MXS5.0 Polar kanske kan ge ett utlåtande. Ville bara dela med mig av mina positiva Ctek-erfarenheter. :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av Perra83 » 28 feb 2016 21:33

Jag har haft två Polar. Den ena fick svärfar köpa när ja köpte en MXS 5.0 TEST AND CHARGE.

Nu har ja en. 3600, MXS 5.0 T&C, MXS 5.0 POLAR, MXS 10. Polar skulle ja välja om jag bara ska ha en laddare. Den laddar små till stora 12V batterier.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av Galaxy » 28 feb 2016 21:38

Har just beställt just en MXS5.0 Polar från Mekonomen. Synd du missade med några dagar, var 25% på hela sortimentet i torsdags när de hade kundkväll. Men sitter man och surfar på deras sida så dyker det ibland upp en ruta med rabattkod på 15% och så är det alltid fri frakt så det är inte fel det heller.
Är oftast vintertid jag stödladdar bilbatteriet ibland så därför valde jag att satsa på en Polar för ökad anpassning av laddning i kyla. Dessutom ska den ha kablar som är köldtåliga vilket väl håller dem följsamma och mjuka.
Återkommer snart när jag provat ladda några batterier.
Mvh Anders

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av miken » 29 feb 2016 12:58

okej ja det var ju typiskt har ju tänkt köpa den från Mekonomen också men har inte fått någon rabatt nu när jag registrerade mig för nyhetsbrev heller :(
Men det lutar mot en MXS5.0 Polar

Jag laddar rätt mycket på vintern och här är det ibland flera veckor med -25 grader och när jag laddade med min zafir45 vart kablarna på den helt ihopfrysna och gick knappt att reda ut kan tänka mig att det är därför den slutat funka att det kan vara så att kablarna börjat glappa. MXS5.0 Polar har jag förstått att kablarna ska vara anpassade för kylan och lättare att ha och göra med :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av Norrhyttan » 29 feb 2016 14:14

Kan ju löna sig att öppna laddaren och titta hur den ser ut inuti. Ibland är det något enkelt som man kan åtgärda utan att vara elektronikingenjör.

Jag har en skitgammal Ctek som från början är en förserieapparat jag fick för utvärdering för en himla massa år sedan. Den hade lite brister som sedan åtgärdades i produktionen. Jag inbillar mig att Cteks laddare blivit mycket bättre genom åren.
Vad var det jag sa!

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: CTEK Batteriladdare

Inlägg av Galaxy » 03 mar 2016 23:20

Har nu laddat totalt 3 bilbatterier med min nyinköpta Ctek MXS 5.0 Polar. Den ger 5A när den laddar för fullt för att sen minska strömmen efterhand den laddat batteriet. Har mätt strömmen med tångamperemätare och kollade spänningen med voltmeter som den håller konstant 14,4V eller 15,0V beroende på vanligt eller kallt läge. När batteriet är fullt går spänningen ner till ca 13,4V. Laddade ett batteri inomhus som var ganska urdraget och den blev rätt varm när den krämade på men svalnade efterhand strömmen sjönk. Kablarna känns smidiga och mjuka men är inte mer än 0-gradigt ute så inte testat i riktig kyla.
Jag är nöjd med den och har en förhoppningsvis en laddare i många år framåt nu :)

/Anders

Skriv svar