Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 04 jan 2009 20:07

Skulle gärna vilja veta hur en bra e-butik som säljer bilvårdsprodukter på nätet skall vara ?

Skulle vara kul att veta vad Ni har för tankar om detta !
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av MAX » 04 jan 2009 20:59

Hej Nisse glad att du ställde frågan .
Nu är det här min personliga åsikt och jag hoppas du inte tar illa upp.
Tyckte det var riktigt bra till en början att vi fick en försäljare på forumet kändes väldigt bekvämt att kunna ställa frågor angående olika maskiner poler medel med mera och fortfarande var ett oberoende
forum.

Nu är vi fortfarande oberoende men det känns lite ibland som det tappar focus på själva bilvården.
Då på grund av att det blir lite för mycket reklam från din sida visserligen finns det en reklamtråd men det känns ändå lite för mycket (min åsikt) .Kan förstå att du vill nå ut så mycket som möjligt med dina produkter till oss läsare men att det blir lite aggressiv marknadsföring man blir lite stressad så att säga.

Nu vet jag av egen erfarenhet att jag har själv svårt att hålla igen i emellanåt speciellt när jag kommer igång att skriva bla på detta forum man får får lite svårt att hålla igen både på gott och ont.

Så jag tror nog att om du tonar ner lite i din marknadsföring så skulle det nog vara positivt både för dej och oss läsare en bra produkt säljer sej själv har man sedan bra priser och en bra support från företaget som säljer dessa produkter så kommer det att bli bra tror nog även att det skulle kännas lugnare för din del.Finns säkert massor med tips bland läsarna som du skulle ha nytta av i ditt jobb som säljare.
Vi får stötta varandra så att säga.Det var lite om mina funderingar Mvh Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Göran » 04 jan 2009 21:04

Håller med max, en hel del har mejlat mig o frågat om nisse äger forumet. Men så är det inte. Det är oberoende och kommer alltid att vara det. Förstår dig nisse, men att du finns till räcker långt.

Bilvårdsforum är ett oberoende forum, en mötesplats som ska vara reklamfri för oss entusiaster och nyfikna bilintresserade. Men gränsen mellan tips och reklam är hårfin, där gäller det att gå på känsla.

Max, bra att du säger till, forumet finns för er!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 04 jan 2009 21:51

Reklamdelen har fyllts upp som grund för att få igång den...nu kommer nyheter att komma med rätt så långa intervaller framöver...

Men tanken med frågan var kanske lite mer allmänt hur Ni tycker att en bra e-butik för bilvårdsprodukter skall vara...betalningsalternativ...produktsortiment...osv.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av mortil » 04 jan 2009 21:59

Bra sagt max och Göran :)

Min syn på en bra webbhandel är att det ska vara lättnavigerat och lätt att förstå. gärna en liten beskrivning på varje produkt om tillvägagångssätt och hållbarhet/effiktivitet

vet på vissa sidor jag handlar saker från så står det ut till kund pris när man kollar på sidan och när man sedan handlat där flertalet gånger och loggar in med sina uppgifter så ändras kundpriset till DITT PRIS och en rabatt summa på de. väldigt smidigt och man får genast en bra överblick.
(tex. 3M 5.25 hättor till kund 35 kr st, DITT PRIS, 7.50 kr) helt ok system men kräver mycket jobb.


sen är inte sjävla webbshoppen det viktigaste. något jag funnit ännu viktigare är att om man har köpt en produkt och sen på lördagen upptäcker att man har problem så är det bara mata iväg ett SMS till firman man köpt den ifrån och man får svar antingen via SMS eller att dom ringer upp och hjälper till.. detta har vägt väldigt tungt på det senaste då jag gett mig in på djupare vatten .

saknar dock en webbshop som klarar ge den rabatten jag har på 3M sortient . det är tråkigt då jag gärna handlar det mesta från ETT ställe mycket enklare
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 04 jan 2009 22:11

Bra produktinformation och gärna instruktion hur man går tillväga med vissa produkter, som kräver lite extra i handhavande. Lättnavigerat och möjlighet till just kortbetalning verkar vara ett måste idag.

Support gällande produkter tror jag personligen är viktigt...och då gärna genom ett telefonsamtal som ger lite personligare känsla...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av mortil » 04 jan 2009 22:17

Nisse skrev:Bra produktinformation och gärna instruktion hur man går tillväga med vissa produkter, som kräver lite extra i handhavande. Lättnavigerat och möjlighet till just kortbetalning verkar vara ett måste idag.

