Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Svenskt Lackskydd

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Svenskt Lackskydd

Inlägg av Jiiins » 25 jan 2009 11:40

Diamondbrite Lackskydd
Det var så det började
Redan tidigt 70-tal när Volvo presenterade vattenbaserad lack på sina nya bilar efterfrågade Volvo en produkt som kunde skydda lacken från yttre påverkan. Solens UV-strålning kunde lätt bryta ner lackens finnish och kunde då även förändra bilens utseende på ofördelaktigt sätt.

Volvo tog kontakt med två kemister, Helmut Deller och Valter Bisman som skulle få fram en produkt som skulle ge bilens lack det skydd bilen behövde. Efter några års experimenterande tog man fram en 2 komponent produkt för Volvos ändamål. Som alla vet gick det inte som Volvo förväntat sig, detta experiment med vattenbaserad billack lades på is eftersom lacken rann av bilen vid tvätt. (detta är vad pressen skrev på 70 talet)

Nu stod dessa två kemister med en 2-komponent produkt som var framställd och Volvo drog sig ur, de visste att produkten var bra men att Volvos lack inte klara av att sitta kvar på karossen. Helmut och Valter började fundera på hur skulle man tjäna pengar på denna lackkonservering.

De fick information om att en man från England som arbetade för American Tobaco, hade nära kontakt inom motorsport och hade goda tjäningar inom motorindustrin. John Boseley kontaktades för att se vad detta kunde ge.

År 1978 på Café Opera i Stockholm träffades dessa tre för ett möte angående produkten utan namn. Diskussionerna blev långa och många innan det bestämdes att John Boseley skulle sluta på American Tobaco och börja arbeta för dessa två gentlemän. Innan John Boseley lämna sitt beslut så rådfrågade han sin fru som var väldigt klok och sa till John Boseley att hon trodde att rökning för med sig sjukdomar så människor kommer att sluta att röka i framtiden, men att bilen kommer att växa för att människan kommer att vilja resa mer i framtiden, och dessutom är det en dyr investering som måste skötas om.

Dom bildade ett bolag 1978 med namnet Lacrö Ltd som ägdes av John Boseley samt att Helmut och Valter ägde det svenska bolaget Lacrö AB. De döpte produktens namn till Diamondbrite. Produktion startades i Ängelholm en kort tid för att sedan flyttas till Tyskland under början 80 talet. Under denna tid såldes produkten via återförsäljar (bilvårdsföretag) i Sverige och England samt att även till IFC Wilco i Helsingborg och Lahega AB som handlade Lacrö produkter som Super Car polish, Protective Glaze Sealent, m.m. i nästan 10 år.

Helmut Deller dog början av 1983 och John Boseley köpte även det svenska bolaget Lacrö AB. Mitten av 80 talet fanns det en generalagent i Tomelilla som arbetade i Sverige och såg till att etableringen skulle blomstra. Agenturan flyttade under flera år via några olika agenter som Beijer i Malmö som är ett byggvaruföretag och till sist Auto Chemie som gick i konkurs 1991.

Slutet av 1980 tog Lacrö Ltd hem produktionen till England för att få bättre kvalitets kontroll på produkterna, efter några år efter flytten när det gick både upp och ner med framgångar och försäljning fick John Boseley ett bud den 10 februari 1992 av Satra Ltd (”Sovjet ,Amerikan Trade”) att köpa hela företaget med fabrik, kunder och recept detta var under slutet av 1992. Eftersom John Boseley inte nått det resultat han önskade antogs deras bud och köpeavtal skrevs, det ställdes i tre delar. Första betalningen gällde fabrik och andra delen var kundreskontra och som sista del var rätten av receptur och namnet Diamondbrite. De två första delarna gick enligt överenskommet, men den sista betalningen som var den största delen av köpesumman inte utfördes gick John Boseley till domstol som han vann i januari 2002, han van rätten till namnet Lacrö, Diamondbrite som han har patent över hela världen.

Under denna process gav rätten John Boseley rätten att använda recepturen och namnet Diamondbrite men att vara försiktig att använda företagsnamnet Lacrö. 1993 kom Ford Motor Company och Rover med en förfrågan till John Boseley om han kunde starta produktion igen av Produkten Diamondbrite eftersom de båda fabrikanterna viste att produkten var av högsta kvalitet och att de hade behov av en sådan produkt till sin eftermarknad. Ford och Rover gjorde nya provar på produkten och ville att produkten packades och såldes i mer lämplig förpackning till deras återförsäljare i England. John Boseley startade 1992 Jewelultra Ltd och Ford, Rover lovade Jewelultra Ltd ett 30 tal återförsäljare att börja med Diamondbrite för att se om detta var vad marknaden behövde, efter ett år hade Jewelultra Ltd ca 500 återförsäljare som sedan har växt till ca 5000 i England. Under åren fortsatte testerna på Ford, Rover, Landrover och Jaguar med goda resultat. Från början fanns det igentligen inga garantier mer än att bilen skulle hålla sig blank i ca 3 år. 1994 efter att Ford hade testat Diamondbrite sedan 1990, fick vi 4 års garanti mot permanenta fläckar som fågelspill och trädsav m.m.1996 efter 6 års tester kan vi lämna 6 års garanti utan återkommande uppgraderingar mot permanenta fläckar från registreringsdagen. 2000 skrevs Jewelultra Ltd ett Europa avtal med Ford Motor Company, MG Rover skrev avtal med lansering på Stockholm Bilsalong 2003, sedan har Jewelultra avtal med Summitgruppen i England som är generalagent av Hyandai i Sverige, National Motors Ltd som är Generalagent av Suburu i Sverige, Bentley, GM Drive (Vauxall) m.m. Jewelultra Ltd arbetar i dag med att få Europa avtal med både Volvo och Toyota som det verkar finns ett starkt intresse för ett framtida sammarbete.

2003 har med våra tester hos våra samarbetspartners laboratorium konstaterat att vi kan lämna 6 års garanti från appliceringsdagen på både nya som begagnade bilar, Nu 2005 har Jewelultra sagt att vi kan lämna samma garanti utan några restriktioner på bilens ålder eller hur många mil bilen kommer att gå, denna garanti är vi absolut ensamma om att kunna lämna konsumenten.

Nu 2009 Livstidsgaranti så länge det är samma ägare.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Svenskt Lackskydd

Inlägg av Nisse » 25 jan 2009 15:24

Intressant läsning !!

Har för mig att jag läst i någon tidning väldigt länge sedan...
Att den första som kom på detta med lackförsegling (troligen 1 komp) var en kille som jobbade med emaljering på badkar, handfat, mm och testade en ny produkt som hade kommit inom denna bransch....Och då fick han en :idea: att han skulle testa detta på familjen bil och fick då så bra resultat så detta började att säljas som "lackförsegling"

:)
Bild
MVH Nisse

Skriv svar