Support gällande produkter tror jag personligen är viktigt...och då gärna genom ett telefonsamtal som ger lite personligare känsla...

exakt.. jag jobbar själv med service gentemot företag, kommuner och privatpersoner på vardagarna och vet att personlig service och kundkontakt är väldigt viktigt . bra relationer till kunder kan knyta upp dom emot ens eget företag även om man är några kr dyrare än konkurrenterna för att dom vet dom får bra respons och trevligt bemötande.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 04 jan 2009 22:36

Jag tror att många väljer e-handel idag många ggr för det känns bekvämt att t.ex under en helg sitta och handla lite bra och ha produkter. Och sedan hämta detta ett par dagar senare vi vald speditör. Och har man en bra bit att åka in till närmaste stad så spelar säkert bränslekostnaden en del.

Tycker själv det är rätt trevligt att besöka netonnets sida och göra mig beroende av någon vara..hämta den vid Icas utlämningställe och sedan öppna försändelsen... Rätt spännade att få trycka..klämma..och se prylarna alive..känslan håller väl i sig ett par dagar i alla fall med den nya prylen..
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Tantrum » 05 jan 2009 14:21

Jag kan störa mig oerhört på att alla, alla, firmor som säljer bilvårdsprodukter har exakt samma produktbeskrivninga om de säljer samma medel. Då gärna från tillverkaren eller grossisten. Är det grossisten eller tillverkaren som bestämmer beskrivningen är ju alla produkter bäst i världen.

Naturligtvis tar det ju en oerhörd tid att skriva ned beskrivningar om varje enskild produkt, men titta på många utländska e-butiker, t ex. http://www.cleanyourcar.co.uk/ , där man har skrivit egna produktbeskrivningar och dessutom som kund har möjlighet att betygsätta produkten och ladda upp bilder osv.
Det konceptet känns betydligt mer tilltalande, än samma gamla beskrivningar om och om igen.

Det hade varit skönare att läsa försäljarens kommentarer om respektive produkt. Gärna i relation till övriga sortimentet. Det inger förtroende genom att kunden ser att någon tänkt till, och ger dessutom möjlighet för kunden att välja rätt.
För min egen del hade det känts som en självklarhet att man berättar att Lackskydd X fäster bättre efter en tvätt med Avfettning Y, efter polering med Rubbing Z osv. Man ramar liksom in sitt sortiment och skapar en helhet.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av MAX » 05 jan 2009 14:58

Då får man ge Nisse beröm för sitt utlåtande ang 3401 vrg i reklamtråden det var inte ens färgat som han själv påpekat att det kunde vara risk för beträffande ett riktigt test här på forumet om han skulle stå för testet så att säga.Han delade med sej av sina erfarenheter av maskinen, som han hade fått det lilla han provkört den både lite ris och ros om maskinen Bra Nisse.


Då har man ju alla fall fått lite mera kött på benen angående den här maskinen varken bäst eller sämst.
skulle kunna tänka mej att om Nisse nu skulle köra lite mer med den här maskinen så kanske han skulle uppfatta den lite annorlunda var sak har ju sin tid så att säga.
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 05 jan 2009 16:34

Tantrum skrev:Jag kan störa mig oerhört på att alla, alla, firmor som säljer bilvårdsprodukter har exakt samma produktbeskrivninga om de säljer samma medel. Då gärna från tillverkaren eller grossisten. Är det grossisten eller tillverkaren som bestämmer beskrivningen är ju alla produkter bäst i världen.

Naturligtvis tar det ju en oerhörd tid att skriva ned beskrivningar om varje enskild produkt, men titta på många utländska e-butiker, t ex. http://www.cleanyourcar.co.uk/ , där man har skrivit egna produktbeskrivningar och dessutom som kund har möjlighet att betygsätta produkten och ladda upp bilder osv.
Det konceptet känns betydligt mer tilltalande, än samma gamla beskrivningar om och om igen.

Det hade varit skönare att läsa försäljarens kommentarer om respektive produkt. Gärna i relation till övriga sortimentet. Det inger förtroende genom att kunden ser att någon tänkt till, och ger dessutom möjlighet för kunden att välja rätt.
För min egen del hade det känts som en självklarhet att man berättar att Lackskydd X fäster bättre efter en tvätt med Avfettning Y, efter polering med Rubbing Z osv. Man ramar liksom in sitt sortiment och skapar en helhet.
Ett av problemen är just tiden som du beskriver !
När man bygger upp en webshop med i vårt fall 600 produkter så blir det enormt med information som skall införas. När man väl har byggt upp webshopen så är det lättare att gå in och göra det lilla extra...En del leverantörer har extremt bristfällig information på deras produkter, och tyvärr är det detta man får gå efter. Händer rätt ofta att kunder som är intresserad av något ringer och frågar om mer information. Kan bli rätt långa telefonsamtal ibland.

Något som kan bli fel är att vi som återförsäljare lägger till information som inte stämmer eller inte är relevant. Så på dina funderingar Tantrum så kan jag bara hänvisa till allt för bristfällig dokumentation från våra källor. Vi måste ha rätt saklig information över produkten, och är denna väldigt kortfattad från leverantören så har vi inte mycket mer att gå efter tyvärr...Jag beklagar verkligen att det kan vara på tok för lite produkt information ibland...Om jag få tala för vår del så är alla välkommen att ringa oss för att få hjälp med produktval om man känner sig osäker...Om någon vill veta mer om en viss produkt så skriv in detta här på forumet i lämplig topic, så skall jag göra allt för att få fram mer information...

Ett exempel:
En kille ringer oss för att höra just över att polera bilen själv med polermaskin. Detta har han aldrig gjort förut men tänker testa ! Här måste man verkligen lyssna noga vad kunden har för behov och inte bara sälja på en massa produkter.... Kan bli 2-4 samtal gällande detta innan allt är klart...Som Ni säker förstår så är just detta väldigt uppskattat !!

Det som verkligen roligt med detta är när kunden senare ringer upp efter några dagar och har lyckats få ett resultat långt över förväntan...

Tester av produkter:
Jag har verkligen förståelse över att en del vill ha utförligare tester gällande t.ex. polermaskiner innan man lägger upp sina pengar på så pass dyra maskiner. En riktigt uttömmande test på detta forum skulle vara väldigt trevligt !

Tack för era synpunkter Tantrum och MAX.. det är just sånt här vi är intresserad av att få ta del av...för att förbättra vår verksamhet !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Funk » 05 jan 2009 22:54

Ett fundamentalt krav skall vara att de gånger man behöver komplettera sitt förråd med enstaka produkter är att frakt och hanteringskostnader skall vara väldigt låga på mindre ordrar. Om jag t.ex behöver komplettera med två glasbehandlingskapslar eller clay för ca. 200:- vill jag inte betala nära hundralappen i frakt..
Inget problem för dem med firma eller stor tillströmning av kunder, men för en del av oss andra..

Det blir ju lite sjukt när det blir billigare att beställa från UK, för att frakten från Sverige är mycket dyrare..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 05 jan 2009 23:20

Funk skrev:Ett fundamentalt krav skall vara att de gånger man behöver komplettera sitt förråd med enstaka produkter är att frakt och hanteringskostnader skall vara väldigt låga på mindre ordrar. Om jag t.ex behöver komplettera med två glasbehandlingskapslar eller clay för ca. 200:- vill jag inte betala nära hundralappen i frakt..
Inget problem för dem med firma eller stor tillströmning av kunder, men för en del av oss andra..

Det blir ju lite sjukt när det blir billigare att beställa från UK, för att frakten från Sverige är mycket dyrare..

/Thomas
Mycket bra inlägg !!

Detta har många problem med....om du har minsta ordervärde 300kr som många butiken har..Och du vill bara köpa t.ex. 1-2 produkter för att komplettera så kan frakten bli väldigt dyr !!...i värsta fall 200kr..men däremot kan du som kund köpa flera varor och ha en maxfrakt på 300kr....detta är problem när man handlar för låg summa...många produkter ligger just i det svepet...detta håller vi för vår del på att jobba med...Vi vet om detta problem och vi kommer med en lösning snart !!

För vår del så har vi information om frakt osv. specificerat i orderinformationer (kassan)....hos några andra måste man in i köpvillkoren för att läsa sig till vad man kommer få betala...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av linblekinge » 06 jan 2009 22:50

Hej ...
Får väl lägga mig i denna tråd lite oxå då ...

Fraktpriset är väldigt viktigt , och att man ser det på lätt sätt , och inte behöver lägga allt i kund korgen får att se ...

Förskottsbetalning så man kan själv välja om man vill slippa Postforskotts avgiften

Om man kollar på ebay så förkommer det att firmorna som säljer där delar upp sina förpackningar och säljer tex Autosmarts produkter tex Mirror Image , platium , G101 ,UPHOLSTRY AND INTERIOR CLEANER, tex del säljs ju bara i storpack för firmor så vi hobby putsare kan inte köpa dom
Ett exempel nedan:
http://cgi.ebay.co.uk/PLATINUM-K10-POLI ... m153.l1262

Varför inte IP , FF och något lackskydd i mindre egna provförpackningar , för när man är ny så känns det lite jobbigt att lägga ut 300-400 per flaska , och testa vad som är bra

En liten skola , som visar hur man gör , en vanlig standard ploering , inre rekond med lite bilder som förklarar , som tex pingens har på sin sida skulle oxå uppskattas ...

Något som ja retat mig lite på hos Lj Trading , det är bara fokus på att kränga nya prylar , efter ett par månader så är det ett annat lackskydd som gäller ;(

Det var mina tankar och ideer ..

Anders
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Nisse » 06 jan 2009 23:24

linblekinge skrev:Hej ...
Får väl lägga mig i denna tråd lite oxå då ...

Fraktpriset är väldigt viktigt , och att man ser det på lätt sätt , och inte behöver lägga allt i kund korgen får att se ...

Förskottsbetalning så man kan själv välja om man vill slippa Postforskotts avgiften

Om man kollar på ebay så förkommer det att firmorna som säljer där delar upp sina förpackningar och säljer tex Autosmarts produkter tex Mirror Image , platium , G101 ,UPHOLSTRY AND INTERIOR CLEANER, tex del säljs ju bara i storpack för firmor så vi hobby putsare kan inte köpa dom
Ett exempel nedan:
http://cgi.ebay.co.uk/PLATINUM-K10-POLI ... m153.l1262

Varför inte IP , FF och något lackskydd i mindre egna provförpackningar , för när man är ny så känns det lite jobbigt att lägga ut 300-400 per flaska , och testa vad som är bra

En liten skola , som visar hur man gör , en vanlig standard ploering , inre rekond med lite bilder som förklarar , som tex pingens har på sin sida skulle oxå uppskattas ...

Något som ja retat mig lite på hos Lj Trading , det är bara fokus på att kränga nya prylar , efter ett par månader så är det ett annat lackskydd som gäller ;(

Det var mina tankar och ideer ..

Anders
Precis !!

Vi har försökt att få fram mindre förpackningar av just Menzernas produkter...Detta tror vi skulle vara väldigt intressant...Flaskorna finns nämligen på marknaden..men inte i Sverige...men vi håller på att kolla detta mer...Just lackskydd 2 komp ligger i små förpackningar...ofta för 3 bilar...men är ju rätt dyrt men många säljer ju inte detta till vanlig konsument...

Nytt för oss i nya kommande shopen är att man gör klart en simulerad beställning utan att logga in...är man nöjd med denna så sätter man den i skarpt läge...snabbt och effektivt för kunden...koder för olika rabattsystem...mm..mm..ja ni får se när den kommer igång...

Vad som är bra och dåligt tror jag kommer framkomma på detta forum framöver...även just bilder hur man gör med text...ha tålamod !!

Menzerna mini...250ml
Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av mortil » 06 jan 2009 23:29

smidigt med små förpackningar. jag brukar skicka små testflaskor på tex. 1dl till en kompis då han tycker det är dumt köpa 1liters flaskor .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Jiiins » 06 jan 2009 23:39

Helt rätt mortil instämmer till 100%
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

MAX

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av MAX » 13 jan 2009 20:14

vacumförpackade trissor som brev rakt ner i postlådan kanske redan finns annars perfekt åtminstoende om man vill ha flera eller skrymande trissor, och angående polermedel på små förpackningar så låter det helt ferfekt om man vill testa något nytt eller har lite skral kassa liten burk som mortil skrev eller varför inte en påse typ refil någonting som brev max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av Göran » 13 jan 2009 20:31

Instämmer, en liten förpackning är perfekt!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Hur skall en bra e-butik med bilvårdsprodukter vara ?

Inlägg av mortil » 13 jan 2009 22:32

Jiiins skrev:Helt rätt mortil instämmer till 100%

MEN. personligen köper jag gärna litersflaskor själv. det brukar gå åt en o annan flaska per år . 3-4 st Fastcut PLUS tror ja jag har gjort över med på ett år . har haft min IP sen mitten på sommaren är nere på hälften eller nått sånt . fireglaze fick ja hem innan våran träff senast. den har jag gjort slut på .

så för mej är literförpackningar bra. jag brukar hälla upp dom i mindre flaskor och gå runt bilen med :)
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Skriv svar